چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
رونمایی از قدیمی‌ترین مطبوعات دانش‌آموزی در ایران

خراسان‌رضوی- در آستانه ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز از قدیمی‌ترین مطبوعات دانش‌آموزی در ایران موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، بیتا ایمانی کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در یکصدوهشتادوششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی به بیان تاریخچه‌ای از وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۷ پرداخت که طی آن دانش‌آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران راه‌پیمایی کردند، اما توسط نظامیان رژیم شاه به خاک و خون کشیده شدند.

وی به انعکاس این رویداد در مطبوعات فردای آن روز اشاره کرد که با تیترهای مختلفی این واقعه را ماندگار کردند. برخی از تیترهای روزنامه‌‎های آن روز که این کارشناس بدان پرداخت بدین شرح است: خراسان: «کشتار خونین در دانشگاه تهران»، آفتاب شرق: «دانشگاه تهران کشته داد. دیروز بین دانشجویان دانشگاه تهران و مأموران حکومت نظامی درگیری بوجود آمد و چند نفر مجروح و بقتل رسیدند»، آیندگان: «تجاوز مأموران حکومت نظامی به حریم دانشگاه»، اطلاعات: «مأموران حکومت نظامی دیروز با گاز اشک آور و شلیک گلوله به دانشگاه حمله بردند»

ایمانی به آمار متناقض شهدای این واقعه نیز پرداخت و گفت: این آمار در خبرگزاری‌ها تا ۱۰ نفر اعلام شد در حالی‌که دانشجویان آن را ۶۵ نفر عنوان کردند و فرمانداری نظامی این آمار را صفر اعلام کرد!

وی افزود: مطبوعات ذکر شده و برخی دیگر که در همان سال و سال‌های بعدی به ارائه اطلاعات در مورد این حادثه پرداخته‌اند، به شکل چاپی و الکترونیکی در آرشیو مطبوعات سازمان موجود و قابل ارائه به علاقمندان و محققان جهت بررسی تاریخی و نوع پوشش خبری این واقعه با توجه به زمان وقوع آن است.

رونمایی از قدیمی‌ترین مطبوعات دانش‌آموزی در ایران

به گزارش ایبنا نشریات دانش‌آموزی در ایران قدمت زیادی دارند. نخستین بار روزنامه علمی در سال ۱۲۹۳ قمری و در دوره ناصرالدین شاه به این موضوع پرداخته است. روزنامه علمی در ۴ صفحه منتشر می‌شد و در کنار نام آن، تصویر فرشته بالداری بود که کتابی در دست داشت. مطالب مندرج در آن، ماهیتی آموزشی داشت و به اخبار آموزشگاهی هم به شکلی ویژه توجه می‌کرد. مطالب آن به زبانی ساده نوشته می‌شد و از همکاری نویسندگان نوجوان و نوقلم نیز بهره می‌گرفت.

روزنامه دانش، در سال ۱۲۹۹ قمری به عنوان ارگان علمی مدرسه دارالفنون انتشارش را آغاز کرد. علیقلی مخبرالدوله وزیر علوم، سرپرست این نشریه بود. نخستین نشریه با نام دانش‌آموز در سال ۱۳۱۳ شمسی توسط انتشارات کانون اسلام با مدیریت علی اکبر گلچین منتشر شد. اما اولین نشریه درباره دانش‌آموزان، سال ‎۱۳۲۷ مجدداً با نام دانش‌آموز توسط وزارت فرهنگ و با مدیریت عباس یمینی شریف و اقبال یغمایی چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها