یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
انجمن ادبی حیرت ۲ عنوان کتاب راهی بازار کرد

فارس- ۲ کتاب از سوی انجمن ادبی هنری حیرت به قلم مجید خادم نویسنده شیرازی راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، جلد اول مجموعه‌داستان جمعی «ساختارشکنان نسل پنجم ادبیات داستانی ایران» و مجموعه‌خاطرات «از جنایت‌های خاموش» به‌کوشش مجید خادم و غزاله سبوکی منتشر شد.
 
در معرفی کتاب از جنایت‌های خاموش می‌خوانیم: «مجموعه‌خاطره‌های حیرت» ادای دینی است به زیست فرسوده این روز‌های ما و ادای دینی است به قالب زیبا و پروسعت اما مهجورمانده «خاطره» در ادبیات داستانیِ معاصر فارسی‌زبانان. و چقدر این دو کنایه‌آمیز با هم در نسبت‌اند. حال کهنه‌مان و دیروز تازه‌مان. دیروز تازه‌مانده در ذهن پرآشوب حالی که گاه خوانده‌شدن کتاب‌های این مجموعه، دیروزی است به دست فراموشی سپرده شده. از جنایت‌های خاموش، دومین قدم ما در این راه است؛ در زمانه‌ای که پندار بودن در روشنایی، به‌وهم بیناییِ بلاشک، از جنایت‌های خاموش است.
 

در این کتاب؛ شبه‌مقدمه اثر مجید خادم، می‌خواهم ذنده بمانم اثر غزاله سبوکی، است اثر علی نوروزی، برفِ لگدمال‌شده اثر سمیه مظلوم، آسیاب آبی اثر کامیار الهی، زمان ما، زمانه جنگ بود اثر مهدی کلانتری‌فرد، جریان همیشگی اثر لیلا محمدی، معلّم اثر روح‌الله اسدی، خاطرات دردآلود یک کهنه‌سرباز پیر اثر سارا عمرانی، دوره اثر احسان دهقان، اختگی اثر سمیرا صفایی‌زاده، تو بگو، اصلاً درد داره؟ اثر میلاد قنبری، خدا، شاهِ کیش و مات و مبهوت، میهن اثر سارا سعدلو، مدرسۀ من…؟ اثر زری زادشم، تو هیچی نمی‌شی، نویسنده اصلاً اثر گالیا توانگر، نمی‌خواهم کسی دستم را بگیرد اثر فاطمه نظری، سر پیچ امامزاده ته باغ اثر نیلوفر لهراسبی، عروسک قصۀ من اثر شهربانو بهجت و خوانین اثر هما ایرانپور گردآمده است.
 
مجموعه‌خاطرات از جنایت‌های خاموش به‌کوشش مجید خادم و غزاله سبوکی در سال ۱۴۰۲ از سوی انتشارات رخشید در ۱۹۲ صفحه قطع رقعی بهای ۱۹۰ هزار تومان منتشر شد.
 
«ساختارشکنان نسل پنجم ادبیات داستانی ایران» نیز سومین کتاب از مجموعه پژوهشکده فرهنگ و هنر حیرت است.


این کتاب حاصل جست‌وجوی آثاری اصیل، نوگرا، جسور و تجربه‌گرا و پیشرو و متمایز از جریان رسمی و همواره‌مبتذل ادبیات داستانی معاصر ایران در نسل پنجم داستان‌نویسان فارسی‌زبان است. جست‌وجوی آن‌ها که دنباله‌رو و تکرارکننده ساختارهای غالب و حاکم نبوده‌اند.
 
جست‌وجویی از سوی «پژوهشکده فرهنگ و هنر و ادبیات حیرت» برای یافتن اندک‌هنرمندانی که بیش از کوشش برای جلب و جذب توجه عمومِ رسانه‌زده و کسب پذیرش و اعتبار در ساختار غالب، به‌ تلاش برای فهم عمیق‌ترِ هستی و هنر و ادبیات و داستان و انسان از طریق شکستن ساختارها و تحلیل زیبایی‌شناختی پدیده‌ها و انجام تجدیدنظرهای جسورانه و پراهمیت در ماهیت مفاهیمی چون هنر، داستان، زیبایی و انسان پرداخته‌اند. اینان به نتیجه و موفقیت و مقبولیت نیندیشیده‌اند که نفسِ این تلاش را ارج نهاده و پاس داشته‌اند. ۲۸ داستان در جلد اول این مجموعه به چاپ رسیده است.

به گزارش ایبنا؛ جلد اول مجموعه‌داستان جمعی «ساختارشکنان نسل پنجم ادبیات داستانی ایران» به‌کوشش مجید خادم در سال ۱۴۰۲ از سوی انتشارات خانه نیکان در ۳۳۸ صفحه قطع رقعی به بهای ۳۰۰ هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها