یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
انتشار آثار مفاخر در بنیاد ایران‌شناسی / تجلیل از مفاخر در دستور کار است

همدان - رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: امسال از سه شخصیت و مفاخر برجسته کشور تجلیل شده و دیدار با آنها صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، محمدحسین رجبی دوانی ظهر دوشنبه با حضور در آرامگاه بوعلی‌سینا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همدان جایگاه بزرگی در عرصه فرهنگ و تمدن ایران داشته و دارد، سابقه تمدنی همدان بر کسی پوشیده نیست و قدمت سه هزار ساله همدان همواره بر تارک تمدن بزرگ ایران زمین خواهد درخشید.

وی با اشاره به اینکه در همدان از عصر اشکانیان تاکنون همیشه فرهنگ و تمدن جاری و ساری بوده و این عظمت مردمان این منطقه را می‌رساند عنوان کرد: بنیاد ایران‌شناسی بنا دارد در صورت تامین اعتبار از شعبه ایران‌شناسی همدان حمایت ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را اجرایی کنند.

رئیس بنیاد ایران شناسی با تاکید بر اینکه بر آن هستیم در همه جای ایران کارهای علمی و ترویجی به گونه‌ای باشد که خروجی موثری داشته باشد، عنوان کرد: باید خدمات و اقدامات ما در بنیاد ایران‌شناسی بتواند در بازیابی هویت ایرانی - اسلامی به ما کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه شعبات بنیاد ایران‌شناسی دغدغه چاپ آثار را نداشته باشند، افزود: مراکز استان‌ها کارهای علمی و طرح‌ها را آماده کنند تا بعد از تامین هزینه بتوانیم آنها را منتشر منتشر کنیم‌.

رجبی دوانی تصریح کرد: استان همدان و سایر استان‌ها می‌توانند با ارائه برنامه فرهنگی استان خود در بنیاد تهران فرصتی را برای نشان دادن فرهنگ استان در مرکز داشته باشند تا معرفی و شناسایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با بیان اینکه بنیاد ایران شناسی در بودجه دچار ضعف است و با کمبود شدید اعتبار برای اجرای فعالیت‌ها مواجه است، گفت: برای دوره دو هفته‌ای شماری از دانشجویان ایران شناسی گرجستان موافقت شده اما در شرایط فعلی منابع کافی برای فعالیت‌ها در اختیار نداریم.

تجلیل از سه شخصیت فرهنگی کشور

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در خصوص تجلیل از مفاخر فرهنگی کشور نیز با بیان اینکه تاکنون از چندین مفاخر کشور دیدار صورت گرفته است، افزود: سال گذشته در هفته پژوهش از یکی از مفاخر ارزشمند کشور آقای دکتر محقق تجلیل شد و امسال نیز از سه شخصیت تجلیل کرده و به دیدار آنها خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه از اساتیدی چون استاد صفی‌نژاد پدر علم قنات، استاد خروش استاد هنر نقاشی و سید جلال الدین مدنی تجلیل خواهد شد گفت: در نظر داریم همین کار را در استان‌ها نیز انجام دهیم و تجلیل از مفاخر استان‌ها در صورت فراهم بودن شرایط انجام شود.

رجبی‌دوانی با اشاره به اینکه تا پایان سال قرار است یکی از آثار دکتر محقق و یک اثر استاد صفی‌نژاد که تاکنون چاپ نشده، منتشر شود افزود: چند اثر هم که خود پژوهشگران ما مشغول کار بودند در ۷ عنوان آماده است که اگر مشکل مالی آن برطرف شود، به مرحله انتشار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در رشته دکترای ایران‌شناسی و چهار گرایش متفاوت ایران‌شناسی ۴۵۰ نفر فارغ‌التحصیل داریم، گفت: درصدد هستیم چون به صورت مستقل هویت دانشگاهی نداریم، جذب دانشجو از طریق دانشگاه شهید بهشتی صورت گیرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به اینکه طرح ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی ادوار سه گانه تاریخ و فرهنگ ایران را به تصویب رساندیم و اعتبارات که تهیه شود عملی می‌شود گفت: گنجینه ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی سه گنجینه‌ای است که نمادهای تاریخ فرهنگ و تمدن ایران را به صورت مصور و مجسم عرضه کنیم.

وی به ورود درس ایران شناسی در مدارس اشاره کرد و گفت: وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در هیئت امنای ایران‌شناسی از این موضوع استقبال کرده و قول حمایت دادند.

اهدای نشان ایران‌شناسی به ایران‌شناسان برجسته کشور

رجبی‌دوانی از تصویب اهدای نشان ایران شناسی به ایران شناسان برجسته‌ای که خدمت شایانی به تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران داشتند خبر داد و گفت: بر این اساس جایزه ایران شناسی در بعد ترویجی و علمی اختصاص داده خواهد شد و جایزه ایران شناسی به جوانانی که با تحقیقات علمی خود به دانش ایران شناسی کمک کرده و زوایایی از ایران را علمی تحقیق می‌کنند، اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه ما میزبانی و سیاست‌گذاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی را به عهده گرفته‌ایم، افزود: تحقیقاتی از بازار، مساجد و بقاع متبرکه صورت گرفته بوده که در ادامه آنها تحقیقات دیگری در دست اقدام است و بخش بین‌الملل ما رصد مطالعات را دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه IOT نیز بزرگترین بانک اطلاعاتی با هلدینگ خلیج فارس را خواهیم داشت که هفته آینده تفاهم نامه آن امضا می‌شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در پایان با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های کشور از جمله وزارت کشور داشتیم که در همه استان‌ها شعبه ایران شناسی ایجاد شود و همچنین با دانشگاه‌های خارجی کازان روسیه و نانجینگ چین نیز تفاهم‌نامه داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها