شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
فرهنگ کتابخوانی در جامعه مظلوم واقع شده است/ اجرای برنامه‌های هفته کتاب در 17 شهرستان

آذربایجان‌غربی-مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: بحث کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، علیرضا نوروزی در جلسه هماهنگی سی‌و یکمین برنامه‌های هفته کتاب که صبح شنبه، با حضور نمایندگان ارگان‌ها، در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: هشتمین دوره طرح پایتخت کتاب ایران برگزار و ارومیه نیز به همراه ۱۱ شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران انتخاب شد.

وی افزود: در همین مسئولیت بزرگی برعهده داریم و امسال باید نسبت به سال‌های قبل اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و کاری بالاتر از وظایف و سیاست‌های ابلاغی بتوانیم انجام بدیم.

نوروزی با بیان اینکه بحث کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده، گفت: متاسفانه بیشتر فعالیت‌ها در این زمینه شعاری است و آمار سرانه را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که درست کار نکردیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: امسال در 17 شهرستان برنامه‌هایی برای این هفته برنامه‌ریزی کردیم و سعی خواهیم کرد که تلاشی متفاوت‌تر داشته باشیم و حداقل تلاشی که در شان مردم استان باشد.

نوروزی گفت: ارگان‌ها تا اخر مهرماه سال‌جاری برنامه‌های خود را که قابلیت اجرایی شدن دارند را به دبیرخانه اداره کل ارسال کنند.
 

طرح «یک لقمه کتاب» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی مختصص ارگان خاصی نیست و در این مقوله باید همه باید وارد عرصه شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه همه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان در طول سال برنامه‌های مختلفی در این حوزه دارند و به هفته و روز خاصی محدود نیستند.

آبسوران با بیان اینکه امسال نیز با قدرت و جدیت بیشتری در این هفته برنامه‌هایی اجرا خواهیم کرد، افزود: با مشارکت کودکان و نوجوانان برپایی باشگاه‌های کتابخوانی، پویش کتابخوانی، طرح «نقد صمیمانه کتاب» و کتابخوانی خیابانی از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. وی همچنین برگزاری طرح به صرف چای و کتاب و یک لقمه کتاب را از دیگر طرح‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان عنوان کرد.
 

دانشگاه‌ها، موتور متحرکه جامعه هستند

مکرم، معاون فرهنگی دانشگاه غیرانتفاعی ارومیه نیز در این جلسه گفت: وقتی شهر به‌عنوان کاندیدای پایتختی کتاب انتخاب می‌شود حتما ویژگی‌های خاصی در حوزه فرهنگ و کتاب دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: نسل امروز هم نسبت به نسل‌های قبل کتابخوان بوده ولی متفاوت‌تر است و نسل امروز یکم کم حوصله هستند که باید نیاز سنجی شود و نسل امروز خواستار کتاب‌های خوب است که متاسفانه کتاب زیاد داریم ولی کتاب خوب نداریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها، موتور متحرکه جامعه هستند، گفت: در موضوع کتاب و کتابخوانی نیز تنها ارشاد مسئول نیست بلکه همه ارگان‌ها مسئولیت دارند.

معاون فرهنگی دانشگاه غیرانتفاعی ارومیه با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب نیز گفت: رونمایی از کتاب، برگزاری جشن دانشجویی، تجلیل از کتابخوان‌ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله‌ برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است.

مکرم برگزاری سمینار تخصصی کتاب و کرسی آزاد اندیشی با محوریت نسل جدید و معرفی کتاب توسط دانشجویان را از جمله دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در دانشگاه رادیو آفاق هم راه‌اندازی شده که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود، در این هفته نیز برنامه‌های خاصی را در حوزه کتاب برگزار خواهیم داشت.

هفته کتاب و کتابخوانی ۲۴ الی ۳۰ آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها