سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۵
آموزش قرآن با روش اشاره ماندگارتر مي‌شود

موسس مدرسه قرآن كوثر در نشست «فوايد به كارگيري روش اشاره در حفظ قرآن» اظهار داشت: استفاده از اين روش ماندگاري آيات را در ذهن كودكان افزايش مي‌دهد و در كنار شادي و طراوت دنياي كودكانه، فضاي قرآني را ملموس‌تر مي‌سازد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست «فوايد به كارگيري روش اشاره در حفظ قرآن» شب گذشته(16 شهريورماه) با حضور جمعي از قرآن آموزان، حافظان قرآن كريم و حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي حقي، موسس مدرسه قرآن كوثر، در سالن شماره سه نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد.

اين برنامه با تلاوت آياتي از كلام وحي توسط محمد امين ميرچي، از حافظان برتر قرآني آغاز شد. پس از آن گروهي از دانش‌آموزان كلاس اول مدرسه قرآن كوثر كه با روش اشاره قرآن را آموخته بودند به صورت نمادين برخي از آيات موضوعي قرآن كريم را تلاوت كردند.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي حقي، مولف كتاب «حفظ و ترجمه قرآن به روش جديد اشاره» و موسس مدرسه قرآن كوثر اظهار داشت: نكته‌اي كه درباره آموزش قرآن براي كودكان اهميت دارد اين است كه بتوانيم ميان قرآن و كودكان رابطه‌اي صميمانه ايجاد كنيم تا علاوه بر اين كه آنها با آموزه‌هاي قرآني انس مي‌گيرند، شادي و طراوت كودكانه خود را حفظ ‌كنند.

وي با بيان اين كه كودكان با استفاده از روش اشاره در آموزش قرآن كريم در همان فضاي كودكانه خود قرآن را لمس و با آن ارتباط برقرار مي‌كنند، گفت: از مهم‌ترين نكاتي كه در برقرار ارتباط كودكان با هر مساله‌اي وجود دارد، استفاده از نمادهاست. چنانچه زماني كه صحبت از عزاداري امام حسين(ع) مي‌شود، بچه‌ها به صورت گروهي تكيه برپا مي‌كنند، عده‌اي زنجير مي‌زنند و برخي پرچم به دست مي‌گيرند، اين‌ها نمادهاي زنده‌اي هستند كه در ذهن كودكان جاي گرفته‌اند. روش اشاره نيز نماد‌هايي را از كلمات به كودكان آموزش مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حقي با بيان اين كه عناصري كه كودكان بيشتر به آنها علاقه‌مندند در ذهن آنها باقي مي‌ماند، گفت: نمادهاي زنده حركتي نظير اشاره‌ها و حركات دست مي‌تواند در كودكان شور و نشاط و علاقه ايجاد كند و به ما اين امكان را مي‌دهد كه يك پل ارتباطي مادي، معنوي ميان كودكان و قرآن ايجاد كنيم تا فضاي قرآني براي آنها محسوس شود.

وي افزود: تا كنون 600 علامت را براي كلمات قرآني مشخص كرده‌ايم كه حدود 90 درصد از لغات را در برمي‌گيرد و باعث مي‌شود كودكان معاني و مفاهيم آيات را راحت‌تر درك كنند، زيرا علاوه بر حس شنوايي، از حس بينايي نيز رد يادگيري قرآن كريم استفاده مي‌كنند.

مولف كتاب «حفظ و ترجمه قرآن به روش جديد اشاره» با بيان اين‌كه استفاده از ابزارهاي سمعي بصري ماندگاري اطلاعات را در ذهن افراد افزايش مي‌دهد، عنوان كرد: با آموزش علامت‌هاي اشاره اگر كودكان احساس كنند، چيزي را فراموش مي‌كنند با ديدن اين علامت آيات را به ياد مي‌آورند. از اين روش مي‌توانيم براي ترويج قرآن و آموزه‌هاي آن به عنوان يك وسيله كمك‌آموزشي استفاده كنيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين حقي در حاشيه اين نشست در پاسخ به خبرنگار ايبنا درباره كتاب «حفظ و ترجمه قرآن به روش جديد اشاره» گفت: روش اشاره از ابداعات موسسه حفظ قرآن كوثر است و از سال 74 تا كنون آموزش داده مي‌شود.

وي افزود: با توجه به اين كه موسسه حفظ قرآن كوثر در نقاط گوناگون كشور شعبه دارد و به دليل احساس نياز مربيان و موسسات علامت‌هاي اين روش و شيوه آموزش آن به صورت كتاب منتشر شد.

مولف كتاب «حفظ و ترجمه قرآن به روش جديد اشاره» با اشاره به اين كه اين كتاب در سال 82 كتاب به عنوان كتاب سال حوزه شناخته شد، عنوان كرد: مربيان قرآن با آموزش يك‌روزه مي‌توانند شيوه استفاده از اين كتاب را فراگيرند، اما اين كتاب بيشتر شبيه كتاب مرجع است. براي استفاده مربيان مهد‌هاي قرآن و پيش دبستاني‌ها كتاب ساده‌تري از موضوعات اين كتاب با عنوان «پنجره‌اي به آسمان» تدوين شده است كه 20 سوره كوتاه قرآن را به روش اشاره آموزش مي‌دهد و به عنوان يك واحد درسي براي پيش دبستاني تنظيم شده است.

هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تا 23 شهريور ماه از ساعت 16 تا 23 و روزهاي تعطيل از ساعت 14 تا 23 در مصلاي امام خميني(ره) پذيراي علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط