شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
«عاشقانه‌های مصدق» منتشر می‌شود

«عاشقانه‌های مصدق» نخستین مجموعه شعر مرتضی بخشایش، شامل 22 قطعه شعر سپید سروده شده در سال‌های اخیر است که به زودی توسط انتشارات آهنگ دیگر منتشر می‌شود. اين اثر اخيرا مجوز نشر را دريافت كرده است.\

مرتضی بخشایش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: این مجموعه در 4 دفتر با عنوان‌های «پرنده‌های پوشالی»، «عاشقانه‌های مصدق»، «این فصل لعنتی» و «دست‌ها یک روز تمام می‌شوند» و دارای تم اجتماعی با درون مایه‌های عاشقانه است. این امر را مي‌توان از عنوان کتاب نیز برداشت كرد.

وی نخستین بار در سال 1370 در برخی نشریات تعدادی از سروده‌های خود را منتشر کرد. پس از گذشت 18 سال سروده‌های بخشایش در این مجموعه براي نخستين‌بار منتشر می‌شود.

بخشایش در ادامه افزود: به دلیل حساسیت‌هایی که در زمینه شعر و انتشار سروده‌هایم دارم تاکنون مجموعه شعری را منتشر نکرده بودم. حتی پیش‌تر مجموعه شعری را آماده انتشار داشتم که به علت همین حساسیت‌هایم از انتشار آن خوداری کردم.

وی در توضیح اين حساسیت‌ها اظهار داشت: هر فردی از ادبیات برداشتی دارد و طبق گفته یکی از بزرگان ادبیات جهان «ادبیات مثل همه هنرها اعتراف ساده‌ای به ناکافی بودن زندگی است». ادبیات در زندگی ما نیز چنین ویژگی دارد. اما در این میان برای من یکسری جنبه‌هایی وجود داشت که همیشه علاقه‌مند به رعایت آن‌ها در سروده‌هایم بوده‌ام.

این شاعر به ظرفیت‌هایی که در فضای کشور برای سرودن شعر وجود دارد اشاره کرد و افزود: مضامین اشعار من اجتماعی هستند، اما نه آن‌گونه که به معضلات اجتماعی مانند اعتیاد بپردازند. جنبه‌های اجتماعی سروده‌های من به مسائل اجتماعی زندگی روزمره افراد اختصاص دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خانواده یکی از ارکان اصلی اجتماع است و مضامین و روابط خانوادگی در بخشی از شعرهای من پررنگ است.

بخشایش به دفتر «عاشقانه‌های مصدق» این مجموعه اشاره کرد و توضیح داد: همان‌گونه که از عنوان آن نیز بر می‌آید از زبان مصدق و با لحنی عاشقانه به مقطع تاریخی ملی شدن صنعت نفت پرداخته‌ام. این واقعه تاریخی و کودتای 28 مرداد که تاریخ ما را به دو نیمه تقسیم کرده است، ظرفیت‌هایی زیادی برای سرودن شعر دارد. البته این ظرفیت‌ها باید در وجود ما درونی شود تا نسبت به جامعه و اتفاقات آن حساس شویم.

وی مطالعه آثار تمام شاعران بزرگ کلاسیک و معاصر را در شعر خود موثر می‌داند و یادآور شد: شرکت در محافل و کارگاه‌های شعر فرهنگسراها و پس از آن جلساتی که خود برگزاركننده آن‌ها بودم و ارتباط با دوستان شاعرم نیز در رسیدن به زبان شعری من تاثیر‌گذار بوده‌اند. 

وی در پایان افزود: در حال حاضر مشغول گردآوری مجموعه شعر دیگری هستم و تاکنون 32 قطعه شعر را برای این مجموعه برگزیده‌ام. اما هنوز عنوان و تعداد قطعات اين مجموعه قطعي نشده است. 

مرتضی بخشایش متولد 1357 در تهران و کارشناس ارشد مدیریت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط