سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۹
واكاوي ديدگاه‌هاي قرآن كريم درباره جوانان

نشست بررسي «جوان در قرآن» عصر ديروز(دوشنبه)، 16 شهريور با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي دانشمند در سالن دانشگاهي نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ‌حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي دانشمند، كارشناس حوزه قرآن و مسايل جوانان و سخنران اين نشست، در ابتداي برنامه با اشاره به ديدگاه‌هاي مختلفي كه از سوي روانشناسان و عموم مردم درباره دوران جواني مطرح است، گفت:‌ قرآن كريم به صورت عميق و دقيق دوره جواني را براساس افكار و روحيات افرادي كه در اين سن قرار دارند، تعريف و جوان را فردي با فتوت و جوانمرد معرفي كرده است.

وي با بيان اين كه «‌سند صحت ديدگاه قرآن درباره جواني،‌ قصه اصحاب كهف در قرآن كريم است»، تصريح كرد: قرآن كوچكترين فرد از اين گروه را 75 ساله مي‌داند، در حالي كه يكي از آيات سوره كهف اشاره به «فتايا» شده است. بنابراين تاريخ تولد، چهره و شكل ظاهري معياري براي جوان‌بودن محسوب نمي‌شود.

حجت‌الاسلام دانشمند با اشاره به اين كه جوانان به چند گروه تقسيم مي‌شوند،‌ يادآور شد:‌ برخي از جوانان واقع‌نگر، بدبين و مايوس، ‌خيال‌پرداز، تجددطلب، نقش پذير، متاثر از جبر و محيط يا  پژوهشگر هستند. انسان كامل و جوان موفق كسي است كه عالم به علم دين و علم روز باشد و اين عوامل در رفتارهايش انعكاس داشته باشد. 

وي از صفات نكوهش شده از نظر قرآن را حسد، ‌كينه و خود كم‌بيني دانست و توضيح داد: جوان بايد براي رهايي از اين صفات نكوهش شده، واقع‌گرايي را پيشه سازد و از لحاظ علمي و معنوي، اندوختن دانش و دين مداري را در پيش گيرد.

دانشمند با اشاره به اين كه صفت بدبيني نسبت به خود و اطرافيان ريشه در بي‌اخلاقي و بي‌ديني جوانان دارد، خاطرنشان كرد:‌ بدبيني عاملي در جهت انتخاب اشتباه و ساختن آينده ويران است.

اين روحاني محقق با بيان اين كه «انسان قرآني بايد خصوصيات برجسته مثبت را در خود تقويت كند و منكرات را از خود دور سازد»، يادآور شد: توجه به ويژگي‌هايي نظير نوگرايي در نسل جوان بسيار با اهميت است و همين امر عاملي براي بروز اكتشافات و استعدادهاي نهفته آنان مي‌شود.

وي با استناد به آموزه‌هاي اسلامي و قرآن كريم، نقش‌پذيري جوانان را يكي از مهمترين ويژگي‌هايي كه آنها بايد داشته باشند، خواند و خاطرنشان كرد:‌ اين نقش‌پذيري بايد بر مبناي الگوهاي ديني و درس‌هاي قرآني صورت گيرد تا انسان مومن با انتخاب الگو و مسير نادرست در مسير اشتباه و لغزش‌ها قرار نگيرد.

حجت‌الاسلام دانشمند با اشاره به سخنان شهيد مطهري درباره ارشاد جوانان،‌ گفت: بسياري از كتاب‌هاي شهيد مطهري درباره خانواده و تربيت نسل جوان است، ‌البته اين نسل بايد تشنه دانستن و شنيدن باشد تا مسايل تربيتي و ديني در آنها تاثير گذارد.

وي درباره نيازهاي مطرح شده جوانان در قرآن كريم اظهار داشت: ازدواج يكي از نيازهاي اساسي جوانان است كه در قرآن نيز در سوره نوح آيه 32 بر آن تاكيد شده است و پيامبر اسلام(ص) نيز در سخني مي‌فرمايند: «سه حق فرزند بر گردن والدين عبارت از "انتخاب نام مناسب"، "آموزش خواندن و نوشتن" و "ازدواج" است.» 

سخنران اين نشست درباره ديگر نيازهاي جوانان اظهار داشت:‌ در زمينه درك روحيه جوانان در قرآن كريم، سوره يوسفنيز تاكيد بسياري شده است، بنابراين خانواده‌ها نبايد با هر اشتباه جوانان آنان را تحت فشار قرار دهند و رفتارهاي شديدي را براي تربيت آنها اتخاذ كنند، بلكه بايد روحيه آنها را تقويت و سعي كنند با ملايمت مشكلات برطرف سازند.

وي تصريح كرد:‌ توجه به معرفي الگوهاي شايسته،‌ تطابق گفتار و رفتار، تبيين مسايل اقتصادي،‌ تأمين كار و حرفه، ايجاد زمينه‌هاي ورزش و تفريح، پرداختن به زيبايي و شكل ظاهري از ديگر نيازهاي جوانان است كه در قرآن كريم بر آنها تاكيد شده است.

حجت‌الاسلام دانشمند درباره وظايف جوانان براساس نظرات قرآن و احاديث روايي تاكيد كرد: ‌نصيحت پذيري، تلاش در جهت شايسته‌بودن، استفاده از تجربيات بزرگان، حضور در اجتماع، خودسازي، توبه از گناهان و استفاده از نظرات كارشناسان ديني و احترام به والدين برخي از وظايف جوانان هستند. 

نشست «جوان در قرآن» عصر ديروز(دوشنبه)،‌16 شهريور با سخنراني حجت‌الاسلام مهدي دانشمند در سالن دانشگاهي هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد. 

هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تا 23 شهريور ماه از ساعت 16 تا 23 و روزهاي تعطيل از ساعت 14 تا 23 در مصلاي امام خميني(ره) پذيراي علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط