شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کتاب «مخاطب شناسی» در نمایشگاه کتاب تبریز نقد شد

آذربایجان شرقی- کتاب مخاطب شناسی، اثر دنیس مک کوایل ترجمه مهدی منتظر قائم در سالن شهریار نمایشگاه بین‌المللی تبریز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، در جلسه نقد و بررسی کتاب مخاطب شناسی مهدی منتظر قائم مترجم کتاب و سیدحسن آذری معاون پژوهشی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی حضور داشتند.

مهدی منتظر قائم در این نشست با تعریف مخاطب و مخاطب شناسی، انواع مخاطب را در دو گروه مخاطب توده وار و مخاطب گروهی تقسیم و تاثیر متقابل مخاطب بر روی رسانه و رسانه بر مخاطب را تبیین کرد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این نکته که مخاطبین را می توان در طیف های مختلف دسته بندی کرد، افزود: مخاطبین با توجه به معرفت اجتماعی خود به خوانش پیام های ارسالی رسانه ها کنش نشان می دهند.

در ادامه سیدحسن آذری با تاکید بر این نکته که معیارهای مختلفی برای مخاطب شناسی در رشته ارتباطات مطرح است، گفت: برخی از این معیارها از مناظری چون جغرافیایی (محلی، منطقه‌ای و ملی و…)، زمانی (میزان مصرف مخاطب در طول روز) و محتوایی قابل بررسی است.

وی با اشاره به اندیشه های یکی از متخصصان حوزه ارتباطات و جامعه شناسی، کاستلز به ارتباط دو سویه مخاطب و رسانه تاکید کرد و افزود: بستر تاریخی در این رابطه دوسویه نقش تاثیر گذاری ایفا می کند.

وی در ادامه به نوع دیگری از تقسیم بندی مخاطب اشاره کرد و گفت: مخاطبان به انواع مخاطب جنسی، سنی، قومی قابل تقسیم هستند.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، یازدهمین نمایشگاه استانی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاههای خبری و نخستین رویداد بین‌المللی عفاف و حجاب تا بیست و یکم آبان ماه جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها