یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
نخستین فضیلت خانواده کتابخوان ایفای نقش به شکل موثرتر است

هرمزگان- یک روانشناس و مشاور خانواده در بندرعباس گفت: نخستین فضیلت خانواده کتابخوان، ایفای نقش‌هایشان به شکل موثرتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کارگاه ۲ ساعته «نشست مشاوره آینده روشن با خانواده کتابخوان» با مدرسی شیوا نظری روان شناس و مشاور خانواده، ویژه والدین و فرزندان و اعضای کتابخانه‌ها به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مدرس کارگاه در این نشست ضمن اشاره به اهمیت مطالعه در خانواده به نقش و تاثیرگذاری فرهنگ مطالعه در بین اعضای خانواده گفت و افزود: نخستین فضیلت خانواده کتابخوان، ایفای نقش هایشان به شکل موثرتر است. بنابراین آن‌ها نقش‌های فرزندی، والدگری و به عنوان عضوی از جامعه می‌توانند نقششان را به نیکی و به درستی ایفا کنند.

شیوا نظری نیز به سرفصل چگونه والدین به عنوان یک الگو فرزندانشان را به مطالعه و کتابخوانی تشویق کنند پرداخت و توضیح داد: راهکار تجربه مطالعه همه اعضای خانواده با یکدیگر، به اشتراک گذاری مطالب مورد علاقه، ایجاد فضای مناسب صرفاً برای مطالعه در خانه، به حداقل رساندن استفاده از وسایل الکترونیکی مثل: تلویزیون، تبلت و گوشی موبایل؛ اشتراک گذاری دریافت‌ها از مطالعه بخشی از روش‌های موثر در این زمینه هستند.

این روان شناس ادامه داد: پاسخگویی به سوالات فرزندان با ارجاع به منبع کتاب و همراهی با فرزندان در مراجعه به کتاب، نیازسنجی کتاب کودکان متناسب سنشان، مدل‌های مطالعه در سنین مختلف و انتخاب محتوای مطالعه برای والدین و فرزندان سخن گفت.

این مشاور خانواده اضافه‌کرد: استفاده بهینه از موقعیت‌ها برای خواندن را درک کنیم و دریابیم. مثلاً: هنگام آشپزی یا تعمیر وسایل، از بچه‌ها بخواهیم دستورالعمل آشپزی و تعمیر را از کتاب برای ما بخوانند.

نظری در پایان گفت: خاطره نویسی خودمان و فرزندانمان و خوانش برای خانواده از راهکارهای جذاب سازی کتابخوانی است. همچنین می‌توانیم از هنر قصه‌گویی، کاردستی، نقاشی، نمایش و … به جذابیت مطالعه کمک کنیم.

یکی دیگر از راهکارهای این سرفصل این است که خودمان و فرزندانمان را به گوش دادن به کتاب‌های صوتی عادت بدهیم و زمان مطالعه از متن آن برای خودمان طرح سوال ایجاد کنیم و خواندن را برای کودکان جذاب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها