دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
مرکز نابینایان خزانه نباید منبع درآمدزایی شود/ دولت؛ حامی اصلی مراکز توانبخشی

قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور درباره تعطیلی مرکز نابینایان خزانه، به واگذاری طبقه دوم این مرکز به بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد: در همه دنیا مراکز توانبخشی باید مورد حمایت دولت باشند.

منصور شادکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تعطیلی مرکز نابینایان خزانه عنوان کرد: براساس اطلاعاتی که دارم مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرده برای این ساختمان از سوی سازمان آتش نشانی استان تهران اخطار ناامن بودن صادر شده است؛ اخطاری که ظاهراً ۶ ماه پیش به دست مدیران رسیده و براساس این اخطار، ۱۷ ایراد ایمنی از این ساختمان شناسایی شده است. متاسفانه به نظر می‌رسد هیچ عزمی برای رفع ایرادات ایمنی این ساختمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: به گفته مدیر این مرکز، ظاهراً قصد تعطیلی مرکز نابینایان خزانه وجود ندارد و فقط قصد دارند پرونده‌های بچه‌های دارای معلولیت آسیب بینایی مرکز به مراکز دیگر منتقل شود. حالا این سوال پیش می‌آید که‌آِیا انتقال پرونده‌ها به معنای تعطیلی است یا برنامه دیگری وجود دارد؟ اگر قصد ایمن‌سازی وجود دارد، باید با انتخاب یک مکان جایگزین یا رفع ایرادات ساختمان موجود و نوشتن صورت جلسه رسمی برای این جابه‌جایی و مشخص شدن سرنوشت ارائه خدمات به نابینایان برای این مرکز، و مددجویانان سرنوشت این مرکز را مشخص کرد.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور با تاکید بر اطلاع‌رسانی درست و انتخاب مکان جایگزین تا زمان ایمن‌سازی این ساختمان افزود: براساس اطلاعات موجود ظاهراً قرار است، طبقه اول این مرکز به نابینایان خدمات بدهد و طبقه دوم به بخش خصوصی واگذار شود این مرکز خصوصی ظاهراً قرار است با یارانه دولتی به فعالیت خود برای نابینایان ادامه بدهد؛ البته ایمن‌سازی ساختمان باید با نوشتن صورت‌جلسه جنبه الزام پیدا کند و شرایط استفاده نابینایان از بخش خصوصی مشخص شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان درباره آخرین تصمیمی که برای این مرکز گرفته شده است، عنوان کرد: براساس اطلاعاتی که دارم ظاهراً جلسه‌ای با حضور مدیر این مرکز با مدیرکل بهزیستی استان تهران برگزار شده و نتیجه این جلسه این بوده که بهزیستی قصد واگذاری این مرکز را به بخش خصوصی ندارند. باید به این نکته توجه داشت که در همه دنیا مراکز توانبخشی باید مورد حمایت دولت باشند؛ زیرا افرادی که به مراکز توانبخشی یا «مثبت زندگی» مراجعه می‌کنند خود نیازمند کمک مالی هستند و این مراکز را نباید به‌عنوان مراکز درآمدزا نگاه کرد.

شادکام درباره مراکز «مثبت زندگی» در زمان دکتر قبادی دانا تشکیل شد، گفت: من آن زمان نیز با تشکیل این مراکز درسطح استان و محله‌محور بودن آن مخالف بودم هرچند این مراکز با قصد تسهیل دسترسی نابینایان به خدمات بهتر انجام شد، اما زیرساخت این مراکز آماده نبود، نحوه واگذاری مشخص نبود و نکته سوم اینکه سایت سازمان بهزیستی برای دسترسی نابینایان به این مراکز مناسب‌سازی نشده بود؛ بنابراین این گروه از خدمات این مراکز محروم شدند. در مجموع با وجود اینکه رئیس جمهور در ۱۲ آذرماه سال گذشته در جمع معلولان بر خواسته به‌حق نابینایان مبنی بر احیای مراکز توانبخشی نابینایان در کشور تاکید کردند اما از آن زمان تاکنون به نظر می‌رسد آن طور که باید و شاید مدیران بهزیستی این تاکید را چندان مورد توجه قرار ندادند.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور درباره قدمت، تعداد اعضای کم بینا و نابینایان این مرکز و فعالیت‌هایی که در این مرک، انجام می‌شود، اظهار کرد: این مرکز از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون فعالیت داشته و تنها مرکز آموزشی در کشور است که به نابینایان مهارت زندگی آموزش می‌دهد. اکنون ۹۰۰ پرونده با معلولیت آسیب بینایی در این مرکز وجود دارد که این پرونده‌ها قرار است از مرکز نابینایان خزانه به مرکز نابینایان شهید ذوالفقاری انتقال داده شده است. این مرکز در زمینه آموزش خط بریل، مهارت‌های زندگی، آموزش کامپیوتر و موسیقی، مشاوره، جهت‌یابی فعالیت می‌کرد.

شادکام درباره وجود کتابخانه و فعالیت‌های حوزه چاپ و نشر کتاب این مرکز اظهار کرد: سال‌های پیش، این مرکز سالیانه ۲۵ کتاب بریل منتشر می‌کرد؛ همچنین کتابخانه‌ای با حدود ۴۰۰ جلد کتاب بریل و آثار بینایی و حدود هزار جلد کتاب صوتی وجود دارد اما چهار سال است که این کتابخانه نیز غیرفعال شده است.

وی درباره تجهیزات موجود در مرکز نابینایان خزانه عنوان کرد: تمام تجهیزات مراکز نابینایان شهر تهران از سوی این مرکز خریداری می‌شد. در این مرکزتعداد زیادی ماشین تایپ بریل، به‌دید و ارگ و لوازم آلات موسیقی نابینایان وجود داشته که حجم زیادی از این تجهیزات از این مرکز منتقل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها