شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
کتاب «رفتار با مخالفان (بررسی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی ره)»

کتاب «رفتار با مخالفان (بررسی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی ره)» تالیف علی خضریان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رفتار با مخالفان (بررسی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی ره)» تالیف علی خضریان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی در برخورد با منتقدان و مخالفان نشأت‌گرفته از آموزه‏‬‬‬‬‬‬ های حیات‏‬‬‬‬‬‬ بخش دین مبین اسلام و سیره‏ی معصومین (ع) بود. ایشان تمامی حقوق شهروندی را برای مخالفان نظام به‌رسمیت شناخته و حدود آن را به عدم اخلال در مبانی نظام، حفظ امنیت، منافع و وحدت ملی و مصالح عمومی مشخص کردند. با آنکه می‌دانستند برخی از مرتبطین و فعالان اجتماعی و سیاسی، به اسلام و ولایت فقیه اعتقاد ندارند ولی همه را می‌پذیرفتند و با این راهبرد عاقلانه و دوراندیشانه اعلام کردند که دشمنان و مخالفان تا زمانی که دست به اسلحه نبرده‌اند با آنها برخورد نمی‌کنیم. امام (ره) برای ملت و قاطبه‌ی مردم جاذبه، انعطاف شدید و برای دشمنان سدّی محکم بودند و در‬ مقابل استکبار و دشمنان ملت اعم از استبداد داخلی و خارجی با قاطعیّت می‌ایستادند.

خضریان‬ درباره کتاب می‬‬‌گوید: ‏پژوهشی که به عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی با تمرکز بر موضوع بررسی اندیشه و سیره سیاسی امام‬ خمینی (ره) در مواجهه با مخالفان در سال ۱۳۹۶ از آن دفاع کردم، تحت عنوان کتاب رفتار بامخالفان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

‏بررسی سیره و اندیشه سیاسی امام (ره) می‌تواند به شناخت مسیر صحیح ادامه حیات سیاسی نظام جمهوری‬ اسلامی کمک شایانی کند. افزون بر این با توجه به اینکه هر نظام سیاسی دارای مخالفان و موافقانی است، شناخت نحوه رفتار با مخالفان آن نظام سیاسی بر مبنای تفکرات بنیانگذارش، دارای اهمیت است.

‏فلاسفه اگزیستانس از مفهومی به نام «وضعیت مرزی» سخن می‌گویند که ناظر به بزنگاه‌هایی است که مستلزم نوعی خطر یا حالات خاص است که امکان می‌دهد فرد آنچنانی که هست، ظهور کند. برهمین اساس می‌توان گفت نحوه برخورد امام (ره) با مخالفان، امکان درک صحیحی از واقعیت وجودی ایشان را فراهم می‌کند.


‏این کتاب با تقسیم‬ بندی مخالفان به سازمان‌نیافته و سازمان‌یافته و بررسی مصادیقی چون مهدی هاشمی، محمدکاظم شریعتمداری، حسینعلی منتظری، سازمان مجاهدین و نهضت آزادی، پاسخ علمی و منقح برای این سوال پیدا کند که اصول و شیوه حاکم بر «رفتار با مخالفان» در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) چیست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها