سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
ارائه خدمات مطالعاتی به ۷۶ هزار نوجوان در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

خراسان‌رضوی- مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ارائه خدمات متنوع مطالعاتی این کتابخانه به ۷۶ هزار عضو نوجوان و دانش‌آموز در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مهدی صادقی‌حصار همزمان با ایام «روز نوجوان» و «روز دانش‌آموز» افزود: تاکنون ۴۳ هزار دانش‌آموز دختر و ۳۳ هزار دانش‌آموز پسر عضو کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شده‌اند و از خدمات دو تالار اختصاصی «بخش جوانان و نوجوانان دختر» و «بخش جوانان و نوجوانان پسر» به ترتیب در طبقه منهای یک و همکف این کتابخانه استفاده کردند.

وی افزود: در ۷ ماهه نخست سال جاری نیز در مجموع ۲۰ هزار نسخه کتاب چاپی توسط دانش‌آموزان از این دو بخش کتابخانه مرکزی به امانت گرفته شده است.

ظرفیت‌های خدمات‌رسانی به نوجوانان

صادقی حصار گفت: تالارهای دو بخش جوانان و نوجوانان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دارای منابع مطالعاتی چاپی در موضوعات مختلف دانش بشری، دایره‌المعارف‌ها و کتاب‌های مرجع متناسب با نیازهای مطالعاتی این گروه سنی است.

وی ادامه داد: همچنین به تازگی در راستای روزآمدسازی منابع این تالارها، کتاب‌های قدیمی و بلا استفاده توسط کارشناسان و کتابداران کتابخانه از مجموعه خارج شده و تهیه منابع براساس تقاضا، نیاز و ذائقه نوجوانان در حال پیگیری است.

مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیان کرد: اگرچه در این کتابخانه بخش واحدی به عنوان قرائت‌خانه (مطالعه کتاب‌های درسی و کمک درسی) دانش‌آموزان وجود ندارد، اما هیچ‌گاه محدودیتی برای این گروه سنی در تالارهای مربوطه قائل نشده‌ایم. همچنین نوجوانان علاوه بر دریافت دو کتاب از تالارهای نوجوانان، می‌توانند یک عنوان کتاب دیگر نیز از قسمت بزرگسالان، بخش‌های امانت و بخش دیداری شنیداری دریافت کنند.

صادقی حصار افزود: استفاده از منابع کتابخانه‌های تخصصی و تالار کتاب‌های خارجی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز برای این گروه سنی با شرایط خاص فراهم شده است؛ چراکه ممکن است برخی از دانش‌آموزان در راستای انجام تکالیف و پژوهش‌های مدارس خود نیازمند به منابع مطالعاتی در موضوعات مختلف باشند.

وی گفت: اگرچه خدمات تالارهای جوانان و نوجوانان این کتابخانه همه روزه بجز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت ۷ تا ۱۹ به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، اما در فصول مختلف سال به ویژه در ایام آزمون‌ها ساعت مطالعه و ارائه خدمات آن‌ها تا ساعت ۲۱ افزایش می‌یابد. حتی دانش‌آموزان در روزهای تعطیل امکان استفاده از خدمات تالارهای مطالعه بزرگسالان کتابخانه را دارند.

مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر نوجوانان علاوه بر استفاده از خدمات مطالعه و امانت این کتابخانه می‌توانند از فضای مطالعاتی کتابخانه جامع گوهرشاد (تخصصی اهل بیت علیهم السلام) در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) تا ساعت ۲۱ استفاده کنند.

ترویج فرهنگ مطالعه بین دانش‌آموزان

صادقی حصار با تأکید بر این‌که اقدامات ترویجی متنوع و متفاوتی در حوزه کتاب و کتابخوانی در سال‌های اخیر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام شده است، گفت: این کتابخانه با ایجاد واحد امور ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی رویکرد جدیدی در این حوزه اتخاذ کرده و دیگر منتظر حضور مخاطب نیست.

وی ادامه داد: در این طرح کتابداران و خادمیاران به عنوان مروجان و مبلغان کتاب در سطح جامعه حضور یافته و برای مخاطبان خود که اغلب کودکان و نوجوانان هستند، برنامه‌های متنوعی از جمله زنگ کتاب، قصه‌خوانی و قصه‌گویی، مشاوره و کتاب درمانی، خوانش متون ادبی، برگزاری مسابقات فرهنگی در راستای ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) و سیره رضوی اجرا می‌کنند.

به گزارش ایبنا ۶۰ کتابخانه در کشور از جمله ۲۳ کتابخانه در مشهدمقدس زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند که هر کدام از این کتابخانه‌ها نیز با توجه به ظرفیت فضا و منابع خود خدمات مطالعاتی متنوعی به دانش‌آموزان به ویژه گروه سنی نوجوان ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها