دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
«گریز»؛ جهان داستانی بکر و خلاقانه یک نویسنده جوان

قم - کتاب مجموعه داستان کوتاه «گریز» به قلم محدثه میرحسینی و توسط انتشارات «شرق خیال» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مجموعه داستان کوتاه «گریز» شامل ۱۴ داستان کوتاه است که با عناوینی همچون خرده‌فروشی، چراغ‌ها را روشن بگذار، عقب‌نشینی، بن‌بست، آسفالت سرد خیابان، مهربان نبود، آسانسور، دیگری، نینوا، سنگی بر آب می‌اندازم، گریز، واسازی یک جنایت، دلبر و قصر قند، روانه بازار نشر شده است.

داستان‌های کتاب گریز در ژانرها و فضاهای فرمی و مفهومی متنوعی شکل گرفته است که از این بابت می‌تواند طیف متنوعی از خوانندگان را به سوی خود جلب کند. مضامین و تم‌هایی همچون سرگشتگی، عشق، تنهایی، گریز، فقدان، غربت، هویت انسان و جستجوگری در مسیر خودآگاهی، از جمله مفاهیم معنایی داستان‌های کتاب گریز است.

محدثه میرحسینی متولد سال ۱۳۷۰ فارغ التحصیل رشته باستان شناسی و هنر آموخته رشته هنرهای تجسمی است. وی هنر آموز رشته سینما و ادبیات است و مطالعه و پژوهش دراین حوزه را سال‌هاست دنبال می‌کند. او نگارش داستان کوتاه را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده و مجموعه داستان های کتاب «گریز» را _که گزیده‌ای از کارهای اوست _در طول دو سال اخیر به انجام رسانده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب گریز که به قلم محمدرضا محقق نویسنده و مدرس سینما و ادبیات نگاشته شده آمده است:

«محدثه میرحسینی سال‌ها، در خلوت خویش، به غوری جانانه در جهان ادبیات و سیر و سلوکی سخت و شیرین و مستمر و پایدار در دنیای هنر مبادرت ورزید، و هم آنچنان ورزیده شد که در مدت کمتر از دو سال مجموعه داستان‌های کوتاهی را آفرید که همگی بی استثناء، استانداردهای کیفی درخوری دارند که منتخبی از آنها را در این کتاب می خوانیم.

پشتکار، دقت، تمرین، مطالعه به معنای اعم و مطلق کلمه- نه فقط در جهان ادبیات بلکه در جهان هستی- و البته استعداد و –می توان گفت- نبوغ ذاتی او مجموعاً منتهی به تعدادی از بهترین داستان‌های کوتاهی شد که در طول همه این سال‌ها که تدریس و تدرس ادبیات و سینما دلمشغولی‌ام بوده، خوانده‌ام.

او در استخدام معانی و کلمات و به کارگیری درخور عناصر داستانی برای روایت ویژه خود به خصوص در حوزه فضاسازی و خلق شخصیت‌ها و موقعیت‌های بدیع، چونان ذهنی منتظم و درخشان، رهبری ارکستر متنوع و گسترده ابزار و ادوات داستانی را به شایستگی و زیبایی به انجام می‌رساند.

انعکاس جهان زیسته، آفرینش بکر، مضامین سترگ، چیدمان زیبایی شناسانه عناصر و مهمات داستان، ریتم درست و ضرباهنگ جذاب، زبان پیراسته، محکم و غنی، ابداعات مفهومی و گره‌افکنی‌ها و گشایش‌های خلاقه و غافلگیرکننده و البته ریخت‌شناسی و افق زیبا و هنرمندانه ملهم از همه این مولفه‌ها، مجموعاً داستان‌های او را «ارزشمند» و «شیرین» کرده است.

خوشحالم که شاهد توفیق او هستم؛ به‌خصوص با این مختصات و این نشانه‌ها که بشارت دهنده تکاپو و تپندگی نویسنده‌ای خلاق، خوش قریحه و خوش آتیه است. نویسنده ای که ادبیات را می‌شناسد، تحصیل هنر کرده، باستان شناس است، نقاشی می‌کند، سینما راخوب دیده، تنهایی را زیسته، و به قلمش وفادار است.»

کتاب مجموعه داستان کوتاه «گریز» به قلم محدثه میرحسینی را انتشارات «شرق خیال» در ۲۰۰ صفحه و به قیمت ۱۴۹ تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها