مشاور وزير آموزش و پرورش و مديركل دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي از تدريس كتاب تاريخ همراه با ابزارهاي كمك آموزشي خبر داد و گفت: اين ابزارها عاملي براي فهم بهتر دروس توسط دانشآموزان است.
وي با بيان اين كه «در زمينه استفاده از ابزارهاي آموزشي محدوديتهاي زيادي در مدارس وجود دارد» تصريح كرد: البته در بسياري از مدارس نيز اين فضا توسط مسوولان مدرسه ايجاد ميشود و دانشآموزان از ابزارهاي چندرسانهاي استفاده ميكنند.
حجتالاسلام ذوعلم با اشاره به اين كه معلمان و مسوولان مدرسه نيز بايد استفاده از اين ابزارها را فرا بگيرند، خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مواردي كه باعث افزايش يادگيري درس تاريخ ميشود، فعاليتهاي عيني دانشآموزان است كه با بازديد از موزهها و آثار تاريخي توسط دانشآموزان انجام ميپذيرد.
مشاور وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنين بازديد از آثار باستاني و استفاده از ابزارهاي علمي ميتواند با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و نهادهاي مرتبط در سطح استان و شهرستانها انجام پذيرد.
وي درباره تغييرات انجام شده در كتابهاي تاريخ مدارس يادآور شد: كتاب تاريخ پايه سوم متوسطه دو سال پيش تغيير كرد و اكنون بسيار مناسبتر و رغبتبرانگيزتر شده است. همچنين در دوره ابتدايي و راهنمايي نيز برنامه درسي اصلاح شده و بسياري از مباحث حفظي درس تاريخ نيز حذف شده است.
ذوعلم با بيان اين كه «اخيرا رويكرد تاريخي دانشآموزان به سمت برانگيختن بصيرت اجتماعي سوق پيدا كرده است» توضيح داد: البته اين بصيرت تنها از سوي درس تاريخ ايجاد نميشود و ايجاد اين نوع بصيرت از طريق برنامه درسي ملي انجام خواهد شد.
وي در پايان درباره نقش موثر معلمان تاريخ در القاي مفاهيم به دانشآموزان تاكيد كرد: با تغيير كتابهاي درسي براي دبيران نيز دورههاي مهارتافزايي ايجاد ميشود. البته اكنون آموزش و پرورش آنچنان كه شايسته است، به مهارتافزايي دبيران توجهاي ندارد و محدوديتهاي زيادي در برگزاري اين جلسات وجود دارد.
نظر شما