چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
افتتاح ۲۱ کتابخانه به‌مناسبت هفته کتاب

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست اعلام برنامه‌های هفته کتاب این نهاد از افتتاح ۲۱ باب کتابخانه به‌مناسبت این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چهارشنبه (۱۷ آبان‌ماه) با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه «هُدهُد سفید» برگزار شد.

هراتی با بیان این مطلب که باید تلاش کنیم بحث کتاب در کشور را به یک گفتمانِ محوری تبدیل کنیم درتشریح برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پویش کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان انتقال خون کشور در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود. انتشار فراخوان دومین جشنواره «کتابخوان و رسانه»، عضویت رایگان و «کتابسازی» از برنامه‌های دیگر هفته کتاب خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینکه حضور کتابخانه‌های عمومی کشور در عرصه اقتصادی کشور با برپایی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای خانگی تجربه شد، بیان کرد: در این همایش، ۵ کشور حضور داشتند و برخی از روسای انجمن کشوری کتابخانه‌های کشورها، مانند برزیل آرزو کردند که ای کاش در برزیل نهاد کتابخانه‌ها داشته باشند.

هراتی با اشاره به جنگ غزه و شهادت بیش از ۱۰ هزار نفر گفت: این جنگ با تعداد زیاد شهدای غزه، بسیار غم‌انگیز است. در این کتابخانه اگر یک بادکنک بترکد بچه‌ها می‌ترسند، حالا شما حساب کنید این جنایت‌ها و بمب‌های فسفری تا نسل‌ها بچه‌های غزه را درگیر می‌کند.

وی در این نشست با اشاره به رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تلاش می‌کنم رؤس مهم برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در سه بخش کتاب، کتابخانه و کتابداران در هفته کتاب تشریح کنم؛ زیرا هفته کتاب با وجود اجزای کتابخانه و کتابدار و کتاب، کامل می‌شود.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اولویت دولت سیزدهم و تاکید رئیس‌جمهور در هفته کتاب سال گدشته در تالار وحدت در حضور کتابداران گفت: در سخنان رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آسان به کتاب و توسعه عدالت فرهنگی پررنگ بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تلاش کرد این مسیر را هموار کند.

هراتی با اشاره به اعلام قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش ناوگان کتابخانه‌های سیار گفت: وزارت کشور و ارگان‌های دیگر نیز در این زمینه بسیار پای کار آمدند و تا پایان سال اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. اگر دقت کنید، قبل از دولت سیزدهم، فقط ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت اما در این دوسال، نزدیک به ۲۰ کتابخانه سیار افتتاح شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: بخش‌های علمی و منابع بخش کودک این کتابخانه، تجهیزات خاصی دارد؛ به‌طوری که شاید چنین کتابخانه‌ای حتی در تهران نباشد. تقریباً این کتابخانه از نطر تجهیزات در غرب کشور جزو کتابخانه‌های نخست کشور است؛ البته کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج نیز در این بخش شاخص است.

هراتی با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی زابل و کتابخانه سیار ایرانشهر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: افتتاح این دو کتابخانه سیار، براساس توسعه عدالت اجتماعی است. در ایام هفته کتاب ۲۱ کتابخانه افتتاح می‌شود که از این تعداد ۱۶ مورد افتتاح و ۵ مورد بازگشایی، جابه‌جایی، بازطراحی و توسعه خواهد بود که ۵ مورد آن در شهرهای فاقد کتابخانه انجام می‌شود. از این تعداد ۳ دستگاه کتابخانه سیار در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و قزوین به بهره‌برداری خواهد رسید. با این بهره‌برداری‌ها بیش از چهارهزار و ۷۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌ای کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شهرداری در ایجاد کتابخانه‌ای به نام کتابخانه «شهر» اظهار کرد: امسال با همکاری شهرداری سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که مخاطبان یا اسکن کد می‌توانند به اطلاعات کتاب دسترسی پیدا کنند، امسال متن معرفی کتاب‌ها به‌صورت اختصاصی است. این سامانه به سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران، متصل است برای معرفی کتاب‌ها با ناشران هماهنگی انجام شده علاوه‌براین نسخه الکترونیک و صوتی کتاب‌ها با توجه به اقتضائات در این سامانه ارائه می‌شود واین کتاب‌ها در کتابخانه عمومی نیز موجود هستند.

هراتی با اشاره به به استفاده از تریبون نماز جمعه برای ترویج کتابخوانی و یادآوری آغاز سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، گفت: ان‌شاالله دو جمعه از طریق شرکت در نماز جمعه و تریبون این نماز سیاسی عبادی در خدمت مردم هستیم. روز شنبه ۲۰ آبان‌ماه با حضور در حرم حضرت امام خمینی (ره) کتابداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این امام همام تجدید بیعت خواهند کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان این مطلب که برای تامین منابع نیازمند حمایت هستیم، اظهار کرد: در بخش منابع، با همت اداره کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۴۰ درصد افزایش رشد و پیشرفت داشته است. در بخش عضو این نهاد ۲۶ درصد افزایش داشته و در حال حاضر موجودی کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی زیر پوشش نهاد ۵۰ میلیون جلد کتاب است.

هراتی درباره برنامه‌های دیگر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پوستر و برنامه‌های ششمین دوره «کارتون کتاب» و فراخوان جشنواره سرود با موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابدار در هفته کتاب ارائه خواهد شد؛ همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی با ۶۷۰ محفل ادبی البته از ظرفیت این بخش نیز استفاده می‌کند؛ چناچه کنگره شعر بین‌المللی مدافع حرم را برگزار خواهیم کرد. رویداد قصه‌گویی با محوریت فلسطین مقاومت و مدافعان برگزار خواهد شد؛ همچنین تصمیم گرفتیم موضوع غزه را به موضوعات رویداد قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌ها اضافه کنیم تا کودکانمان را با مظلومیت غزه و جنایات رژیم صهیونیستی آشنا کنیم.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ایبنا مبنی بر افتتاح کتابخانه‌های سیار و عمومی به‌مناسبت هفته کتاب سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: چهار کتابخانه سیار، چهار کتابخانه روستایی و پنج کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه افتتاح خواهد شد.

در ادامه این مراسم هراتی به پرسش خبرنگاران درباره همکاری نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری در حوزه کتابخانه شهر، کانون فرهنگی هنری مساجد و تعداد کتابخانه‌های افتتاح شده در ایام هفته کتاب پاسخ داد. در پایان نیز پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد.

افتتاح 23 کتابخانه به‌مناسبت هفته کتاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها