جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
افزایش آمار انتشار کتاب‌های هنری در دو سال اخیر تا میزگرد «چالش‌های تولید کتاب عکس دفاع مقدس»

در هفته‌ای که گذشت سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چند معرفی کتاب، گزارش پوششی و چند گفت‌وگوی تفضیلی داشت. گزیده‌ای از این اخبار را در ادامه می‌خوانید.

در هفته‌ای که گذشت سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چند معرفی کتاب، گزارش پوششی و چند گفت‌وگوی تفضیلی داشت. گزیده‌ای از این اخبار را در ادامه می‌خوانید.


چهار نمایشگاه از آثار انجمن عکاسان و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ
نمایشگاهی به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با عنوان یاد یاران متشکل از 37 اثر عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا پایان هفته دفاع مقدس در گالری ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر برگزار می‌شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالروز درگذشت فرزانه پزشکی را تسلیت گفت
در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «در سالگرد درگذشت مرحومه فرزانه پزشکی، ضایعه فقدان این بانوی فرهیخته و فعال را به جامعه فرهنگ و هنر ورسانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای خانواده آن بزرگوار صبر مسئلت می‌نمایم.
وی که بانویی عفیف و فعال و حاضر در صحنه‌های اجتماعی و فرهنگی و مخصوصا هیئت هنر بود، نمونه عینی است از گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان و دختران به‌گونه‌ای که پس از یکسال، شاگردان، همکاران و دوستان وی همچنان از فراق او دردمندانه سخن می‌گویند.
شایسته است منش و روش خلاق و دلسوزانه و عالمانه وی در برنامه‌ریزی و مواجهه با مسائل فرهنگی اجتماعی خصوصا در حوزه زنان و دختران، مورد توجه و الگوسازی و نشر قرار گیرد.»
 
انتشارات سوره مهر کتاب «پوسترهای انقلاب اسلامی ایران» با پژوهش دکتر محمدرضا توکلی صابری و با مقدمه نورالدین زرین‌کلک را به چاپ رساند.
کتاب «پوسترهای انقلاب اسلامی ایران» با پژوهش محمدرضا توکلی صابری بخشى از تاریخ ایران را در طى سال‌هاى ١٣٥٧ تا ١٣٦٤ به نمایش می‌گذارد. این پوسترها، اطلاعات تاریخى، جامعه شناختى، و هنرى زیادى در بر دارند.
 

رویداد «خلاقیت هزار فردا»؛ پلی میان داستان‌نویسی و هوش مصنوعی

رویداد «خلاقیت هزار فردا؛ یک فرصت» برای دخترانی است که علاقه‌مند به تخیل و تصور آینده هستند. در این رویداد، شرکت‌کنندگان می‌توانند یک روایت یا داستان از آینده‌ای که مد نظرشان است بنویسند و با ایده‌پردازی تصویری و خلاق برای متن‌ها آن‌ها را به تصویر بکشانند و در انتها با کمک هوش مصنوعی آینده را به شکل گرافیک به منصه ظهور برسانند.
 

روایت گردآوری سه‌ونیم‌میلیون قطعه عکس جنگ/ این عکس پیروزی انقلاب را جلو انداخت

مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: در حال حاضر آنچه که به عنوان اصل سند در انجمن موجود است چیزی حدود سه و نیم میلیون فریم است، این گنجینه با این وضعیت در این‌ سال‌ها و تنها در حوزه دفاع مقدس بسیار عجیب و ارزشمند است.
 

 
«تئاتر زنده: تاريخ تئاتر مدرن» معرفی تاریخ تئاتر مدرن جهان

کتاب «تئاتر زنده: تاريخ تئاتر مدرن» نوشته ادوين ويلسون و الوين گلدفارب ترجمه محمدباقر قهرمانی اثر پژوهشی جامعی در زمینه تاریخ تئاتر مدرن جهان است و نویسندگان آن به ‌صورتی طبقه­‌بندی شده تنوع نمایش‌های جهان، از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا به امروز را با دقت مورد بررسی قرار می­‌دهند.
 

 
در طرح واسپاری کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بیش از چهارصد‌وشصت عنوان جدید به گنجینه کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان هنر افزوده شد

«کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان هنر»، در تعامل با «معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و با مشارکت در طرح واسپاری کتاب «اداره توسعه کتاب و کتاب‌خوانی»، ۴۶۲ عنوان کتاب جدید را از میان مجموعه کتاب­‌های موجود در مخزن کتاب مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب و به گنجینه منابع چاپی خود افزود.

 
دومین شماره آمار کتاب‌های هنر از  افزایش و تثبیت انتشار کتاب‌های هنری در دو سال اخیر خبر داد.

بررسی آمار تولید کتاب‌های تخصصی هنر در بازه 6 ماهه اول سال 1402 و مقایسه آن با مدت مشابه سه سال قبل از آن نشان می‌دهد طی دو سال اخیر تعداد عناوین کتاب‌های هنری منتشر شده در کشورحدود 300 عنوان افزایش داشته و این افزایش در سال جاری تثبیت شده است.
بنابر آمار رسمی خانه کتاب در 6 ماه ابتدایی سال 1402‌، تولید کتاب تخصصی هنر 1934 عنوان بوده است که این عدد شامل کتاب‌های چاپ‌اول و تجدید چاپ است. 
همین آمار در مدت مشابه سال 1401 یعنی یک سال قبل، 1947 عنوان بوده و نیمه اول 1400، عدد 1647 را نشان می‌دهد به همین ترتیب در سال 1399 تعداد تولیدات کتاب‌های تخصصی هنر 1689 بوده است. 
 

 
 
 بر اساس آمار موجود در بانک اطلاعات خانه کتاب، در حوزه «پژوهش هنر» که کد دیوئی 700 تا 709 را شامل می‌شود، کتاب‌­های چاپ اول یا تجدید چاپ شده از سال 1400 تا کنون، 398 عنوان کتاب بوده است. از این میان، 194 کتاب تألیفی و 204 کتاب ترجمه شده است. یعنی آمار کتاب تألیفی حدود 5/2 درصد کمتر از کتاب‌های ترجمه شده است. اما با کمی جستجوی بیشتر درمی­‌یابیم که کیفیت آثار ترجمه‌­ای از منظر شمارگان، چاپ مجدد و اقبال مخاطبان بیشتر بوده است. یکی از پیامدهای این اتفاق، توجه کمتر به هنر اصیل ایرانی اسلامی و روی‌آوردن بیشتر به هنر مدرن غربی است. تا جایی که مشاهده می­‌شود حتی در زمینه­‌های مبانی زیبایی­‌شناسی اسلامی یا تاریخ هنر ایرانی اسلامی نیز بیش از آن‌که خودمان تولید محتوایی کرده باشیم، به ترجمۀ آثار شرق­‌پژوهانی که در اتمسفر فرهنگ ایرانی نزیسته‌­اند، بسنده کرده‌ایم.
 

 

سینماگران نسل اول دفاع مقدس، آثارشان را زندگی کرده‌اند/ نرگس آبیار از دل رمان وارد سینما می‌شود

به مناسبت هفته دفاع مقدس و رابطه قابل بررسی سینمای دفاع مقدس و کتاب‌های مرتبط با آن گفت‌وگویی با سید محمد حسینی، مدیر گروه فیلم و سریال بنیاد فرهنگی روایت فتح و مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس داشته‌ایم، تا از نظرات او در این زمینه بهره‌مند شویم. حسینی منتقد و نویسنده حوزه سینما است و پیش از این مشاور سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح، تدریس فیلمنامه و نقدهای سینمایی در رادیو و تلوزیون از جمله سوابق اوست.
آنچه در ادامه می‌خوانیم اولین بخش از گفت‌وگو با سید محمد حسینی در باب مسئلۀ اقتباس ادبی است.
 

 
یادداشتی در مورد کتاب «در چشم باد»؛ 
چاپ فیلم‌نامه، گامی محکم یا زمینه‌ساز سقوطی بزرگ؟

کتاب فیلم‌نامه سریال «در چشم باد»  در بهار امسال منتشر شده است.
سریال «در چشم باد» به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است یک درام تاریخی _ حماسی است که از سال 1382 در مرکز سیما فیلم تولید شد و بعدها در 1387 به پخش در آمد.
«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا آزادسازی خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک‌خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود که سه دوره تاریخ ایران را بازگو می‌کند.
 

نمایشگاه «عکس جنگ» در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد

به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمایشگاه «عکس جنگ» در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با همکاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همزمان با برگزاری یازدهمین نشست از سلسله نشست های نیاوران با عنوان «روایتی از هنر و دفاع» برگزار شد. همچنین همزمان با این نشست نمایشگاه «پوسترهای دفاع مقدس» از آرشیو انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، نمایشگاه عکس «یک ملت، یک حماسه» با مضمون جنگ از نگاه محمدحسین حیدری برپا شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها