دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
كتاب‌هاي حرفه‌وفن استان مازندران، محلي و منطقه‌اي مي‌شوند

كارشناس مسوول گروه درسي حرفه‌و‌فن آموزش و پرورش، صبح امروز(دوشنبه) در نشست مشترك اعضاي شوراي برنامه‌ريزي درسي حرفه‌وفن و مولفان استاني مازندران،‌ گفت: كتاب‌هاي حرفه‌و‌فن استان مازندران به معيارهاي محلي و منطقه‌اي آنها نزديك مي‌شوند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منير زارع‌زاده با اشاره به يكي از مشكلات اساسي كه در كتاب‌هاي درسي حرفه‌و‌فن مشهود است،‌ عنوان كرد: متاسفانه تاكنون اين كتاب‌ها به معيارهاي محلي و منطقه‌اي نزديك نبوده اند.

وي ادامه داد: براي نمونه در اين كتاب، آب درياي مازندران و آلودگي آن بررسي و عامل سرايت اين آلودگي به انسان،‌ حيوان و گياهان مشخص شده،‌ اما در بحث بهداشت بيماري‌هايي كه از اين طريق به انسان سرايت مي‌كند، توجه كافي نشده است.

زارع‌زاده، درباره ديگر تغييراتي كه بايد در كتاب‌ حرفه‌و‌فن مازندران ايجاد شود، اشاره كرد و افزود: در زمينه تصاوير، بايد به عكس‌هاي منطقه‌اي و بومي مازندران توجه شود و كتاب، رنگ و بوي مازندران را به خود بگيرد.

وي درباره عدم تفكيك جنسيتي كتاب حرفه‌و‌فن استان مازندران تصريح كرد: حرفه‌و‌فن استان مازندران از سال 76 ميان دختران و پسران مشترك است و اين اشتراك مشكلي را براي تدريس و انتقال مفاهيم ايجاد نكرده زيرا اين كتاب به حدي منعطف است كه لطمه‌اي به آموزش دختران و پسران وارد نمي‌كند.

كارشناس مسوول حرفه‌و‌فن سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اين كه اين نشست مشترك به صورت كارگروه‌هايي كه درپي تاليف كتاب حرفه‌و‌فن سال اول راهنمايي تشكيل شده است، تاكيد كرد: در اين دو روز، اعضاي شوراي حرفه‌و‌فن، مسائل و مشكلات كتاب تازه تاليف دوم راهنمايي مازندران را بررسي و نتيجه نهايي را پس از بررسي، اعمال مي‌كنند.

زارع‌زاده با اشاره به اصلاحات جزئي و كلي كه در كتاب حرفه‌و‌فن دوم راهنمايي رخ خواهد داد، تصريح كرد: در برخي از واحدهاي اين كتاب، فعاليت‌ها متناسب با سن دانش‌آموز، بازتعريف مي‌شود. همچنين به نظر مي‌رسد برخي از مباحث كتاب، نسبت به سطح معلومات دانش‌آموزان، پيش پا افتاده‌اند، ‌بنابراين سعي شده اين مباحث از لحاظ فني‌، علمي و روزآمدي به صورت كامل بررسي شوند.

وي در ادامه توضيح داد: كتاب حرفه مازندران به شرطي كه اصول محلي و منطقه‌اي و تمامي ويژگي‌هاي استاني اعم از مشاغل، صنايع و فرصت‌ها(امكانات و محدوديت ها) را دربرگيرد، براي اين استان مطلوب خواهد بود. 

كارشناس مسوول كتاب‌ درسي حرفه‌و‌فن، درباره كتاب سراسري حرفه‌و‌فن، خاطرنشان كرد: همچنين كتاب سراسري حرفه‌و‌فن نيز نسبت به گذشته بسيار روزآمدتر و با رعايت اصول، برنامه‌ريزي و محتواي آن كاربردي شده و دانش‌آموزان به راحتي و با كمترين هزينه مي‌توانند فعاليت‌هاي آن را انجام دهند.

در ادامه اين نشست حسينعلي غلامي، كارشناس راهنمايي تحصيلي آموزش و پرورش استان مازندران، با اشاره به مشاركت استان‌ها براي تهيه و توليد مواد آموزشي، عنوان كرد: هدف عمده اين جلسات، استفاده از قوه مشاركت فكري، استعدادها و توانمندي‌هاي مناطق محلي و بومي است.

وي با بيان اين كه «كتاب حرفه‌و‌فن سال اول راهنمايي در مازندران در 70 كلاس در حال تدريس است» تصريح كرد: ‌اين يك كار پژوهشي به حساب مي‌آيد كه از سوي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي درنظر گرفته شده و نتايج قطعي آن هنوز از سوي پژوهشگران ارايه نشده، اما شواهد و مصاحبه‌ها نشان مي‌دهد كه اين طرح موفق بوده است.

نشست مشترك اعضاي شوراي برنامه‌ريزي درسي حرفه‌‌و فن و مولفان استاني مازندران تا بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

اخبار مرتبط

تازه‌ها

پربازدیدها