شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
بزرگداشت حکیم قطران تبریزی در بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی- رئیس بنیاد ایران‌‎شناسی استان آذربایجان شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، محمد طاهری خسروشاهی با اعلام این خبر افزود: بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی در راستای اهداف علمی و پژوهشی خود و با هدف تکریم و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و پاسداشت مقام و منزلت حکیم قطران تبریزی، شاعر و سخنور بلند آوازه ایران در سده پنجم هجری، آیین «بزرگداشت حکیم قطران تبریزی» را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تنی چند از پژوهشگران و محققان صاحبنام آذربایجان برگزار می کند.

وی اظهار داشت: در این نشست علمی که با همکاری موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می شود، اکبر ایرانی رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، علی اشرف صادقی، محمود عابدی و باقر صدری نیا از محققان صاحبنام حوزه تصحیح متون و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سجاد آیدینلو ادیب نامدار از ارومیه، استاد جمشید علیزاده، شاعر و محقق صاحبنام و اینجانب سخنرانی خواهند داشت.

طاهری خسروشاهی گفت: دیوان قطران تبریزی حدود ۷۰ سال قبل توسط زنده یاد حاج محمد نخجوانی منتشر شده بود و محققان و اهل فرهنگ و ادب، سالها منتظر بودند که اقدام جدیدی در راستای احیای نام حکیم قطران تبریزی انجام شود. خوشبختانه دکتر محمود عابدی و همکاران ایشان در فرهنگستان زبان فارسی، پس از ده سال کوشش طاقت فرسا و با مراجعه به نسخه های خطی دیوان قطران، توانستند نسخه ای مغتنم و ارزشمند از دیوان قطران را تهیه و منتشر نمایند.

رییس بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان شرقی گفت: در این مراسم از تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی رونمایی خواهد شد.

به گفته وی این مراسم روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر در محل بنیاد ایرانشناسی شعبه آذربایجان شرقی در خانه شربت اوغلی تبریز برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط