جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
۲۰۰ کتابخانه سیار در کشور راه‌اندازی می‌شود/ روند رو به رشد سرانه مطالعه

سمنان- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۵۳ کتابخانه سیار هم اکنون در کشور وجود دارد، گفت: طی تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت، تعداد ۲۰۰ کتابخانه سیار دیگر در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محمد مهدی اسماعیلی بعد از ظهر جمعه در مراسم جشن سمنان، پایتخت کتاب ایران که به میزبانی فرهنگسرای کومش برگزار شد، ضمن اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه، بیان کرد: الگوسازی برای ترویج مطالعه و کتابخوانی یکی از راهبردهایی است که باید در استان ها نیز مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمترین الگوهای ما برای ترویج و تبیین فرهنگ مطالعه هستند همانطور که امروز شاهد هستیم هر کتابی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریظ می‌شود، بلافاصله در سبد فرهنگی خانوار ما قرار گرفته و توسط مردم با اقبال گسترده روبرو می شود از این رو باید در این راستا بیشتر تلاش کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدالت فرهنگی به مثابه دیگر اولویت وزارتخانه بیان کرد: هم اکنون بین ۵۰ تا ۵۳ کتابخانه سیار در کشورمان وجود دارد که با توافق نامه‌ای که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت معدن و تجارت به امضا رسیده، شاهد ایجاد ۲۰۰ کتابخانه سیار در سراسر ایران اسلامی خواهیم بود تا جمعیت بیشتری از مردم به خصوص در روستاها با کتاب عجین شوند.

درخواست‌های ایجاد سینماهای جدید

سماعیلی با بیان اینکه استقبال و اقبال مردم از کتاب و کتابخوانی به خصوص در یک الی دو سال اخیر به مراتب بیشتر شده است، گفت: با ورود فضای مجازی بسیاری صحبت از کاهش اقبال عمومی در خصوص کتاب می‌کردند همانطور که با پخش خانگی همین موضوع درباره سینما نیز مطرح می‌شد اما شاهد هستیم که سینما جایگاه خود را داشته و حتی درخواست‌های ایجاد سینماهای جدید در تمام کشور نیز مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه درخواست ایجاد سینما حتی در مسکن ملی و مسکن مهر و نقاط حواشی شهرها نیز امروز مطرح می شود و این نشان می‌دهد که هر پدیده فرهنگی جایگاه خود را دارد، افزود: در حوزه کتاب نیز شاهد هستیم که کتابخانه ها و کتابخوانی علیرغم گسترش فضای مجازی، بازهم طرفداران خود را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آمارهای رسمی نشان می دهد که بدون احتساب کتاب‌های دینی، قرآن، مذهبی، درسی و … سرانه مطالعه مردم مان به ۳۵ دقیقه رسیده است، گفت: هر چند این عدد هنوز هم مطلوب ما نیست اما نشان می‌دهد که روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

رویدادهای کتابخوانی نشان از تمایل مردم به مطالعه دارد

اسماعیلی با بیان اینکه استقبال گسترده مردم از رویدادهای کتابخوانی نشان از تمایل مردم به مطالعه دارد، گفت: نمایشگاه کتاب امسال بالغ بر هفت میلیون بازدید کننده داشت.

وی با بیان اینکه نگاه دولت نیز در دو سال اخیر حمایت از تولیدات حوزه کتاب بوده است، گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ۲۵۰ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور مشترک و عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که سه میلیون نفر از آنها به عنوان اعضای فعال در کتابخانه ها حضور دارند، افزود: بسیاری از کتابخانه های ما با صف‌های مردم روبرو هستند.

اسماعیلی بیان کرد: شاهد هستیم که بسیاری مناطق و حتی شهرهای جدید بلافاصله بعد از افتتاح کتابخانه تا روزها مردم در صف‌های طولانی می ایستند تا عضو کتابخانه شده و از کتاب‌ها بهره مند شوند که این نشان از اقبال مردم می دهد.

گفتنی است در این مراسم لوح پایتختی کتاب ایران به استاندار سمنان به نمایندگی از مردم سمنان اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها