چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
«مجدالدین محمد استرآبادی» شاعر جوانی که در سایه شهرت پدرش گمنام ماند

گلستان- شماره 31 فصلنامه مطالعات فرهنگی میرداماد با مطلبی خواندنی درباره «مجدالدین محمد استرآبادی» شاعر جوانی که در زیر سایه شهرت نام پدرش «میر محمد مؤمن استرآبادی» سال‌ها گمنام مانده بود، روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، شماره 31 فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی به صاحب‌امتیازی موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و مدیرمسئولی احمد خواجه نژاد و سردبیری محمود اخوان مهدوی، منتشر شد.

ابتدای این شماره با مطلبی درباره «مجدالدین محمد استرآبادی» از علماء و شعرای ناشناخته سده یازدهم هجری و فرزند میر محمد مؤمن استرآبادی آغاز می‌شود.

مجدالدین تنها فرزند میر محمد مؤمن استرآبادی است که به دلیل عمر کوتاه، قلت آثار و سایه شهرت پدرش مورد بی‌توجهی نویسندگان و پژوهشگران قرارگرفته اما گوشه چشمی که «علی بن طیفور بسطامی» به این شاعر جوان داشته، سبب شده نام و بخشی از آثار شعری او در گوشه‌ای از جهان و در لابه‌لای اوراق محفوظ بماند.

همچنین در این شماره فصلنامه میرداماد، مطالبی درباره آیین‌های بومی محرم در منطقه کتول، بنای عبهری دفتر نگارش و تدوین نخستین نشریه گرگان و نخستین قرائت‌خانه مدرن و دفتر اسناد رسمی شماره 2گرگان، تورمحمد ایزتئلواوغلو در تاریخ ادبیات قزاق و معرفی نسخه تهذیب الاحکام به چشم می‌خورد.

بخش ششم باورهای مرتبط با جانوران در میان ترکمن‌ها، معرفی سند احداث سد بر روی خانه گرگان رود، ضرب‌المثل‌ها و زبان‌زده‌ای استرآبادی و آشنایی با روستای کشکک و معرفی‌نامه محله دباغان گرگان در کنار گزارش‌هایی از نشست‌های فرهنگی موسسه با محوریت محله نعلبندان و ناهار خوران و نیز گزارشی از یک گفت‌وگو، در شماره جدید فصلنامه منتشرشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها