شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
«درآمدي بر مطالعه» براي آسيب‌شناسي كتابخواني

نويسنده كتاب «درآمدي بر مطالعه» اظهار داشت: اين كتاب را با هدف ارايه راهكارهاي صحيح و آسيب‌شناسي مطالعه به رشته تحرير درآوردم و در آن سبك‌هاي و شيوه‌هاي رايج مطالعه و مشكلاتي كه به وجود مي‌آورند را بررسي كرده‌ام.\

عليرضا محمودي، كارشناس كتاب و كتاب‌شناسي قوه قضاييه، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: اين كتاب با هدف ارتقاي سطح مطالعه و تاثيرگذاري آن بر ذهن جوانان به رشته تحرير درآمده است.

وي با تاكيد بر اين كه بسياري از نوجوانان و جوانان هنگام مطالعه از شيوه‌هاي نادرست استفاده مي‌كنند و اين عمل باعث هدر رفتن انرژي آنها مي‌شود، گفت: دانشجويان و دانش‌آموزان نياز دارند نكاتي را درباره مطالعه كارآمد، يادگيري سريع و مكان مناسب مطالعه دريافت كنند. مطالب اين كتاب نيز مي‌تواند پاسخگوي نياز آنها باشد.

محمودي با اشاره به اين كه براي نوشتن اين كتاب 18 ماه تحقيق كرده است، اظهار داشت: در اين كتاب نقش تغذيه و خواب در مطالعه، نقش مطالعه غير درسي و پژوهشي و برگزاري جلسات نقد و بررسي كتاب در ايجاد انگيزه و علاقه به مطالعه براي كودكان و يادگيري آنها، بررسي شده است.

وي با اشاره به اين كه كودكان و نوجوانان با حجم سنگين كتاب‌هاي درسي، كمتر براي مطالعه آزاد، فرصت دارند، گفت: در اين باره بايد ابتدا در سيستم آموزشي تغييراتي ايجاد شود و نظام آموزشي به جاي نظام كتاب‌محور به نظام پژوهش محور تبديل شود و سپس نمودار مطالعه تدريجي براي دانش‌آموزان تهيه شود، به طوري كه با ارتقاي مقطع تحصيلي، ميزان مطالعه غير درسي دانش‌آموزان نيز افزايش يابد.

محمودي عنوان كرد: در اين اثر منابع و پايگاه‌هاي تشويق نوجوانان و جوانان به مطالعه نيز بررسي شده است و اين كتاب اولين جلد از مجموعه كتاب «مطالعه و كودكان» است كه ويژگي‌هاي نويسندگان و كتاب‌هاي كودك را واكاوي مي‌كند.

وي گفت اين كتاب در چهار فصل تنظيم شده است كه به ترتيب مي‌توان به كليات مطالعه، انواع و فرآيندهاي مطالعه، سبك‌هاي مطالعه و يادگيري و آسيب‌شناسي و منابع تشويق اشاره كرد.

محمودي از دولت، خانواده، مدرسه، دوستان، رسانه‌هاي گروهي، كتابخانه و منابع اطلاعاتي به عنوان منابع تشويق كودكان به مطالعه ياد كرد و گفت: اگر اين منابع نقش خودشان را به درستي در زمينه مطالعه ايفا كنند و تبليغات مناسبي درباره كتاب و كتابخواني شود، سرانه مطالعه به ميزان قابل توجهي رشد مي‌كند.

وي درباره آسيب‌شناسي مطالعه عنوان كرد: در اين كتاب حدود 20 عنوان آسيب‌شناسي شده است و به اثبات مي‌رساند رفتارهايي نظير كندخواني، بلندخواندن، مطالعه در حين راه‌ رفتن و مشكلاتي كه ايجاد مي‌كند، وسواس در خواندن(بيش از اندازه خواندن)، از ساده به مشكل خواندن، مطالعه طوطي‌وار و اضطراب در مطالعه، چه مشكلاتي ايجاد مي‌كند و باعث هدر رفتن انرژي و كاهش سطح يادگيري مي‌شود.
 
كارشناس كتاب و كتاب‌شناسي قوه‌قضاييه، اظهار داشت: در  پايان اين كتاب دو پيوست براي رفع خستگي مطالعه وجود دارد كه پيوست نخست با عنوان «گفته‌هايي درباره كتاب و كتابخواني» سخنان بزرگان، پيامبران، امامان(ع) را درباره كتاب و كتابخواني مطرح مي‌كند. در پيوست ديگر با عنوان «حكايت‌هايي درباره كتاب و كتابخواني» نيز داستان‌هاي طنز، جذاب و كهن درباره كتابخواني گنجانده شده‌اند.

وي افزود: اين كتاب مراحل پاياني تاليف را مي‌گذراند و تا پايان سال جاري منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها