پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
ناشران باید از قالب‌های نوین برای روایت داستان فلسطین استفاده کنند

سیدمحمدمهدی سیدناصری گفت: به دلیل تصویرسازی ضعیف و کتاب‌سازی سنتی مخاطب نسل جدید ما (نسل آلفا و در آینده آلفاپلاس) از آثار استقبال نمی‌کند؛ در نتیجه بایستی ناشران به سراغ استفاده از کارهای نوین بروند: یعنی استفاده از کمیک استریپ، تصویرسازی‌های جذاب و از همه مهم‌تر انتخاب موضوعات جدید درباره داستان مردم مظلوم فلسطین.

سیدمحمدمهدی سیدناصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره احساس خود از وضعیت این‌روزهای فلسطین و غزه و کشتار مردم بویژه کودکان و نوجوانان گفت: این‌روزها سراسر غزه به لوکشینی ۳۶۵ کلیومتری برای صحنه‌های دردناک و غمگین تبدیل شده است. ۱۰ روز است که رژیم صهیونیستی مداوم بر سر کودکان و مردم غزه بمب می‌ریزد و در این مدت بسیاری از زنان و مردان و کودکان این منطقه به تلخ‌ترین شکل ممکن جان خود را از دست داده‌اند. مردم غزه حال‌وروز عجیبی دارند؛ خانه‌ها ویران شده و کوچه‌ها رنگ خون گرفته‌اند، هر طرفی چشم می‌اندازی صحنه‌ای دردناک می‌بینی، عده‌ای با دست خالی زیر خانه‌های آوارشده دنبال عزیزان خود می‌گردند و هر لحظه با صدای ناله و گریه پیکر بی‌جانی از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. کودکان آیینه تمام‌نمای اشخاص بی‌دفاع در مخاصمات مسلحانه هستند، با این حال در سراسر جهان، طرف‌های متخاصم یکی از اساسی‌ترین قواعد مخاصمات مسلحانه را نادیده می‌گیرند و آن حمایت از حقوق کودکان است. ماهیت طولانی مخاصمات امروزی، آینده تمام نسل‌های کودکان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی افزود: در میان این همه جنایت که این‌روزها در غزه در حال رخ دادن است متأسفانه شاهد سکوت حاکمان و سردمداران کشورهای مدعی حقوق بشر هستیم. سلبریتی‌هایی که برای زخمی شدن یک حیوان صدها پیام و پست می‌گذارند، امروز سکوت کرده‌اند. برخی با این بهانه که تخصصی در حقوق کودکان ندارند، چشم بر کشتار کودکان غزه بسته‌اند و در سایه این سکوت هر روز کودکان بیشتری در غزه جان می‌دهند. ظلم بزرگی به ملت فلسطین رفته است و این‌روزها نتایج یکی از پرده‌های ظلم را مشاهده کرده و رژیم اسرائیل، یک زندان بزرگ دو و نیم میلیون نفری در فضای باز ایجاد کرده است. سؤال تأمل‌برانگیزی که پیش می‌آید این است که چه بر سر بشریت آمده که از کشتار انسان‌ها خوشحال می‌شوند؟ کودکان امیدهای فردای جهان هستند و ما با همکاری یکدیگر می‌توانیم آینده بهتری برای هر کودکی که در جنگ و بحران زندگی می‌کند بسازیم. به امید حمایت بیشتر از این امیدهای فردا؛ چرا که باید یادمان باشد کودکی رؤیا نیست و حق با کودکان است.

این نویسنده درباره دلایل عملکرد ضعیف در تولید و تألیف آثار کودک و نوجوان با موضوع فلسطین توضیح داد: موضوع مقاومت مردم فلسطین در ادبیات این سرزمین تأثیر شگرفی داشته است؛ ضمن اینکه در کشورهایی که به رنج آن‌ها توجه دارند نیز اثرگذار بوده است. این موضوع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت چشم‌گیری داشته است و کتاب‌های زیادی به رشته تألیف و ترجمه درآمده‌اند؛ اما در عصر جدید که ما با نسل آلفا روبه‌رو هستیم نیاز داریم به بازآفرینی و نوآوری در موضوع جنایات اسرائیل بر مردم مظلوم فلسطین تا کودکان و نوجوانان ملموسانه‌تر با این موضوع ارتباط برقرار کنند. من به عنوان پژوهشگر و مدرس حقوق کودکان این روزها که سیاهه جنایات اسرائیل هر روز بلندبالاتر می‌شود و در چند روز گذشته با بمباران بیمارستان «المعمدانی» غزه به اوج رسیده، ذهن افراد در جامعه به‌خصوص کودکان و نوجوانان ما درگیر سؤالات مهمی شده است که آیا فلسطینیان طبق قوانین بین‌المللی حقی بر مقاومت دارند؟ آیا اسرائیل حق دفاع مشروع دارد؟ طبق حقوق بین‌الملل عمومی فلسطینیان حق بر مقاومت دارند و این را باید در قالب ادبیات در داستان‌ها و کتاب‌هایی با نثری روان و با نوآوری برای کودکان و نوجوانان به تصویر کشید.

سیدناصری در ادامه نظر خود را راجع‌به اینکه آثار کودک و نوجوان با موضوع فلسطین قدیمی شده‌اند و آثار جدید درخور توجهی تولید نمی‌شود، این‌طور بیان کرد: بله درست است؛ بیشتر آثار در این حوزه بسیار قدیمی هستند یا ترجمه‌اند. به دلیل تصویرسازی ضعیف و کتاب‌سازی سنتی مخاطب نسل جدید ما (نسل آلفا و در آینده آلفاپلاس) از آثار استقبال نمی‌کند و از همه مهم‌تر موضوع کتاب‌ها نیز مخاطب را ترغیب نمی‌کند که آن آثار را بخرد. در نتیجه بایستی ناشران به سراغ استفاده از کارهای نوین بروند: یعنی استفاده از کمیک استریپ، تصویرسازی‌های جذاب و از همه مهم‌تر انتخاب موضوعات جدید درباره داستان مردم مظلوم فلسطین.

قائم‌مقام انتشارات ذکر در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا شما به عنوان ناشر از تولید و انتشار چنین آثاری در بخش کتاب‌های قاصدک (کودک و نوجوان انتشارات ذکر) استقبال می‌کنید؟» گفت: بله صددرصد؛ در بخش حقوق و روابط بین‌الملل انتشارات ذکر ما چند عنوان کتاب درباره حمایت از حقوق زنان و کودکان فلسطین در جنگ به چاپ رسانده‌ایم؛ اما در نظر داریم در آینده‌ای نه چندان دور برای کودکان و نوجوانان کتاب‌هایی با زبان روان و ساده درباره حقوق مردم مظلوم فلسطین به چاپ برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط