شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
رسانه ها می‌توانند نقشی مؤثر در بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه ایفا کنند

ایلام- ناشر و مؤلف ایلامی گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقشی موثر در بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه ایفا کنند.

یوسف گوهری، نویسنده و مدیر نشر چامه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام با تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها و اصحاب خبر و اطلاع رسانی در پیشبرد اهداف فرهنگی و کتاب‌محورگفت: رسانه‌ها می‌توانند نقشی مؤثر در بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره تحقق اهداف مورد نظرش در راه اندازی نشر چامه‌سرا گفت: تلاش و همت و برنامه‌ریزی نشر چامه‌سرا این است که با کمک به نویسندگان و شاعران و اهالی قلم، ایده‌هایشان را در قالب کتاب منتشر کند و در تولید و توزیع علم، نقش‌آفرین باشد.

وی ادامه داد: اهدافی که به درستی و بر مبنای واقعیات تعیین شده باشند، حتماً محقق می‌شوند. اگر اهداف در زمان مشخص شده محقق نشوند، اشکال در تعیین زمان است. یکی از خصوصیات اهداف، محقق شدن آن اهداف است. اگر در زمان تعیین شده تحقق نیافتند، باید زمان دیگری برای تحقق آن اهداف مشخص کرد.

وی ادامه داد: قیمت کتاب نسبتاً بالاست و یکی از دلایل کاهش خرید کتاب در سبد خانواده‌ها می‌تواند همین مساله باشد. اما این دلیلی کامل برای پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه نیست. وقتی سرانه مطالعه در یک جامعه پایین باشد، فرقی نمی‌کند قیمت کتاب بالا باشد یا پایین باشد. وقتی مردم از نظر فرهنگی آمادگی هزینه کردن برای خرید کتاب و محصولات فرهنگی، نداشته و به درک عمیق و تاثیرگذاری در این زمینه نرسیده باشند، مطاله و کتابخوانی به عنوان یک ضرورت و اولویت در نظر گرفته نمی‌شود.

وقتی مطالعه به عنوان یک نیاز درک نشود، نمی‌توان انتظار استقبال داشت.

این ناشر ایلامی ادامه داد: انسان معمولاً به برطرف کردن نیازهایی است که برایش اولویت داشته باشد. وقتی مطالعه به عنوان یک نیاز درک نشود، نمی‌توان انتظار استقبال داشت.

گوهری ادامه داد: لازم است اصحاب رسانه، ناشران و نویسندگان نهضتی را به عنوان نهضت مطالعه در جامعه راه اندازی کنند و جامعه به این واقعیت آشکار پی ببرند و باورکنند که راه حل تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی، شخصی و خانوادگی، بالارفتن اطلاعات شخصی و گروهی و این مهم صرفاً در گرو مطالعه عمیق و دقیق موضوعات مرتبط است.

وی ادامه داد: نویسندگان باید قادر باشند مطالب را در قالب مفاهیم کوتاه و قابل درک در دسترس عموم قرار دهند. مخاطب‌شناسی و درک نیازهای آنها یکی از راه های بالا بردن سرانه مطالعه است. زندگی امروزی این اجازه را نمی‌دهد که یک مطلب ساده را در قالب یک کتاب قطور عرضه کرد.

گوهری ادامه داد: به هر میزان که نویسندگان قدرت خلاصه گویی و ارائه مطالب کوتاه و مفید داشته باشند به همان اندازه می توان به بالا بردن سرانه مطالعه امیدوار بود.

وی در پاسخ به پرسش از مشکلات حوزه نشر، عدم اتصال به چرخه توزیع صحیح و سریع مؤثر است. راهکار شما برای تقویت حوزه پخش کتاب چیست؟ گفت: جامعه یک سیستم است. وقتی بخشی از این سستم خوب کار نکند بقیه اجزاء سیستم نیز ناکارآمد خواهند بود. لازم است اصحاب رسانه، ناشران و نویسندگان به عنوان بخشی از این سیستم وظایفی که به صورت رسمی و غیر رسمی بر عهده آنها گذاشته شده است را هم بشناسند و هم به آنها عمل کنند. نقش اصحاب رسانه و ناشران و نویسندگان به عنوان بخشی از آموزش و پرورش غیررسمی و عوامل محیطی غیر رسمی در سیستم تعلیم و تربیت غیر قابل انکار است.

وی تصریح کرد: صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی تابعی از وضعیت کلی جامعه است. گران بودن کتاب، عدم حمایت از ناشران و نویسندگان، عدم توجه مردم به نقش کتاب در موفقیت می‌توانند از مشکلات مبتلا به کتاب و صنایع مربوط به این حوزه باشد.

هماهنگی بیشتر میان استانداری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان‌های ذیربط

نویسنده رمان «کلبه‌ای در غبار» در پایان گفت: به نظر می‌رسد که عوامل مرتبط با حوزه نشر، به عنوان جزایر جداگانه و منفک از هم فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی به صورت چشمگیر و قابل ملاحظه است. اما گویی هر کدام از آنها خود را بخشی از سیستم تعلیم و تربیت نمی‌دانند. سازمان‌های مختلف و اصحاب رسانه و ناشران و نویسندگان زیادی مشغول به فعالیت هستند، اما فعالیت آنها به نظر می رسد که منسجم و یک پارچه نیست. چنین به نظر می رسد که بخش زیادی از انرژی مصرف شده در حوزه نشر و کتاب به هدر می‌رود. باید میان استانداری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان‌های ذیربط و مرتبط با آنها باید هماهنگی بیشتر و موثرتری صورت بگیرد.

به گزارش ایبنا؛ یوسف گوهری، اول فروردین‌ماه سال ۱۳۳۹ در روستای اَرَمُو از توابع دره‌شهر استان ایلام متولد شد. وی تا پنجاه سالگی نه شعر سروده و نه داستانی نوشته بود، اما با اراده و عشق به نوشتن و سرودن، موفق شد ‏کتاب‌های: موفقیت، زنگ زمان، راه وصل، ‏‫ پنج ضلعی موفقیت، نیکنامان، انتخاب، کلبه‌ای در غبار، فن نویسندگی و مکاتبات اداری، ۱۰ راز افراد موفق، الان موفقیت و… را تالیف و منتشرکند و چند عنوان دیگر هم زیر چاپ دارد. وی هم اکنون مدیر نشر چامه‌سراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها