استاد دانشگاه شهيد رجايي صبح امروز(يكشنبه) 25 مرداد ماه در كارگاه آموزشي «تبيين برنامه درسي ملي و نحوه عملياتي كردن آن از طريق راهنماي برنامه درسي ملي» در مركز آموزش استاد احمد آرام گفت: مهمترين محصول برنامه درسي ملي، كتاب درسي است كه اكنون در حال تغييرات بنيادين است.
وي با اشاره به اين كه نظام آموزشي از طريق محتوا با شخصيت مربيان مرتبط ميشود، تصريح كرد: اين نظام همچنين آثار گوناگوني در روح و روان انسان برجا ميگذارد. اين عنصر به دليل ويژگيهاي خود از ديدگاه فلسفي و ماوراي برنامه، اثر ميپذيرد و به همين دليل تعيين سياستهاي كلي و اصول مبنايي انتخاب محتوا در برنامهي درسي نظام آموزشي كشور ضرورت دارد.
دكتر احمدي با تبيين اصول ياددهي ـ يادگيري و مدلهاي متناسب با الگوي هدفگذاري، خاطرنشان كرد: هدف از برگزاري اين كارگاهها، ايجاد تغيير نگرش در برنامهريزان درسي و كارشناسان درسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي است.
وي با بيان اين كه «سند ملي آموزش و پرورش درصدد وارد كردن رويكردهاي تازه به كتابهاي درسي است» يادآور شد: اكنون دو رويكرد رفتارگرايانه و شناختگرايانه در سند ملي آموزش و پرورش حاكم است و نگاه مسوولان براي تاليف اين سند با استناد به فلسفه تعليم و تربيت اسلامي تبيين شده است.
استاد دانشگاه شهيد رجايي با اشاره به اين كه برنامهها و شيوههاي تدريس در مدارس به سمت خوديادگيري دانشآموزان پيش خواهد رفت، توضيح داد: يادگيرنده بايد به صورت فعال در سيستم آموزشي حضور داشته باشد و به نقد دانش و بازتوليد محتواي موجود بپردازد.
وي با بيان اين كه «مسير تعليم و تربيت صحيح بايد از پيشدبستاني آغاز شود و تا دانشگاه ادامه يابد» تاكيد كرد: اين كارگاهها در تلاشند با استناد به سند ملي آموزش و پرورش، برنامه درسي را آموزش دهند تا كارشناسان فرصتهاي يادگيري و تغيير نگرش را داشته باشند.
دكتر احمدي با بيان اين كه كتاب درسي، مهمترين ماده سند برنامه درسي ملي است، خاطرنشان كرد: كتابها بايد تغيير كنند و فرصتهاي مناسب فردي و گروهي، چگونگي تفكر درست و پژوهش، توانايي حل مساله براي دانشآموزان ايجاد شود.
وي با تاكيد بر فرآيند تغيير مداوم سيستم آموزشي تصريح كرد: در جريان تغييرات فردي و جمعي بايد مدام از دانشآموزان آزمون گرفته شود. البته اين امر در درسها و گروههاي مختلف آموزشي متفاوت است. برخي از كتابها تنها به يك جنبه آموزشي ميپردازند و برخي ديگر، تمامي ابعاد آموزشي را پوشش ميدهند.
دكتر احمدي با اشاره به اين كه يادگيري در نظام آموزش و پرورش همراه با تغيير است، توضيح داد: آموزش بايد مبتني بر تربيت باشد. برنامه درسي، طرحي براي يادگيري است تا بر مبناي آن طرح تغييرات لازم ايجاد شود. امروزه برنامههاي درسي و كتابها تمام مطالب را براي انسان دروني ميكنند و انسان را در قالب خاصي قرار ميدهند.
وي روانشناسي را علم مطالعه رفتار دانست و تاكيد كرد: روانشناسان معتقد به دو نوع رفتار آشكار و نهانند كه رفتارهاي آشكار به صورت درسها و كتابهاي حفظي و غيرعملياتي عمل ميكند و يادگيري را صورت نميدهد. براي نمونه «اسكينر» روانشناس رفتارگرا با تاليف كتاب «فراسوي آزادي» معتقد به عدم وجود رفتارهاي نهان در انسان است و اين كه انسان آزاد بايد خود را با محيط سازگار كند.
وي با اشاره به اين كه رويكرد جديد تعليم و تربيت بر تلفيق نگاه بيروني و دروني تعليم و تربيت به انسان تاكيد دارد، اظهار داشت: فلسفه تعليم و تربيت ما توسط فيلسوف متاخر ملاصدراي شيرازي ايجاد شد كه بر مبناي آن انسان پيوسته از درون در حال تغيير است و اين تغييرات منشا اثرات بيروني است.
دكتر احمدي با بيان اين كه «تفكر جزيرهاي بايد از سيستم آموزش و پرورش حذف شود» عنوان كرد: برنامه درسي بايد فرصتهاي يادگيري را از طريق محيط اجتماعي ايجاد كند، بنابراين دانش بشري محصول يادگيري انسان و تعامل انسان با محيط است كه امروزه در كتابهاي فيزيك، شيمي، رياضي و ديگر علوم آشكار شده است.
سلسله كارگاههاي آموزشي برنامه درسي ملي از تاريخ 18 مرداد در دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي آغاز شده است و تا 28 مرداد ماه ادامه دارد.
نظر شما