چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۲
قرآن‌نامه غدير با بيش از 300 آيه از كلام خدا

چاپ اول كتاب «قرآن‌نامه غدير» (آنجا كه خدا غديريان را توصيف مي‌كند) نوشته محمدباقر انصاري از سوي انتشارات دليل ما منتشر و روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با استناد به آيات قرآني مرتبط با واقعه غديرخم، به تحليل اين رويداد بزرگ ديني پرداخته و در قالب ادبي، داستان حركت پيامبر(ص) از مدينه و آغاز سفر حجه‌الوداع تا بازگشت به اين سرزمين را در سايه احاديث و روايات مرتبط با غدير بررسي كرده است. 

برمبناي تحقيقات نويسنده اين كتاب، بيش از 300 آيه درباره غدير در قرآن وجود دارد كه در اين پژوهش به صورت مستقيم از آيات استفاده نشده؛ بلكه تحليلي از جمع‌بندي آنها در كنار هم آورده شده است. 

به اعتقاد نويسنده كتاب، از اين اثر مي‌توان به عنوان تجزيه و تحليل ادبي روايات غدير ياد كرد چرا كه مخاطبان اين كتاب، كساني هستند كه به صورت نسبي با ادبيات نيز آشنايي دارند. 

براساس مطالب کتاب حاضر، اگر نامه‌اي قرآني براي غدير بنويسيم، بايد درخشش غدير و ولايت در كتاب خدا و جلوه‌هاي كلام‌الله در واقعه غدير را پيدا كنيم تا نقطه تلاقي غدير و قرآن را برقلم جاري سازيم. در آن نقطه، قرآن در سايه غدير و غدير در سايه قرآن براي ما سخن از يكديگر مي‌گويند. آنجاست كه آيات قرآن آينه مفاهيم غدير مي‌شود و انوار غدير، اعماق قرآن را به ما مي‌نماياند. امتزاج اين دو نور «قرآن‌نامه غدير» را به ما تقديم مي‌دارد و ما را بين اقيانوس عميق قرآن و درياي مواج غدير به حركت درمي‌آورد. 

در اين نوشتار پس از استخراج آيات مربوط به غدير، با يك نگاه اعتقادي ادبي به نكته‌پردازي درباره آن پرداخته‌ شده است. اين روش برگرفته از كلام پيامبر(ص)، اميرالمومنين و ائمه(ع) است كه استناد غدير به قرآن را در موارد غير صريح، با تفسير و تبيين خود خاطر نشان فرموده‌اند و مصاديق قرآني غدير را به ما نشان داده‌اند. 

به اعتقاد نویسنده این اثر، استنادهايي كه در كتاب حاضر به قرآن شده، بدون استثنا از متون روايات ائمه معصومين(ع) استخراج شده كه قسمتي از آنها در متن خطبه غدير موجود است. از آنجا كه اين نوشته از نگاه ادبي تدوين و استنتاج گونه‌اي از روايات مزبور در نظر گرفته شده، نشاني حديث مربوط به هر متن، در پي‌نوشت ذكر مي‌شود تا براي دريافت تفصيل احاديث به منابع روايي مراجعه شود. موارد مربوط به خطبه غدير به كتاب «اسرار غدير» از همين مولف ارجاع داده مي‌شود كه متن كامل و مقابله شده خطابه است. 

در اين مجموع، عنواني گويا براي هر بخش قرار داده شده و سپس با توضيحي ادبي، آمادگي براي درك ارتباط آيه با غدير فراهم شده است. آنگاه آيه مربوطه با ترجمه آورده شده و نشاني آيات در پي‌نوشت آمده و در مجموع يك نتيجه‌گيري اعتقادي از ارتباط آيه با غدير به دست آمده است. 

كتاب حاضر از هفت بخش تشکیل شده است كه بر محور قرآني غدير مي‌گردد و هدف، نشان دادن غدير و غديريان در آينه قرآن است.

بخش اول روزهاي زيباي غديريان را از متن قرآن ترسيم مي‌كند. دومين بخش كتاب درباره روزهاي تلخ دشمنان غدير است كه با شواهد قرآني ذكر مي‌شود. درخشش امامان نوراني غدير در متن آيات الهي، در بخش سوم كتاب آمده است. آنگاه نوبت بشارت‌هاي لطيفي است كه غديريان بايد از كتاب الله دريافت كنند و بخش چهارم دربردارنده اين موضوع است. وظايف قرآني غديريان، جلوه ديگري است كه بخش پنجم را به خود اختصاص داده است. سپس نوبت به تهديدهاي قرآني نسبت به دشمنان غدير مي‌رسد كه در بخش ششم آمده است. عاقبت شوم مخالفان غدير، آخرين بخش كتاب حاضر است كه با استناد به آيات قرآن، عذاب‌الهي را برمنكران و معاندان غدير نازل كرده است. 

از اين پژوهشگر ديني تاكنون 20 كتاب درباره غدير منتشر شده است كه از آن ميان مي‌توان كتاب‌هاي «اسرار غدير» و «خطابه غدير» را نام برد. 

كتاب‌هاي كافي، عوالم‌العلوم، احتجاج، بحارالانوار، اسرار غدير، كتاب سليم، فرائد‌السمطين، الطرائف، البرهان، شواهد‌التنزيل، الاقبال، تفسير فرات، مناقب ابن شهر آشوب، تاويل‌الآيات، تفسير قمي، كشف‌اليقين، ارشاد‌القلوب، نورالثقلين و ده‌ها تفسير قرآني و كتاب ديگر، از منابع مورد استناد در تدوين اين اثرند. 

چاپ اول كتاب «قرآن نامه غدير» در شمارگان 2000 نسخه، 140 صفحه و بهاي 16000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها