چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
فرصت خوب هفته کتاب  برای برگزاری نشست‌های تخصصی کودک و نوجوان در ایلام/ لزوم استعدادیابی از مدارس

ایلام – شاعر و فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: هفته کتاب، فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان در ایلام و معرفی نویسندگان و آثارشان در این زمینه است.

اسلام انصاری‌فر، شاعر و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: هفته کتاب، فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان در ایلام و معرفی نویسندگان و آثارشان در این زمینه است.

وی تصریح کرد: کتاب نوشته می‌شود که خوانده شود، نه اینکه فقط چاپ شود و تمام. به نظر من مثل فوتبال، کتابخوانی را باید از پایه رواج داد و هر چه که در ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان کار بشه باز هم کم است.

وی در پاسخ به پرسش جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در استان را از جنبه‌های کمی و کیفی چگونه تحلیل می‌کنید؟ گفت: ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام هنوز به قوام و استخوان‌بندی نرسیده که بتوان بر آن تحلیلی نوشت. چاپ کتاب‌های پراکنده با موضوع شعر و داستان در سال‌های گذشته و حال در واقع کمک شایانی به رشد ادبیات‌کودک و نوجوان در ایلام نکرده. یکی از دلیل ضعف این موضوع عدم دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های چاپ شده است.

وی ادامه داد: در یک انتشاراتی کتابی با تیراژ پایین چاپ می‌شود و متاسفانه اندکی از نسخه‌های آن به دست مخاطبان اصلی می رسد. ادبیات کودک و نوجوان در ایلام نیازمند توجه بیشتر به لحاظ آموزشی و زیرساختی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کانون مستقل و مخصوص کودک و نوجوان در استان فعالیت نمی‌کند و این یک درد است. جایی که باید به نسل جدید و تفکراتشان توجه داشت، فضای مجازی متاسفانه جای کتاب را گرفته و جا دارد مسئولین خیلی به این موضوع توجه و ورود کنند. جای کتاب نباید در قفسه ذهن کودک و نوجوان امروزی، خالی بماند.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در واقع کانون اصلی توجه به این گروه‌های سنی و ادبیات این دوره به شمار می رود. سایر حوزه‌ها چون حوزه هنری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم که در مقاطعی اقدام به چاپ کتاب کودک و نوجوان می‌کنند.

وی تصریح کرد: توقع و انتظاری که از متولیان امر می‌رود این است که اگر کتابی چاپ می‌شود در تیراژ بالا باشد و به گونه‌ای که در کتابخانه‌های مدارس هم قرار بگیرند تا دانش آموزان مطالعه کنند.

وی در پاسخ به پرسش «میزان استقبال مخاطبان و جامعه هدف از آثار مولفان ایلامی در حوزه ادبیات کودک را چه‌گونه بررسی و آسیب شناسی می کنید؟» گفت: بچه ها بسیار مشتاق کتاب به ویژه در زمینه های شعر و داستان هستند. همان طور که گفتم باید کتاب‌های چاپ شده در اختیارشان قرار بگیرد. به عنوان مثال بنده یک کتاب با موضوع شهدای زمین فوتبال چوار چاپ می‌کنم، دوست دارم که بچه‌ها هم از زاویه خودشان با این واقعه ارتباط برقرار کنند و بدانند که چه اتفاق ناگواری افتاده است، اما تا به امروز هیچ کسی در هیچ جا نامی از این کتاب نبرده است.

سراینده مجموعه شعر مداد من یک سرباز است در پایان گفت: دوست دارم سخن پایانی‌ام سرآغاز یک آغاز نوین و شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام باشد. استعدادیابی از مدارس صورت بگیرد و کودکان نویسنده در یک کانون تخصصی به همراه نویسندگان کودک در کنار منتقدین قرار بگیرند و در ادامه شاهد چاپ آثار زیبای ادبیات‌کودک و نوجوان و معرفی آنها به دانش آموزان و مطالعه در سطح گسترده باشیم.

به گزارش ایبنا؛ اسلام انصاری‌فر، سال ۱۳۵۵ در روستای «میل‌علی‌جابر» شهرستان بدره به دنیا آمد و هم‌اکنون ساکن ایلام است. مجموعه اشعار «تو را می‌ریزد این باران»، «بمبی در سرم جا مانده است»، «نامه‌های ابری» و «کوچه‌های همیشه روشن» از او منتشر شده است. انصاری‌فر، سال‌هاست با مطبوعات محلی و پایگاه‌های خبری در استان به عنوان نویسنده و ویراستار همکاری می‌کند. کتاب‌های شعر کودک: «حنایی مهربون»، «بربال شاپرک»، «بازی با آسمان»، «کبوتر سفید»، «مداد من یک سرباز است.»، «سربازی به نام بلوط»، «نارنج‌های تلخ» و مجموعه شعر نوجوان «خواب ماهی قرمز» از او به چاپ رسیده و چند مجموعه دیگر نیز آماده چاپ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها