پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲
آثار زنوزي، چند لايه‌ و غير خطي اند

نشست نقد و بررسي كتاب «ساعت لعنتي» نوشته فيروز زنوزي جلالي، صبح امروز 24 ارديبهشت با حضور كامران پارسي‌نژاد، علي‌اكبر والايي، علي‌الله سليمي و فيروز زنوزي جلالي در سراي اهل قلم برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از  ستاد خبري سراي اهل قلم، كتاب «ساعت لعنتي» صبح امروز( 24 ارديبهشت )با حضور كامران پارسي‌نژاد، علي‌اكبر والايي، علي‌الله سليمي و فيروز زنوزي جلالي از نويسندگان و منتقدان حوزه ادبيات داستاني در سراي اهل قلم برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، «پارسي‌نژاد» به بررسي سير تحول، ساختار و مضامين داستان‌هاي «زنوزي جلالي» پرداخت و گفت: اين نويسنده با هدف و پايبندي به اصول، در اين حوزه فعاليت كرده است.

به گفته وي، انسان و دغدغه‌هايش و مسائل روانشناختي، مهمترين موضوعي است كه زنوزي در آثارش به آن مي‌پردازد و كتاب‌هاي او بازتاب و انعكاسي از جامعه است. 

پارسي‌نژاد، سبك اين نويسنده را رئاليسم انتقادي دانست و گفت: شخصيت پردازي در داستان‌هاي اين نويسنده، تكامل پيدا كرده و نمونه بارز آن را مي‌توان در «قاعده بازي» ديد.

وي با بيان اينكه آثار «زنوزي جلالي» مانند سند تاريخي است، افزود: زنوزي، پيرو ادبيات «وجدان» است از اين رو به ثبت حقايق پرداخته، در نتيجه آثارش سندي مي‌شود براي آيندگان.

به گفته پارسي‌نژاد، اوج كاري زنوزي با «قاعده بازي» مشخص مي‌شود؛ در واقع در سير و تحولي كه اين نويسنده در دوره كاري به دست آورده، شخصيت‌هاي آثارش قوام يافته و با نقش آفريني بديع و ديدگاهي متفاوت، بيان شده اند.

وي با بيان اينكه در ساختار و چينش حوادث داستان‌هاي زنوزي با فراز و فرود بسيار مواجهيم، گفت: آثار اين نويسنده، داراي چند حركت عظيم و ضرب آهنگ نظامي است كه به سابقه نويسنده در ارتش برمي‌گردد.

در ادامه اين نشست «والايي» نكته بارز و اصلي آثار زنوزي را چند لايه‌نويسي و غير خطي بودن آن‌ها دانست و به بررسي داستان‌هاي اين مجموعه پرداخت.

به گفته وي، نويسنده در داستان «مردي با كفش‌هاي قهوه‌اي» مرگ را با ظرافت نشان داده و اين باور را ايجاد مي‌كند كه مرگ نبايد مورد غفلت واقع شود.

والايي افزود: در داستان «ساعت لعنتي» تغيير و چرخش زاويه ديد،  وجود دارد كه اين تغيير باعث صدمه زدن به كل داستان شده است.

وي با بيان اينكه شخصيت‌ها در برخي از داستان‌هاي اين مجموعه مورد غفلت و بي‌توجهي قرار گرفته اند، گفت: عنوان كتاب، مناسب نيست و در مخاطب ذهنيت منفي ايجاد مي‌كند.

والايي، مجموعه «ساعت لعنتي» را گلچيني از آثار زنوزي‌جلالي از دهه 60 تا به امروز دانست.

زنوزي نيز گفت:حرف زدن درباره آثارم را نمي‌پسندم؛ نويسنده در اثرش، حرف خود را مي‌ز‌ند و ديگر سخني براي گفتن ندارد.

وي يادآور شد: بيشتر داستان‌هاي اين مجموعه، پتانسيل رمان شدن را دارند و به راحتي مي‌توان آنها را گسترش داد.

علي‌الله سليمي در اين نشست به عنوان مجري حضور داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها