سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
حقوقی، منصف‌ترین منتقد ۲ دهه اخیر

حافظ موسوی، شاعر و منتقد ادبی به مناسبت درگذشت محمد حقوقی، یادداشت شفاهی خود را در اختیار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) قرار داد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حافظ موسوی: 
حقوقی از جمله کسانی بود که کارش را با ادبیات کلاسیک شروع کرد و در این حوزه کارهای بسیار محکم و استواری ارایه کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به چند قصیده اشاره کرد که یکی از آن‌ها در کتاب «خروس هزار بال» چاپ شده است.

حقوقی زمانی که به شعر نو رو آورد به عنوان یک شاعر، ادیب و منتقد هوشمند در جامعه شناخته شد. او از بنیان‌گذاران حلقه اصفهان و جنگ اصفهان بود که به همراه کسانی چون هوشنگ گلشیری، ابوالحسن نجفی، احمد میرعلایی و ضیا موحد نقش مهمی در معرفی ادبیات مدرن ایران و جهان به جوانان آن‌ سال‌ها که من یکی از آنها من بودم، ایفا کرد.
 
موقعیت حقوقی در نقد ادبی ایران موقعیتی واقعا ممتاز و یگانه است. حقوقی وقتی پای شعر و ادبیات در میان بود واقعا با کسی شوخی، دوستی و بده‌بستان نداشت.

 به گمان من منصف‌ترین منتقد دو، سه دهه اخیر کشور محمد حقوقی بود. حقوقی از جمله بزرگانی بود که اگر دو خط شعر یا مطلب از کسی می‌خواند و می‌پسندید به دور از اینکه نویسنده آن مطلب چه کسی است و از چه جایگاه و شرایط سنی برخوردار است، با کمال صمیمت نظر خود را بیان می‌کرد و هیچ ابایی نداشت که در جمع بزرگان از یک نوآمده با استعداد تعریف و تمجید کند. حقوقی از نظر صداقت و شرافت حرفه‌ای انسانی کم‌نظیر بود.

در سال‌های اخیر او امضای خود را پای کمتر بیانیه‌ای گذاشت؛ طوری که خیلی‌ها گمان می‌کردند او فاقد دیدگاه سیاسی و اجتماعی است و نسبت به سرنوشت جامعه خویش بی تفاوت است. اما آنهایی که با او حشر و نشر داشتند می‌دانستند که دل و جان او با مردم و جامعه‌اش بود و هرگز شان حضور خود را به  مسائلی چون قدرت و قدرتمندان نیالود.
 
حقوقی طنزپردازی فوق‌العاده بود. در جمع دوستانش در این زمینه خاطرات فراوانی از او نقل می‌شود. برای جامعه ادبی ما درگذشت او به‌راستی تاسف‌بار است. 

من این ضایعه را به بانوی گرانقدر و فرزانه آن شاعر عزیز و جامعه ادبی ایران تسلیت می‌گویم.

..........................................................................
محمد حقوقی شاعر و منتقد پیشکسوت، شب گذشته در بیمارستان خورشید اصفهان درگذشت. حقوقی متولد ۱3۱6 اصفهان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها