چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
نهادها در مسیر رسیدن به رشد و ارتقای سطح مطالعه هم‌افزایی کنند/ خلاقیت شهروندان اصفهانی در ایجاد فرهنگ کتابخوانی

اصفهان- نشست انتخاب پایتخت کتاب با حضور مدیران نهادهای فرهنگی استان اصفهان برگزار و در آن بر لزوم هم‌افزایی نهادها در مسیر رسیدن به رشد و ارتقای سطح مطالعه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، صبح امروز چهارشنبه نشست انتخاب پایتخت کتاب ایران در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در ابتدای نشست میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان در خصوص اصفهان و شایستگی‌اش برای معرفی شدن به عنوان پایتخت کتاب بیان کرد: اصفهان شهری است که طبق اسناد تاریخی از قرن‌های قبل در مکان‌هایی همچون تپه اشرف اصفهان کتابخانه وجود داشته است. مدرس ابن سینا نیز مرکز آموزش بوده و حوزه‌ها و مدارس علمیه مدت‌های مدیدی است که مشغول تربیت عالم و دانشمندند. انس با کتاب و دانش با هویت تاریخی فرهنگی و زیست‌بوم انسانی اصفهان در هم تنیده شده است.
 
او در خصوص نامزدی اصفهان برای پایتخت کتاب ایران گفت: پایتخت به معنای داشتن اهمیت و داشتن بسترهای لازم و هم‌افزایی‌هاست. در اصفهان حول محور کتاب کارهای خوبی انجام شده است؛ از شهرداری اصفهان در حوزه ساخت کتابخانه گرفته تا اقدامات اداره‌کل ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره کل آموزش و پرورش. همه اینها در کنار یکدیگر در جهت ارتقای سطح کتابخوانی اصفهان می‌کوشند و پای کارند تا بتوانند عنوان پایتخت کتاب را نصیب اصفهان کنند.
 
در ادامه علی تمنایی، مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: با همکاری نهادها هر هفته در اصفهان یک رویداد فراملی داریم و این نشان‌دهنده هویت و زنده بودن استان است. امیدواریم شرایط برای انتخاب عادلانه اصفهان برای پایتخت فراهم شود. ما با آرمان‌ها فاصله داریم؛ اما در مسیر هستیم. ان‌شاءالله هم‌افزایی‌ها در مسیر رسیدن به رشد و ارتقای سطح مطالعه در شهر باشد.
 
از سفره کتاب تا نذر کتاب
 
مرتضی شکری رئیس ادارۀ فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد: اصلی‌ترین سیاست اداره کل آموزش پرورش در حوزه کتاب، تامین و گسترش فرهنگ مطالعه و ایجاد عادت در دانش‌آموزان به مطالعه است. ما برای رسیدن به اهدافمان نیاز به ابزار و حمایت داریم.
 
او در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اصفهان بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین کارهایی که ما آغاز کرده ایم و تصمیم داریم به صورت ماهانه با همکاری شرکای فرهنگی شهر ادامه دهیم، کتابخوانی همگانی با محوریت دانش‌آموزان مدارس شهر اصفهان است. فاز اولمان در این خصوص ماهانه است. بعد از ظهر چهارشنبه‌ها دانش‌آموزان به همراه اولیای مدرسه و همراهی اولیای خودشان در گذر چهارباغ به همراه کتابی که دوست دارند، جمع می‌شوند و یک ساعت مطالعه می‌کنند. در کنار این برنامه می‌تواند ده‌ها برنامه دیگر انجام شود.
 
او دیگر اقدامات این مجموعه را اینطور معرفی کرد: در تابستان سفره‌ای پهن شد که در آن کتاب‌های متعددی قرار داده شده بود و دانش‌آموزان به همراه بزرگ‌ترهایشان کنار سفره کتاب می‌خواندند. این اقدامات می‌تواند از لحاظ توریستی و فرهنگی و اقتصادی به شهر کمک بدهد و در آینده نیز می‌توان این طرح را به شهرهای دیگر استان و کشور تعمیم داد.
 
او درباره «نذر کتاب» گفت: فعالیت دیگر این نهاد نذر کتاب است. با توجه به مسائل اقتصادی و نیاز کتابخانه‌های مدارس به کتاب‌های جدید و به‌روز، این طرح در آبان همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود. هر دانش‌آموز کتاب‌های بلااستفاده در منزل را به مدارس محل تحصیلشان اهدا می‌کنند. سپس در مدرسه تیمی مستقر می‌شود و کتاب‌های متناسب با سن و جنس دانش‌آموزان آن مدرسه را انتخاب و توزیع می‌کنند.
 
مرتضی شکری ضمن بیان اینکه تا کنون چند نوبت به مدارس عشایری استان کتاب اهدا شده است و در سال گذشته 80هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های مدارس اضافه کرده‌ایم، با اشاره به زنگ کتابخوانی در مدارس اظهار کرد: یک روز را اعلام می‌کنیم و در آن رو دانش‌آموزان کتاب می‌خوانند و آن را نقد و تحلیل می‌کنند. اگر بتوانیم این حرکت را گسترش دهیم و تکرار شود، به هدف اصلی ما که گسترش فرهنگ مطالعه است کمک شایانی می‌کند.
 
رئیس ادارۀ فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش اصفهان در خصوص طرح سفیران کتاب توضیح داد: طرح سفیران کتاب از اول آبان با همکاری نهاد کتابخانه‌ها برگزار می‌شود که طی آن کتابخانه عمومی هر منطقه، مدارس را با این طرح پوشش می‌دهد. طی اولین اقدام دانش‌آموز مدرسه با تصمیم مدیر مدرسه به آن کتابخانه معرفی و سفیر کتاب می‌شود. او با همکاری آن کتابخانه نشست‌های کتابخوانی را در کتابخانه برگزار کرده و در مراسم صبحگاه کتاب‌های جدید را معرفی می‌کند.
 
درنظرگرفتن نظام پاداشی برای شهروندان اهل مطالعه
 
مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: طبقه دوم منزل یکی از خانواده‌های شهید که حسینیه هنر اصفهان آنجا مستقر است کتابخانه شده است. همچنین کافه کتاب دکتر واعظ، نخبه اصفهانی، واقع در خیابان شریعتی است. او این فضا را به احترام کودک و خانواده‌ها تبدیل به کافه کتاب تخصصی کودک کرده و مشغول برگزاری گعده‌هاست؛ فضایی را که اگر بخواهد تغییر کاربری بدهد و تجاری‌اش کند، منفعت بسیاری می‌برد. بسیاری از کافی شاپ‌های سطح شهر محل گپ و گفت حول کتاب است. اینها بخشی از خلاقیت‌های مردم اصفهان در حیطه کتاب و کتابخوانی است.
 
او برای ارتقای فرهنگ مطالعه در میان شهروندان پیشنهادی ارائه و بیان کرد: شهرداری‌ها ماموریت‌هایی در حوزه استفاده بیشتر مردم در حمل و نقل عمومی و اماکن تفریحی با شاخص نشاط اجتماعی دارند. در کنار آن، بر موضوع ورزش و مطالعه که دو مصرف اصلی در سبک زندگی مردم است، باید کار شود. می‌توان در این زمینه یک نظام پاداش تعریف شود و متناسب با میزان ورزش و مطالعه‌ای که شهروندان انجام می‌دهند، طبق پروتکل‌های تعریف‌شده، بتوانند از سایر مواهب شهرداری بهره ببرند. هر شهروند هر میزان که مطالعه کرد، پاداشی به نحوهای مختلف در خصوص استفاده از باقی خدمات شهرداری بهره‌مند شود. این یک ایده است و ما منتظر ایجاد زیرساخت‌هایش هستیم. بیشتر از اینکه این ایده و منابع مالی‌اش تعریف شود، مسئله مطالبه و پیگیری سایر ذینفعان است.
 
او درباره جایزه بزرگ شهری عنوان کرد: طرحش آماده است و امیدواریم در قد و قامت جایزه مصطفی عملیاتی شود. مخاطب این جایزه کسانی‌اند که خالق اثر از اصفهان یا برای اصفهان هستند.
 
بخش خصوصی توان بیشتری در ایجاد فرهنگ کتابخوانی دارد
 
سید محمدرضا اعتصامی، رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار اصفهان با بیان اینکه معتقدیم بخش خصوصی خیلی بهتر از بخش دولتی می‌تواند در کتاب خواندن نسل امروز و بعدی موثر باشد گفت: اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار تا کنون چند کار عملیاتی کرده است. ما 1200 واحد صنفی کتابفروش داریم که به صورت سنتی اداره می‌شود. چند واحد صنفی هم داریم که به صورت کافه کتاب و فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کنند.
 
اعتصامی ادامه داد: یکی از کارهای ما در سال گذشته این بوده که به کسانی که می‌خواهند کافه کتاب راه بیندازند یا بخش زیادی از محیطشان را به فروش کتاب اختصاص بدهند، جواز کسب می‌دهیم. اصفهان الان نزدیک به بیست شهر کتاب دارد که نوشت‌افزار و کتاب در کنار هم ارائه میکنند.
 
رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار اصفهان سخنان خود را با پویش اهدای کتاب پایان داد و گفت: کار دیگر خیریه کتاب یا پویش اهدای کتاب است. در این طرح خانواده‌ها کتاب‌های بدون استفاده‌شان را به اتحادیه اهدا می‌کنند و توسط ارگان‌های مختلف همچون آموزش پرورش و آستان قدس توزیع می‌شود.
 
اثرگذاری کتابفروشان بیشتر از نهادهای دولتی است
 
اسماعیل مرتضوی، مدیر شهر کتاب اصفهان در این نشست اظهار کرد:  فعالیت‌های نهادهای دولتی تا با بخش خصوصی پیوند نخورد، کاری انجام نمی‌شود. مجموعه ما چهار شعبه در اصفهان شامل 5000 متر فضای کتابفروشی دارد و از سال 88 کارمان را شروع کرده‌ایم. آخرین شعبه ما در خانه اصفهان در مساحت هزار متر افتتاح شد. ما هفتادهزار عنوان کتاب در شعباتمان داریم و بزرگ‌ترین محموعه صددرصد خصوصی کشور در حوزه کتاب هستیم.
 
ملیحه طاهری، نماینده اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز اقدامات و فعالیت‌های این نهاد فرهنگی را در آموزش و جذب مادران در کتابخانه‌ها و برگزاری برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی همچون آموزش قصه‌گویی، دوره‌های مشاوره و شعرخوانی عنوان کرد.
 
نصیری، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: حدود 10 سال است که در کانون پرورش فکری در خدمت کودکان و نوجوانان هستم و هدف اصلی کانون همیشه ترویج کتاب بوده است. این مرکز در 50 سال فعالیتش خودش اصلی‌ترین هدفش را توسعه کتاب و کتابخوانی قرار داده و ما باور داریم مطالعه باعث ارتقای سطح سرزندگی این قشر و ارتقای مهارت‌های زندگی می‌شود.
 
نصیری درباره طرح «هفت اقلیم» توضیح داد: امسال طرح «هفت اقلیم» به عنوان یک طرح کلی استانی اجرا شد شامل هفت مرحله و هفت موضوع کتابی. در این طرح نوجوانان کتاب‌هایی را مطالعه کردند و به صورت مسابقه در نشست‌های حضوری پیش می‌رفت.
 
او کلیت اجرای طرح را اینطور شرح داد: طی جلسات متمادی موضوعات مختلفی برای اجرای طرح و نشست‌های حضوری در نظر گرفته شد با مدنظر قرار دادن موضوعاتی که انسان‌ساز باشند، در هویت‌یابی به نوجوانان کمک کنند و برای این قشر رشد معنوی و اخلاقی ایجاد کنند. آغاز طرح از 31 خرداد بود و هفده مرکز از مراکز شصت‌گانه کانون در این طرح شرکت کردند.  

گفتنی است این نشست با مدیریت اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان، میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، علی شاه‌نظری، مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و دیگر مدیران فرهنگی استان برگزار شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها