چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
یزله با روایت نویسنده کتاب شنیدنی شد

کتاب صوتی «یزله» سیروس همتی با مدت زمان سه ساعت و 24 دقیقه توسط نشر نیستان تولید و از درگاه فیدیبو شنیدنی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یزله عنوان مجموعه ای از ۱۱ داستان کوتاه از سیروس همتی و تقی همتی‌نیاست که با عناوین آقای هاله، الله توپوننن پول توهسون، دده، رمان، مکان، آخرین وداع، یزله، فرمول آبی، خججه سلطان، ننه سلطان و بازارچه مکاره گردآوری شده است.

سیروس همتی، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر  است که در سال‌های اخیر بیش از هر چیز او را در صحنه تئاتر و تلویزیون و با نقش‌هایی طنزآمیز و گاه جدی دیده‌ایم؛ بازیگری که همواره احساسات مخاطبانش را با حرکاتی ظریف در مرز میان شوخی و جدی تحت تاثیر قرار داده و آنها را به داستان و شیوه روایت خود وابسته کرده است.

کتاب «یزله» نیز بیش از هر چیز وامدار همین شیوه روایت است. زبان و موقعیت‌هایی طنزآمیز که در پس خود بسیار تلخ و عبرت‌آموز و محل تامل جدی است. طنز در روایت داستانی همتی موضوعی نه جاری در کلمات و ساختار روایت که جاری در موقعیتی است که داستان در آن رخ می‌دهد. همتی تلخی‌ها و سیاهی‌های پیرامونش را با لبخندی البته تلخ بازگو می‌کند و همین مسئله مخاطب را هم از منظر شیرینی روایت و هم از منظر مواجهه با پاره‌ای از واقعیت‌های پیرامونش به سوی خود می‌خواند.

همتی در داستان کوتاه پایبند به نگارش به همراه جمله‌هایی بسیار کوتاه است و گویی سریع و قاطع و تاثیرگذار با کلماتش مخاطبش را نیش می‌زند و او را افسون شده با خود همراه می‌کند.

نوع بهره‌مندی او از عبارات و جملات، یادآور تجربه‌هایش در ساخت موقعیت‌ و دیالوگ در نمایشنامه‌ است. به همین دلیل است که او در این داستان‌نویسی نیز بدون حاشیه‌سازی و بدون ورود به فضاسازی‌های رایج زبانی در داستان کوتاه، مستقیم و از دل ماوقع به روایت می‌پردازد و مخاطبش را همچون نمایشنامه‌هایش به کشف رمز در میان کلمات کوتاه و رازآلود و البته طنزآلود خود می‌خواند.

داستان‌های کوتاه همتی در مجموعه «یزله» همانند سایر کارهای داستانی وی به‌شدت تصویری و قابل لمس هستند و شیوه روایی حاکم بر روایت این داستان‌ها به گونه‌ای است که مخاطب می‌تواند با وضوح بالا بخش‌های قابل توجهی از داستان را پیش چشم‌هایش مشاهده و خود را به عنوان یکی از عناصر صحنه آن رویداد در معرض قضاوت درباره آنها قرار دهد و با آن همذات‌پنداری کند.

موقعیت‌های داستانی هم به طور عمده از سوی همتی بسیار ساده و در عین حال هوشمندانه انتخاب شده  و البته همین بهانه‌های ساده، همواره با یک نتیجه عجیب، مخاطبش را به سمت کشف یک آن و لحظه خاص در خود و روابط و رفتارهای خود دعوت می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها