شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کتاب «ایلام قدیم» ارتباط ذهنی نسل قدیم به نسل جدید را پیوند داده است

ایلام- نویسنده و ایلام‌پژوه پیشکسوت گفت: کتاب «ایلام قدیم» ارتباط ذهنی نسل قدیم به نسل جدید را پیوند داده است.

صیدمحمد درخشنده، ایلام‌پژوه و محقق پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: کتاب تازه منتشرشده‌ام «ایلام قدیم»، ارتباط ذهنی نسل قدیم را به نسل جدید پیوند داده است.

مؤلف کتاب نوروز (فرهنگ، آداب و آیین‌های سال نو در بین اقوام ایران) ادامه داد: بی‌شک مطالب این کتاب برای بعضی از هم‌وطنان و هم استانی‌ها، مخصوصاً برای نسل جوان جذاب و خاطره‌انگیز باشد و هم اینکه با داشته‌های گذشته مردمان این دیار بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: این محل در طی دوران‌های تاریخی با نام‌هایی چون سرزمین طلوع خورشید، آلام، آلامتو و در روزگار معاصر دیوالا، حسین‌آباد، عَملَه و بالاخره با نام و نشان تاریخی خود، از اوائل سده اخیر بار دیگر با نام «ایلام» نامگذاری شده است.

نویسنده کتاب «ایل من ایلام» ادامه داد: باتوجه به عنوان مجموعه حاضر، یعنی (ایلام قدیم)، مصمم شدم تا از حدود اواخر دوران قاجار و اوائل قرن گذشته که مرکز ایلام کم‌کم چهره شهری نوپا به خود می‌گرفت و به‌عنوان مرکزی برای شهرها و مناطق دیگر مورد توجه بوده است، در قالب اسامی مناطق و محلات، مراکز و خدمات شهری، نوع مشاغل، داد و ستدها، آداب و رفتارهای اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، عمرانی و جنبه‌های دیگر، چهره‌ی این شهر را طی آن ایام تا حدود سال‌های ۱۳۴۵-۱۳۴۰ به دوستداران فرهنگ معرفی کنم.

درخشنده ادامه داد: مرکز استان ایلام به عنوان جایگاهی ماندگار در تاریخ و تمّدن این سرزمین که در واقع بخشی از تمدن ایلام قدیم بوده که در دامان زاگرس، هم‌چنان استوار مانده است.

مولف برگزیده استان در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: در کشور عزیزمان ایران با این همه گستردگی، شهرها و مراکزی از استان ها وجود دارند که جایگاهی در تاریخ و تمدن داشته و مردمانی با فرهنگ‌ها، آداب و شیوه‌های اجتماعی خاصی در آنها ساکن بوده و به آن مناطق تعلق خاطر داشته و به آن دل بسته‌اند و زندگی آبا و اجدادی خود را از همان‌جا و با چنین آداب، آئین و فرهنگ ها پاسداری نموده و در جهت حفظ و توسعه و تکامل آن، مطابق با عصر و زمان خویش کوشا بوده‌اند

به گزارش ایبنا؛ نشر درخشنده کتاب «ایلام قدیم» تالیف صیدمحمد ‏‫درخشنده، را در ۱۹۰ صفحه در نوبت اول سال ۱۴۰۲ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها