چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
روابط اسرائیل با پادشاهی‌های خلیج‌فارس و چالش معرفت‌شناختی

تمرکز کتاب «دشمنان برادر» بر چگونگی درک بهتر روابط رو به رشد اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس می‌باشد، هر مطالعه‌ای که به روابط اسرائیل با پادشاهی‌های خلیج‌فارس می‌پردازد با چالش معرفت‌شناختی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دشمنان برادر» با عنوان فرعی اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس تالیف کلایو جونز و یوئل گوزانسکی با ترجمه امیررضا مقومی و دکتر مصطفی محمدجانی از سوی انتشارات جوینده راهی بازار چاپ و نشر شد. این کتاب در پنج فصل به شرح مباحثی همچون اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس، اسرائیل و خرده پادشاهی‌های خلیج‌فارس، چیزی بیش از جمع اجزا؟، فروش سلاح و مسئله هسته‌ای و محدودیت‌های همکاری در جنگ داخلی سوریه پرداخته است.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته، حل مسئله فلسطین پیش نیاز هر گونه گفتگو بین اسرائیل و همسایگان عرب آن تلقی می‌شد، اما واقعیت‌های خاورمیانه معاصر، محیطی را ایجاد کرده که در آن عمل‌گرایی برخاسته از نیازهای استراتژیک، موضوع فلسطین را به حاشیه رانده است. این موضوع در هیچ مسئله‌ای به اندازه نگرانی‌های مشترک اسرائیل و بسیاری از پادشاهی‌های عرب خلیج‌فارس در مورد ایران، برنامه هسته‌ای و نفوذ فزاینده آن در سراسر خاورمیانه، آشکار نشده است.

تمرکز کتاب حاضر بر چگونگی درک بهتر روابط رو به رشد اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس است، هر مطالعه‌ای که به روابط اسرائیل با پادشاهی‌های خلیج‌فارس می‌پردازد با چالش معرفت‌شناختی مواجه می‌شود. با این حال گزارش‌های خبری، مقالات سیاسی، نشست‌های اندیشکده‌ها و روایت‌هایی از منابع معتبر، وجود دارد که قادر به رفع بسیاری از حجاب‌های رمزآلود در روابط میان اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس است.

دکتر یوئل گوزانسکی، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو و عضو سابق مدعو در موسسه هوور در دانشگاه استنفورد طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است. دکتر گوزانسکی قبلاً مسئول مسائل راهبردی در شورای امنیت ملی در دفتی نخست‌وزیر اسرائیل بود.

پروفسور کلایو جونز استاد امنیت منطقه‌ای خاورمیانه در دانشکده دولت و امور بین‌الملل دانشگاه دورهام است و استاد محقق موعو در گروه مطالعات تاریخی دانشگاه علم و صنعت نروژ است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: قرار بود این مباحث پیش از گردهمایی بزرگان و مقالاتی که برای مجلات جهانی نوشته می‌شد، موضوعی تقریباً ثابت در سخنرانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باشد. او در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در سپتامبر ۲۰۱۸ از تریبون سازمان ملل برای هشدار به جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تداوم آن استفاده کرد. وی به نمایندگانی که گرد هم آمده بودند، خاطرنشان کرد که اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ با هیاهوی زیادی امضا شد، مخالفت کرده است! دقیقاً به این دلیل که چنین توافقی حاکمان ایران را که او از آنها به «ظالمان در تهران» نام می‌برد، جسورتر می‌کند. با این حال، او ابراز کرد که توافق ایران، که به طور دقیق‌تر به عنوان برنامه جامع اقدام مشتر ک (برجام) شناخته می‌شود، پیامد قابل توجهی برای اسرائیل داشته است.

کمتر کسی شک داشت که منظور نتانیاهو از واژه‌هایی همچون صمیمیت، نزدیکی و دوستی اشاره به چندین پادشاهی عرب خلیج‌فارس باشد. برای بیش از یک دهه، گزارش‌های متعددی در خصوص تلاقی منافع اسرائیل با بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، به ویژه در مورد چالش امنیتی ایران، نوشته شده است؛ با این حال صرف تاکید بر درک مشترک از تهدید ایران، نوشته شده است؛ با این حال صرف تاکید بر درک مشترک از تهدید ایران، اطلاعات مختصری در مورد پویایی‌های گسترده‌تر منطقه می‌دهد. پویایی‌هایی که علاوه بر تفکر امنیتی، زیربنای مجموعه‌ای از روابط را نه در مقیاس محدود، بلکه در سرتاسر خاورمیانه تغییر داده است.

در زیربخش «امارات و عربستان سعودی: گشودن جعبه پاندورای هسته‌ای؟» می‌خوانیم: گروهی از کشورهای عربی به رهبری مصر در آگوست ۲۰۱۶، اعلام کردند که از رویکرد پیشین خود دست می‌کشند و دیگر به دنبال رسیدن به قطعنامه‌های سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیستند و بر همین اساس نیز خواستار نظارت بر تاسیسات هسته‌ای اسرائیل شدند. این اظهارنظری ظریف و قابل توجه بود که نگرانی‌های مبرم در مورد سوریه و هم‌چنین ایران، موجب تقویت این خواست دیرینه اعراب شد که اسرائیل هم تاسیسات هسته‌ای خود را در معرض نظارت قرار دهد. علی‌رغم سیاست دیرینه ابهام هسته‌ای، اسرائیل مدت‌ها مظنون به داشتن سلاح‌های هسته‌ای و استفاده دریایی، هوایی و زمینی از آن‌ها بوده است. سه‌گانه هسته‌ای که قابلیت ضربه اول و قابلیت ضربه دوم را دارد و قدرت بازدارندگی موثری را فراهم می‌کند، در طول جنگ سرد ماهیت رقابت ابرقدرت‌ها را مشخص می‌کرد.

کتاب «دشمنان برادر» با عنوان فرعی اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج‌فارس تالیف کلایو جونز و یوئل گوزانسکی با ترجمه امیررضا مقومی و دکتر مصطفی محمدجانی در ۲۴۲ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان از سوی انتشارات جوینده راهی بازار چاپ و نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها