چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
تلاش جهادانشگاهی در مسیر دغدغه‌سازی اجتماعی

نویسنده کتاب «دانش در مصاف» گفت: مستندات زیادی داریم که نشان می‌دهد چطور جهاد دانشگاهی فضای اجتماعی را به سمت دغدغه‌ها پیش برده، امکانات و نیروها را تامین کرده‌است. در حوزه فرهنگی هم چه در داخل و چه خارج بحث جنگ روانی را در جهاد جلو می‌برند و این کتاب ثمره بخشی از  این تلاش‌ها را به تصویر کشیده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)» رونمایی از کتاب «دانش در مصاف» با حضور جمعی از مسئولان کشوری و پیشکسوتان جهاد دانشگاهی و حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی چهارشنبه پنجم مهرماه در مرکز جهاد دانشگاهی برگزار شد.

حامد علی‌اکبر زاده رییس سازمان پژوهش و ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی گفت: یکی از مشکلاتی که در کل کشور و همچنین در جهاد هم داریم این است که ما نتوانستیم خدمات ارزشمندی که بعد انقلاب انجام شده ثبت و ضبط کنیم. به خصوص دوران دفاع مقدس که دوران طلایی جهاد دانشگاهی بوده است. این کاستی و خلأ باعث شد ما در سه سال اخیر تصمیم بگیریم و انگیزه‌ای شود کتابی جامع تولید شود تا دستاوردهای جهاد دانشگاهی را تا حدودی تبیین کند.

وی ادامه داد: اینکه جهاد دانشگاهی چه اقداماتی را در دوران دفاع مقدس کرده است در یک طرح پژوهشی مطرح شد و یک طرح اولیه‌ای به ما داد. تقریبا یک سال روی این طرح پژوهشی کار شد مستندات و ارجاعات تکمیل شد. از همه کسانی که در این کتاب کمک کردند، وقت گذاشتند و مصاحبه‌ها گرفتند و همچنین از اعضای تاریخ شفاهی تشکر می‌کنم. 

سید حمیدرضا رئوف نویسنده کتاب گفت: ما در پژوهشکده علوم انسانی دغدغه‌ای برای دفاع مقدس داشتیم که از سال ۹۸ آن را اجرایی کردیم و درباره این اتفاق با سازمان‌ها و نهاد‌ها گفت‌و‌گو کردیم. اواخر سال ۹۸ این تلاش‌ها تبدیل به طرح‌واره شد و دوستان جمع شدند و‌ ثبت و ضبط عملکرد جهاد دانشگاهی شکل گرفت. در فاز اول ۹ واحد را هدف قرار دادیم، افرادی که از این جهادگری‌ها مطلع بودند مصاحبه‌های زیادی انجام شد. در کنار مصاحبه جمع‌آوری اسناد و مستند‌نگاری پیش رفت. کاری مدون شد که در کنار مصاحبه‌ها اسناد هم جمع‌آوری شد. بعد از تلاش‌ها اطلاعات ۸ واحد را تهیه کردیم، شش شورای راهبردی برگزار شد و در نهایت کار سال ۱۴۰۱ جمع شد.

این نویسنده افزود: جهاد دانشگاهی در سه حوزه وارد بحث دفاع مقدس شد. مستندات زیادی داریم که نشان می‌دهد چطور جهاد دانشگاهی فضای اجتماعی را به سمت دغدغه‌ها پیش برده، امکانات و نیروها را تامین کرده‌است. در حوزه فرهنگی هم چه در داخل و چه خارج بحث جنگ روانی را در جهاد جلو می‌برند و این کتاب ثمره بخشی از  این تلاش‌ها را به تصویر کشیده است.

حسن مسلمی نايینی ریس جهاد دانشگاهی گفت: باعث افتخار است که در خدمت یادگاران دفاع مقدس هستیم. این کتاب یکی از مورد نیازترین کتاب‌هایی که نوشته شده است. ما هر چه الان مقاومت و ایستادگی داریم همه از برکت دفاع مقدس است.  منشأ شعار «ما می‌توانیم» دفاع مقدس است. ما قبل آن دوران، حتی در ساخت سیم خاردار هم مشکل داشتیم اما بعد از آن، پیشرفت‌های عظیمی در صنایع داشتیم. در این کتاب هم ذکر شده که ما فقط جنگ نکردیم ما دفاع کردیم. 

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: من می‌خواهم نگاه دیگری را عرض کنم. رویکرد و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و این نهاد علمی پویا است. می‌خواهم یک رویکرد غیر صنعتی از نوع علوم انسانی را بیان کنم که بحث‌های فرهنگی دفاع مقدس را مطرح می‌کند. ما از نظر نظامی به بازدارنگی نظامی رسیدیم طوری که همسایه‌ای هر وقت اراده کرد عزم ایران نمی‌کند. 

وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انتقال پیام دفاع به مردم است. همانطور که رهبری اشاره کرده ما باید از دفاع مقدس تا صدها سال آینده بهره‌برداری کنیم و جوانان را بیمه کنیم. در این انتقال پیام نباید غفلت کنیم. 

نبی سهرابی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی باید برای طراحی فرهنگی و گفتمان فرهنگی فکری کند. ما باید بدانیم گفتمان دفاع مقدس همان گفتمان ناب اسلام و امام حسین است که امام مطرح کرد و جنگ پیروز شد. امام با مردم حرف می‌زدند و با دولت‌ها کاری نداشتند. جنگ و دفاع ما مردم محور شد. 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد: رسالت اصلی بنیاد حفظ آثار ایجاد گفتمان دفاع مقدس در جامعه امروز برای نسل‌های امروز و آینده است. گفتمان‌سازی برای فرهنگ‌سازی اقناعی مبتنی بر باورهاست و مانند شعار لحظه‌ای و هیجانی نیست. گفتمان بر تغییر نگرش اتکا دارد. ما از گفتمان عاشورا و کربلا صحبت می‌کنیم. از گفتمان انقلاب که بر جان مردم می‌نشیند. اولین قدم نیازسازی نسبت به گفتمان دفاع مقدس است، دومین آن اقناع‌سازی است، سطح بعدی نماد سازی برای دفاع مقدس است، متاسفانه ما نتوانستیم نمادهای خود را درست بشناسانیم. شهدایی مثل سردار سلیمانی و صیاد شیرازی نماد بودند. سطح چهارم ساختار سازی است.در نهایت هم استمرار و امتداد است چرا که اقدامات فرهنگی یک ساله دوساله نیست از دهه باید صحبت کنیم.

علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ابزارهایی که می‌توان گذشته را به آینده و حال متصل کرد ثبت و ضبط کتاب‌ها است. این نگاه علمی و دانش بنیانی است که جهاد داشته چون نسبت به گذشته امروز شرایط متفاوت است و جنگ نظامی نداریم و هم اینکه عصر و دوره متفاوت شده و جمهوری اسلامی حرف برای گفتن دارد. پرداختن به تبیین مسائلی که اتفاق افتاده است ابزار تاریخ شفاهی و تجربه نگاری یکی از سیاست‌هایی است که باید به آن اتکا کنیم. این کتاب بیانگر بخشی از تلاش‌های جهادگران است. بعضی از تلاش‌ها را معذوریم از اینکه بیان کنیم. جهادگران تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند این الگویی است که نسل جدید بابد از آن استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها