پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
دوره داستان نویسی در اردبیل برگزار شد

اردبیل- همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، دوره داستان نویسی جلال آل احمد با حضور مهدی کفاش در استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، این دوره از سری کارگاههای آموزش داستان نویسی روز پنجشنبه به همت خانه کتاب و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت جمعی از نویسندگان و نوقلم ها در سالن حوزه هنری استان تشکیل شد.

در این دوره مدرس کارگاه مهدی کفاش از نویسندگان مطرح کشور و از داوران جشنواره جلال آل احمد با بیان اینکه انسان صاحب رویا است و ملتی که رویا ندارد، دچار کابوس می شود، اظهار کرد: داستان نویسی این رویا را پرورش می دهد و در راستای قابل استفاده سوق می دهد.

وی با بیان اینکه در این دنیا هر انسانی به چیزی که علاقه دارد وقت می گذارد، بیان کرد: یک نویسنده هم به دلیل علاقه ای که به این هنر دارد برایش وقت می گذارد و کتاب می خواند و کتاب می نویسد و این زیباترین بخش علاقه های انسانی تلقی می شود.

کفاش افزود: نویسنده در پی آزمون خطاهای نوشتن، جایی می رسد که می تواند از این راه کسب درآمد کند و به مرور به نام نویسنده حرفه‌ای شناخته شده و ارثی چون کتاب‌های ارزشمند از خود به جای بگذارد.

داور جشنواره داستان نویسی جلال آل احمد، کتاب آرایی و نحوه و دقت در چاپ اثر نویسنده را مهم ارزیابی و عنوان کرد: مهم نیست کتاب در چه مکان و شهر چاپ شده است اگر زیبایی بصری و ویرستاری خوب نداشته باشد هر چه قدر قوی هم باشد امتیاز کمتری کسب می کند.

کفاش اضافه کرد: در شهرهای بزرگی مثل خراسان و اصفهان و شیراز این مشکل کمتر دیده می شود ولی در استان های کوچک کتاب های منتشر شده در داخل استان در کتاب آرایی ضعیف هستند.

دوره داستان نویسی در اردبیل برگزار شد

مدرس کارگاه داستان نویسی جلال آل احمد در ادامه موضوع مهم «پرداخت» در داستان نویسی را تبیین و آشنایی با این کلمه، تکنیک های فنی آن از جمله، طرح، ساختار و ابزار پرداخت را برای نویسندگان توضیح کرد.

در این دوره برخی از نویسندگان اثر داستانی خود را خوانده و نسبت به موضوع کارگاه توسط مدرس نقد و بررسی شد.

همچنین قبل از آغاز دوره رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل استان اردبیل را در پرورش نویسنده پیشتاز خواند و اظهار کرد: سالهاست به همت حوزه هنری استان اردبیل با تلاش مدرسانی چون محمود مهدوی دوره های داستان نویسی برگزار می شود و خیلی از جوانان در سایه این تلاش ها به صورت حرفه ای کتاب می نویسند.

وی برگزاری این چنین دوره ها را سبب رشد ادبیات داستانی استان دانست و بیان کرد: تلاش می شود با ادامه چنین دوره ها در حوزه شعر و داستان چراغ ادبیات استان روشن نگه داشته شود و اردبیل به واقع به آن جایگاه واقعی خود در ادبیات داستانی دست پیدا کند.

مدیرکل ارشاد اسلامی اردبیل خواستار توجه مسئولان حوزه چاپ و نشر کشور در اهمیت دادن به آثار نویسندگان استانهایی چون اردبیل شد و تصریح کرد: متاسفانه اردبیل با داشتن نویسندگان مطرح و تولید آثار فاخر کتاب هایش در تیراژ محدود منتشر می شود و و در سطح ملی مطرح نمی شوند، امید می رود در این نوع کارگاهها با ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر این مشکل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها