یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
نثری ساده و روان از داستان‌های فارسی مرزبان‌نامه در یک کتاب

کتاب «مجموعه داستان‌های فارسی مرزبان‌نامه به نثر ساده و روان» نگارش فائزه حبابی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هدف از تدوین این اثر سهولت در خوانش مرزبان‌نامه برای عموم علاقه‌مندان و مخاطبان ادب پارسی عنوان شده و حبابی در نگارش نثر روان این اثر تنها از مرزبان‌نامه به کوشش خلیل خطیب‌رهبر، نویسنده و شاعر، ادیب بزرگ و پژوهشگر ادب معاصر بهره گرفته است.

«بازرگان گفت: شنیدم دهقانی بود بسیار دارایی و اسباب و زمین زراعی و مال و متاع دنیایی داشت. بساطی داشت گسترده از زر و سیم چون پهنه دریا و معدنی از دفینه‌ها و گنج‌های نهان در خاک. بساط و دستگاهی که چون شاخه درختان میوه‌دار پاییزی مجمع ثروت و جایگاه و مال بود. بازرگان همیشه پسرش را نصیحت‌های دل‌پسندی می‌داد و در نگهداری مال و دقت در نکات باریک در دخل و خرج و چاره‌اندیشی‌های نیک‌داشتن و برای گذراندن زندگی خود به کار پرداختن و در نحوه بخشش و امساک بسیار پندش می‌داد و اغراق می‌نمود و دوست گرفتن در بین نصایح و وصیت او سر دفتر کلماتش و از مهمترین آنها بود...

ملک از سرای فریب گیتی به سرای شادی آخرت شتافت و تخت پادشاهی و بززرگی را به فرزند بزرگ‌تر سپرد. فرزندان هرکدام به پایگاه و قلمرو فرمانروایی خود بر حسب وصیت و توصیه پدر پرداختند و تفرقه و دشمنی را از میان برداشتند تا به فرخندگی سازگاری ایشان کارها بر صلاح مملکت و ملک پابرجا و آباد بماند. در اول و آخر با هم به توافق و سازگاری رسیدند و آغاز و نهایت پیوسته گشت. خداوند متعال رشته کار عالمیان را به مدد اندیشه جهانگیر خداوندگار، صاحب اعظم (وزیر) و یاری‌گر سلطانی و مسلمانان پیوسته و ناگسسته دارد و چهره بزرگی از عیب و چشم‌زخم در امان نگه دارد. دستگاه بزرگواری‌ها گسترده و ذکر نیکی و خیر جاودانی بر او باشد. به حق محمد (ص) و بزرگان خاندان وی و فرزندان پاک او.»

انتشارات آوای مهدیس اخیراً «مجموعه داستان‌های فارسی مرزبان‌نامه به نثر ساده و روان» را در ۴۱۶ صفحه و با بهای ۲۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها