جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
نویسنده و مترجم کرد درگذشت

کردستان - ابوبکر حسن زاده نویسنده و مترجم بوکانی در سن ٨٥ سالگی در سنندج دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، امروز جمعه پنجم آبان ۱۴٠٢ مترجم و استاد نامی و نیک‌نفس موکریانی، ساکن سنندج، استاد ابوبکر حسن‌زاده در سن ٨۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

استاد ابوبکر حسن زادە از اندیشمندان و مترجمان سرشناس کردستان سال ۱۳۱۷ در روستای کانی علی گردە شهرساتن بوکان بە دنیا آمد سال ۱۳۴۱ شمسی در محضر مجمع علمای مدرسە علوم دینی مهاباد اجازە نامە تدریس و افتا گرفت.

حسن زادە صاحب آثاری همچون ترجمە کتاب‌های اللولو والمرجا، التجرید الصریح لاحادیث الجامع الصحیح، التاج الجامع للاصول فی احادیث الرسول، در حوزە علم حدیث و ترجمە ۴ اثر مهم جهان اسلام در حوزە فقه و اصول فقە و ۴ اثر در حوزە تاریخ اسلام و همچنین ۵ اثردر حوزە اندیشە و تربیت اسلامی است.

این مترجم سرشناس برای گذراندن مراحل پایانی تحصیل علوم دینی به دارالعلم منطقه مکریان در روستای حمامیان بوکان رفت و با خواندن کتاب‌های «المطول» در علم بلاغت و «جمع الجوامع» در اصول فقه نزد استاد برجسته و رئیس العلماء منطقه ماموستا ملاعلی ولزی تلمذ و از آنجا رهسپار مدرسه علوم دینی مسجد جامع مهاباد شد و به مدت ۲ سال نزد اساتید برجسته ملاحسین مجدی و ملا محمدصالح مدرسی به کسب علم و دانش پرداخت و سرانجام در خردادماه سال ۱۳۴۱ شمسی موفق به کسب اجازه نامه افتاء و تدریس از محضر مجمع علمای مدرسه علوم دینی مهاباد شد.

حسن‌زاده در آبان سال ۱۳۴۱ به عنوان پیش نماز و مدرس به روستای «کانی گرگه» از توابع بوکان رفت و به مدت ۶ سال در آنجا مشغول وعظ و ارشاد مردم و تدریس علوم دینی به مشتاقان علم و ادب شد.

در سال ۱۳۴۵ شمسی در آزمون صلاحیت مدرسی در تهران شرکت کرد و پذیرفته شد و بعد از اخذ گواهی مدرسی، در سال ۱۳۴۷ در سازمان اوقاف استخدام شد.

سرانجام در مردادماه سال ۱۳۷۹ و بعد از ۳۲ سال خدمت به افتخار بازنشتگی نایل آمد و به شهر سنندج بازگشت و از آن زمان خود را وقف تدریس و تحقیق و ترجمه ترویج آموزه‌های دینی و انسانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها