جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
لوح «پایتختی کتاب ایران» به سمنان اهدا شد/ تشویق به مطالعه در سایه برنامه ریزی

سمنان- مراسم اهدای لوح پایتختی کتاب ایران به سمنان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان این وزارتخانه برگزار شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حدوداً یک ماه قبل بود که سمنان با دارا بودن فاکتورهای لازم و داوری کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد. طرحی که وزارت ارشاد تلاش دارد با اجرای آن، شهرها را به تکاپوی اجرای طرح های ترویج مطالعه وا دارد.

این طرح در واقع یک نوع مشوق برای اجرای برنامه ها و طرح های ابتکاری در سایه ترویج فرهگ مطالعه برای آحاد مردم جامعه است و می کوشد تا از این طریق موجی مثبت را نیز در بین آحاد جامعه برای ترویج فرهنمگ مطالعه ایجاد نماید.

توجه به وصیت نامه شهدا

حالا اما نوبت به مراسم جشن انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران فرا رسید مراسمی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا قرار بود در دانشگاه سمنان برگزار شود اما به سالن فرهنگسرای کومش سمنان منتقل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کابینه سیزدهم ظهر آدینه وارد سمنان شد و بعد از استقبال رسمی از سوی مسئولان استانی و شهرستانی به گلزار شهدای امامزاده یحیی (ع) رفت تا نسبت به سه هزار شهید استان در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و شهدای خوشنام انقلاب اسلامی، ادای احترام کند.

محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم چند کلامی نیز با خبرنگارن همراه شد و به خصوص با اشاره به برگزاری کنگره بزرگ سه هزار شهید استان سمنان در بهار سال آینده، گفت: تلاش شود تا از وصیت نامه شهدای استان در زمینه تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری، بهره گیری شود.

لوح «پایتختی کتاب ایران» به سمنان اهدا شد/ تشویق به مطالعه در سایه برنامه ریزی

تقویت حلقه های میانی و مردمی

دومین برنامه رسمی سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سمنان بود محمد مهدی اسماعیلی در دیدار با حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن تبریک به مناسبت انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: این انتخاب نشان از هم افزایی و همدلی مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین مردم دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه رویدادهایی که سبب مشارکت آحاد مردم در کنشگری فرهنگی شود، در زمره اولویت‌های وزارتخانه است، گفت: مقوله حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی، جبهه فرهنگی انقلاب، جبهه مردمی و … به عنوان کنشگران اصلی حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شوند و ما در دولت و حاکمیت وظیفه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری از آنان را داریم.

وی با بیان اینکه انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب هم محصول حضور موثر گروه‌های مردمی به خصوص در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه است، افزود: در همه بخش‌های فرهنگی کشورمان امروز عزم جدی را شاهد هستیم و رئیس جمهور نیز بیشترین وقت را صرف برای گیری‌های کلان منطبق بر رویکردهای فرهنگی می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه دوره پر رونقی را در همه بخش های فرهنگی کشورمان شاهد هستیم، گفت: در حوزه‌های نمایشی، کتاب و مطالعه، زیرساخت‌ها و … اقدامات خوبی در دست اجرا است و در استان سمنان هم بنا داریم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

باید از فرصت استفاده کرد

نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز در این دیدار ضمن اشاره به ضرورت استفاده از فرصت طلایی انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: مسئولان از فضای هم افزایی به وجود آمده در استان برای سوق دادن مردم به سمت مطالعه استفاده کنند.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان فرهنگی به توسعه فرهنگ مطالعه بین جوانان و نوجوانان شد و بیان کرد: برای پیشگیری از درگیری با فرهنگ وارداتی باید افزایش سرانه مطالعه مورد توجه باشد.

لوح «پایتختی کتاب ایران» به سمنان اهدا شد/ تشویق به مطالعه در سایه برنامه ریزی

میدان دادن به جوانان مستعد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود ا ز «بوت کمپ بازی سازی» استان سمنان به میزبانی پارک علم و فناوری سمنان بازدید کرد رویدادی که با محوریت ساخت بازی و محتوای ویژه فرهنگی در سمنان برگزار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادهایی گفت: برگزاری رویدادهایی از این دست به استعدادها و فعالیت‌های جوانان مستعد ما سمت و جهت خوبی خواهد داد.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه بازی سازی و اقتصاد دیجیتال در سمنان، بیان کرد: به کارگیری از این زیرساخت‌ها در تولید محصولات فرهنگی فاخر بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر برنامه‌ریزان و مسئولان فرهنگی استان سمنان به حوزه بازی سازی با الگوگیری از مفاخر ایرانی و اسلامی شد.

هم افزایی بین مسئولان و مردم

جشن رسمی انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران دیگر برنامه ای بود که اسماعیلی در آن حضور یافت برنامه ای که با سخنرانی احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای کومش سمنان آغاز شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه معرفی سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران صورت گرفته است، افزود: این تلاش‌ها نشان می‌دهد که هم افزایی خوبی در بین مردم و مسئولان استان سمنان وجود دارد.

یار احمد وند با بیان اینکه سمنان در بین ۱۰۰ شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد، گفت: از نزدیک در سفرهایی که به سمنان داشتیم، شاهد اشتیاق مردم و مسئولان سمنان برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بودیم که نشان از کتاب دوستی این مردم دارد.

وی با بیان اینکه سمنان سال قبل نیز نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بود، گفت: سمنان امسال توانست هشتمین پایتخت کتاب ایران شود که نشان از اجرای برنامه های خوب حوزه کتابخوانی و ابتکارات ویژه در این زمینه دارد.

لوح «پایتختی کتاب ایران» به سمنان اهدا شد/ تشویق به مطالعه در سایه برنامه ریزی

الگوهای کتابخوانی

نماینده ولی فقیه در استان سمنان دیگر سخنران این مراسم بود حجت الاسلام مرتضی مطیعی با بیان اینکه بزرگترین الگوی ما برای کتابخوانی رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند، گفت: ایشان با کتابخوانی خود بسیاری از مردم و جوانان را نیز به مطالعه و کتابخوانی علاقمند کرده اند و همانطور که آمارها هم نشان می دهد، مردم ما بیش از گذشته به کتابخوانی علاقه‌مند شده‌اند.

مطیعی همچنین با اشاره به ضرورت ترویج مطالعه بیان کرد: در آموزه‌های دینی ما، در خصوص اهمیت نوشتن، مطالعه و مراجعه به کتاب موارد بسیاری عنوان شده است.‌

وی با بیان اینکه یکی از آفت‌های مهم فضای مجازی در قیاس با کتاب، عمق اندک آگاهی‌ها و اطلاعات است، تاکید کرد: اطلاعات فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین مفاهیم عمیق کتاب باشد.

سمنان ۷۶ کتابخانه دارد

در این مراسم استاندار سمنان نیز با بیان اینکه این استان دارای ۷۶ کتابخانه عمومی است، گفت: ۵۰ کتابخانه شهری تحت نظارت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان وجود دارد. هاشمی با بیان اینکه ترویج کتابخانه‌های مشارکتی به خصوص با حضور خیران از جمله سیاست‌های استان است، گفت: ۳۴ کتابخانه نهادی و ۲۰ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد که هدفگذاری ما رونق کتابخانه‌های مشارکتی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و علمی و دانشگاهی استان سمنان از کتابخانه‌های غنی برخوردار هستند، گفت: کتابخانه‌های استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار عنوان کتاب را در درون خود جای داده اند.

استاندار سمنان همچنین با اشاره به به کارگیری مردم در تقویت پایه‌های ترویج مطالعه بیان کرد: هر قدر در خصوص توسعه کتابخانه‌های مشارکتی و مردم محور تلاش شود، بیشتر شاهد رشد و اعتلای فرهنگ در استان خواهیم بود.

رونق کتابخوانی در دولت سیزدهم

سخنران محوری مراسم اهدای لوح پایتختی کتاب ایران به سمنان اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اسماعیلی در این مراسم با اشاره به عدالت فرهنگی به مثابه دیگر اولویت وزارتخانه بیان کرد: هم اکنون بین ۵۰ تا ۵۳ کتابخانه سیار در کشورمان وجود دارد که با توافق نامه‌ای که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت معدن و تجارت به امضا رسیده، شاهد ایجاد ۲۰۰ کتابخانه سیار در سراسر ایران اسلامی خواهیم بود تا جمعیت بیشتری از مردم به خصوص در روستاها با کتاب عجین شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه استقبال گسترده مردم از رویدادهای کتابخوانی نشان از تمایل مردم به مطالعه دارد، گفت: نمایشگاه کتاب امسال بالغ بر هفت میلیون بازدید کننده داشت.

وی با بیان اینکه نگاه دولت نیز در دو سال اخیر حمایت از تولیدات حوزه کتاب بوده است، گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ۲۵۰ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده است.

لوح «پایتختی کتاب ایران» به سمنان اهدا شد/ تشویق به مطالعه در سایه برنامه ریزی

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کتابخانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور مشترک و عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که سه میلیون نفر از آنها به عنوان اعضای فعال در کتابخانه ها حضور دارند، افزود: بسیاری از کتابخانه های ما با صف‌های مردم روبرو هستند.

اسماعیلی بیان کرد: شاهد هستیم که بسیاری مناطق و حتی شهرهای جدید بلافاصله بعد از افتتاح کتابخانه تا روزها مردم در صف‌های طولانی می ایستند تا عضو کتابخانه شده و از کتاب‌ها بهره مند شوند که این نشان از اقبال مردم می دهد.

گفتنی است در این مراسم لوح پایتختی کتاب ایران به استاندار سمنان به نمایندگی از مردم سمنان اهدا شد پخش کلیپ از توانمندی های استان سمنان در بخش های مختلف، معرفی چهره های برتر در حوزه نشر، نمایش و… در زمره بخش های دیگر این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها