یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
مهجور ماندن کتاب باعث استمرار کشش جوانان به سوی فضای مجازی است

خراسان شمالی- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: متاسفانه امروز شاهد مهجور ماندن کتاب و کشش جوانان به سوی فضای مجازی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، ظهر یکشنبه حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در دیدار با رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان کشور بیان کرد: جوانان و نوجوانان مخاطبان اصلی حوزه هنری هستند.

وی اظهار کرد: حضور رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان کشور را در استان، موجب ایجاد دلگرمی و مشوقی برای شکل‌گیری و انجام فعالیت‌های مستمر و مفید حوزه هنری استان دانست و بیان کرد: مخاطب اصلی فعالیت‌های حوزه هنری بیشتر نوجوانان و جوانان هستند.

وی بیان کرد: حوزه هنر، ادبیات و رسانه از مباحث مورد علاقه جوانان و نوجوانان است.

امام جمعه بجنورد افزود: فضای مجازی ظرفیت و فرصتی است که اگر دانش لازم را نداشته باشیم این فرصت را به تهدید تبدیل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام نوری تاکید کرد: میزان زمان صرف شده در فضای مجازی، شناخت منابع اطلاعات در فضای مجازی و نوع نگاه به اطلاعات در آن فضا، از ملزومات مدیریت فضای مجازی است که باید پیش‌بینی و کنترل شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع ورزشکاران، خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر کبیرانقلاب فرمودند افرادی مثل ورزشکاران در کانون توجه جوانان و نوجوانان هستند؛ آنها می‌توانند باعث ایجاد تغییرات مثبت یا منفی در میان این قشر از جامعه شوند. اگر از این ظرفیت به شکلی صحیح استفاده شود، الگویی مناسب برای آتیه‌سازان کشور خواهند بود و در غیر اینصورت رو به نابودی و زوال می‌رویم.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر استان فعالیت‌های فرهنگی شکل گیرد. کانون‌های موجود در دانشگاه‌ها و هیئت‌های مذهبی، ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری مفیدی در راستای فعالیت‌های فرهنگی کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی چیرگی و رنج استعمار را در این منطقه از کشور قابل لمس توصیف و بیان کرد: ناامنی در این مناطق بسیار شایع بوده است، که به لطف انقلاب اسلامی ناامنی جای خود را به امنیت داد و دانش‌آموزان با استفاده از هنر نقالی می‌توانند به تبیین قهرمانی‌های مبارزان با استعمار در منطقه و بوم خود بپردازند.

تشریح فعالیت‌های حوزه هنری کودک ونوجوان

در ادامه این نشست علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در ابتدای این دیدار شرحی از فعالیت‌های این حوزه در حیطه کار کودک و نوجوان ارائه داد و تاکید کرد: حوزه هنری در تلاش برای رشد و گسترش هسته‌های هنری است به شکلی که جریان حوزه هنری انقلاب اسلامی باید از ساختار کنونی خود خارج و به سوی هسته‌های مردمی پیش رود.

مهجور ماندن کتاب باعث استمرار کشش جوانان به سوی فضای مجازی است

وی گفت: رویکرد این هسته‌های هنری افزایش سهم هنر انقلابی در تولیدات فرهنگی در سطح کشور است.

جانباز توجه به سند زیست بوم هر منطقه را در تولیدات فرهنگی مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: سند زیست بوم به عنوان نقشه عمل هر استان می‌تواند راهنمایی قابل اتکا برای شوراهای سیاست‌گذاری فرهنگی و هنری باشد.

وی یکی از راه‌های جذب مخاطب را هماهنگی تولیدات با فرهنگ و ساختار اجتماعی هر منطقه است.

جانباز ادامه داد: ساخت محتواهای مطابق با سلایق مختلف به توسعه مخاطب، که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه هنری است، کمک شایانی می‌کند و باید این نکته را مد نظر داشت که مخاطبان تولیدات حوزه هنری چه طیف و چه تعدادی هستند و توسعه مخاطب در سه وجه تولید، ایجاد ارتباط و نظام اندیشه‌ای تولیدات با همکاری نوجوانان در حال انجام است.

وی حوزه هنری را از فعالان جدی در عرصه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمینه تولید انیمیشن سینمایی و سریالی، حوزه هنری در سه رتبه برتر کشور قرار دارد و انیمشن‌هایی مثل مسافری از گانورا، بچه زرنگ، لوتوپو، رویا سوار از جمله تولیدات حوزه هنری است.

علی جانباز در پایان نقش شبکه‌های اجتماعی را در ایجاد کنش‌های نسل نوجوان بسیار پر رنگ دانست و افزود: متاسفانه جریان تربیتی ما در این حیطه بسیار ضعیف عمل کرده است؛ بنابراین نیازمند مشارکت با گروه‌های تربیتی در حوزه هنر و رسانه هستیم. با توانمندسازی و تقویت الگوهای جدید برنامه‌سازی فرهنگی و تربیتی، گامی به جلو برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها