دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
چاپ کتاب مشکل بزرگ نویسندگان ایلامی است

ایلام- شاعر ایلامی و فعال فرهنگی گفت: چاپ کتاب، مشکل بزرگ نویسندگان ایلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عبدالحسین رحمتی، شاعر و فعال فرهنگی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود که تأثیر بسزایی در توسعه فرهنگی جامعه برعهده دارد.

وی افزود: استان ایلام نیز به علت برخورداری از نویسندگان و همچنین پیشینه فرهنگی کهن، از ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف شعر و داستان برخوردار است، با این حال تاکنون فرصت رشد و ترقی آنگونه ای که باید باشد، به نویسندگان استان داده نشده است‌.

هزینه چاپ کتاب بالاست

سراینده مجموعه شعر «بچه‌های خاطرات من سلام!» گفت: امروزه یکی از مشکلات اکثر نویسندگان، مؤلفان و صاحبان قلم در استان ایلام ناشی از مشکلات بالای حوزه چاپ کتاب است، هزینه چاپ کتاب بسیار بالا بوده و اغلب نویسندگان بضاعت مالی مناسب برای چاپ آثارشان ندارند و به تبع بسیاری از نویسندگان در حوزه‌های مختلف ادبیات، داستان و شعر به علت عدم برخورداری از توانایی مالی، نتوانسته‌اند آثار خود را به چاپ برسانند.

این نویسنده و شاعر ایلامی ادامه داد: از دیگر مشکلات نویسندگی در ایلام می‌توان به توزیع نامناسب کتاب اشاره کرد، متأسفانه کتاب‌های اکثر شاعران و نویسندگان که در استان چاپ می‌شود، در سایر استان‌ها توزیع نمی‌شود که این موضوع مشکلات جدی درحوزه توزیع و فروش کتاب برای مولفان به وجود می‌آورد و باید راهکارهایی پیدا شود تا کتاب به دست مخاطبین و علاقه‌مندان در سراسر کشور برسد.

رحمتی تصریح کرد: در این راستا ناشران باید ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بر روی توزیع آثار نویسندگان و شاعران کار شود و فقط به انتشار کتاب در استان اکتفا نشود، باید مدیران فرهنگی در تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند و از مولفان، به ویژه نویسندگان جوان و نوپا حمایت و با تقدیر از آنان، بازار خوبی برای توزیع و فروش کتاب ایجاد کنند.

ایجاد کافه کتاب در تمام شهرستان‌ها

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای ادامه داد: هفته کتاب و کتابخوانی فرصت خوبی است تا حضور کتاب در سبد خانوار نهادینه شود و این فرهنگ سازی مختص یک روز و یک هفته نباشند. با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی، تحقق این امر کمی دشوار است، از این رو برای حل این مشکل باید در تمام شهرستان‌ها کافه کتاب برای استفاده عموم مردم احداث شود، همچنین کتابخانه‌های عمومی در تمام حوزه‌ها از جمله ادبیات، رمان، تاریخ، جامعه شناسی، روان شناسی، علمی و کمک درسی بروز باشند.

وی گفت: کتابخانه‌های ما اکثراً کتاب‌های قدیمی دارند، هر چند بسیاری از این کتاب‌ها با توجه به قدمت خود، از اهمیت بالایی برخوردارند، اما حوزه کتاب در بخش‌های مختلف به ویژه ترجمه باید همیشه بروز و در دسترس باشد، زیرا کتابخانه‌ها با ارائه تازه‌های نشر و نیازهای مردم این خلأ را برطرف می‌کنند.

رحمتی در پایان بیان کرد: صدا و سیما می‌تواند با ارائه برنامه‌های مناسب همچون کتابخوانی، پادکست و معرفی کتاب در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهد.

به گزارش ایبنا؛ عبدالحسین رحمتی متولد ۱۳۴۹ در دهلران استان ایلام و دانش‌آموخته دکترای جامعه شناسی است و به تدریس در دانشگاه اشتغال دارد. از جوانی به‌صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد. او برنده جایزه ادبی دکتر قیصر امین‌پور و برگزیده جشنواره کتاب ادبیات پایداری است. رحمتی سابقه همکاری با روزنامه‌ها و مجلات شعر دارد و در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهلران فعالیت می‌کند. از رحمتی تاکنون کتاب‌های: «باز هم به یادتان»، «خوانده‌ام از چشم‌هایت» و «شعر از من شفاعت از شما»، «نامه‌هایی که به دستت نرسید.» «بچه‌های خاطرات من سلام!» منتشر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها