دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
نباید بدون پژوهش دست به ساخت فیلم زد/ لازمــه فیلمنامه‌نویس شــدن اشــراف کامل بــه افــکار و احساســات اســت

مهدی فرودگاهی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایرانی مطرح کرد: در فضای رسانه‌ای امروز کارآیی‌ها و انتظارات از فیلم کوتاه فراوانند، اما تعداد معدودی از آثار این دوره از جشنواره این توقع را برآورده کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مهدی فرودگاهی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایرانی، عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلمنامه شصت و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان است. او در سال 1382 مستندی با نام «به دنبال سایه» را تولید کرده است، این اثر به سفارش و حمایت سازمان سینمایی اوج بوده است. 

مستند به دنبال سایه روایتی است از سفر یک گروه تحقیقاتی ایرانی به همراه دیگر پژوهشگران به قطب شمال که با یک کشتی روسی صورت می گیرد. این گروه تحقیقاتی به به وسیله کشتی اتمی به اسم 50 سال پیروزی که متعلق به کشور روسیه است موفق می شوند به قطب شمال برسند....

فرودگاهی در مورد ضرورت برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها گفت: بدیهی است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی ضروری است و به فیلمسازان فرصت دیدن و دیده شدن می‌دهد.

وی ادامه داد: در فضای رسانه‌ای امروز کارآیی‌ها و انتطارات از فیلم کوتاه فراوانند، اما تعداد معدودی از آثار این دوره از جشنواره این توقع را برآورده کردند و طیف گسترده‌ای از آثار با تجربه‌آموزی و آموزش در شرایط مناسب‌تری قرار خواهند گرفت. درست است که فیلم کوتاه عرصه تجربه‌گرایی است ولی با آموزش می‌توان گام‌های بلندتری برداشت و سریع‌تر رشد کرد. در روزگار ما دسترسی به آموزش‌های مناسب فراهم است و افراد می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند.

عضو هیات انتخاب بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره کیفیت آثار توضیح داد: سابقه فرهنگی فیلم کوتاه در ایران موجب شده آدم‌هایی که دانش و بینش ویژه‌ای دارند، وارد این حوزه شوند. پیش‌ترها چون ابزار تولید فیلم به دشواری در دسترس قرار می‌گرفت، طرح ریزی و تامل بیشتری پیش از آغاز فرایند تولید صورت می‌گرفت. در حال حاضر دسترسی آسان‌تری به ابزار وجود دارد و این سهولت فی نفسه خیلی مثبت است ولی باید مراقب شتابزدگی بود و از آن پرهیز کرد.

فرودگاهی افزود: آفرینش فیلم هم مثل هر تولدی، دوران جنینی دارد و باید ایده زمان لازم را طی کند تا سالم متولد شود. اگر سریع و زودتر از شکل گیری اندام‌ها و پردازش خلاقانه متولد شود، نارس است و از بین می‌رود. فیلمسازان جوانی که هنوز تجربه کافی کسب نکرده‌اند گاهی بدون پردازش وجوه مختلف، پژوهش و مشورت، ایده خود را به تصویر می‌کشند. این اتفاق در انیمیشن به دلیل فرایند تولید خاصی که دارد، کمتر اتفاق می‌افتد. آن‌جا قاب‌ها و عناصر درون آن حساب شده‌تر پدید می‌آیند ولی در فیلم‌های داستانی و مستند شتابزدگی‌ها ممکن است بیشتر باشد. البته تعدادی از آثار موفق هم در جشنواره حضور داشتند که تحسین برانگیز و ستودنی هستند و مورد توجه هم قرار گرفتند.

عضو هیات داوری بخش فیلم شصت ‌و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره نحوه انتخاب آثار نیز مطرح کرد: هر فردی در جایگاه انتخاب و داوری از تجربیات پیشین خود بهره می‌برد. من هم آن دسته از فیلم‌هایی را که از نظر من موفق‌تر بودند، انتخاب کردم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اهمیت و تاثیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی بر سینمای کوتاه و سینمای کشور توضیح داد: قطعا تاثیرگذار خواهد بود اما باید به چشم انداز گسترده‌‌تری چشم بدوزیم و نسبت به جامعه خودمان و اوضاع هنری و فضای رسانه‌ای دنیا درک و دریافت درستی داشته باشیم. بدانیم گستره علایق مخاطبان وسیع است و بکوشیم با نوآوری و به شیوه‌های روزآمد در این مسیر گام برداریم. یک جشنواره اگر به صورت حرفه‌ای برگزار شود، پیوندهای فراوانی را برقرار می‌کند و گره‌های فروبسته گوناگونی را می‌گشاید. به خصوص در بخش‌های جنبی یک جشنواره می‌توان به مسائل و نکات مختلفی پرداخت تا فیلمسازان تجربه دلپذیر و موثری نسبت به جشنواره‌ داشته باشند. کیفیت یک جشنواره اهمیت زیادی دارد و دقیق و حرفه‌ای برگزار کردن آن می‌تواند بسیار کارساز باشد.

مهدی فرودگاهی در پایان درباره برگزاری چهلمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران باید منتظر برنامه‌های ویژه و چشمگیری بود. چهل سالگی دوران تکامل و پختگی است و در کشور ما که هر سال شاهد پیدایش جشنواره‌های تازه هستیم، کمتر جشنواره‌ای از روزگار کودکی گذر می‌کند و به دوران جوانی و میانسالی پا می‌گذارد. خیلی از جشنواره‌ها که شروعی برق‌آسا داشته‌اند، به دلایل معلوم و نامعلوم در سایه سار سکوت و فراموشی خفته‌اند. باید قدر این درخت به بار نشسته را دانست و در شادابی و ثمردهی‌اش کوشید. منتظر خواهیم نشست تا ببینیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران برای چشمان مشتاق این همه فیلمساز علاقه‌مند چه تدارک دیده‌اند.

او همچنین ادامه داد:مشــاهیر فراوانــی را در هنــر مــی‌تــوان دیــد کــه از آمــوزش بــه مفهــوم رایــج و امروزیــن آن بهــره‌ای نگرفتــه‌انــد. جوهــره وجودشــان در کــوره زندگــی شــکل گرفتــه و در کــوران حــوادث آبدیــده شــده‌انــد. بــه عبارتــی فــراز و نشــیب زندگــی بهتریــن آمــوزگار آن‌هــا بــوده و از مطالعــه و مقایســه آثــار دیگــران بــه درک و دانشــی رســیده‌انــد کــه مــی‌توانند هنرشــان را بــا مهارتــی پذیرفتنــی عرضــه کننــد. شــاید مثــل کســی کــه بــه جــای رفتــن بــه کلاس زبــان، از مکالمــه مــردم کوچــه و خیابــان یــک زبــان جدیــد را بیامــوزد. در ســهم داشــتن قریحــه و غریــزه تردیــدی نیســت، امــا فقــط شــکل و شــیوه آمــوزش و شــمایل ابزارهــای آن اســت کــه فــرق مــی‌کنــد و نــه ایــن کــه در غیــاب آمــوزش، غریــزه بتوانــد تمــام دشــواری‌هــا را بــر دوش بکشــد. فراگیری نوشــتن، بــرای بســیاری از افراد آســان نیســت. برخــی از کســانی کــه می‌خواهنــد فیلمنامــه‌نویــس شــوند، بــا ایــن بــاور بــزرگ شــده‌اند کــه مــردم نویســنده بــه دنیــا می‌آینــد و نوشــتن موهبتــی اســت که شــخص تنهــا در صــورت برخــوردار بــودن از آن، بــه ایــن توانایــی دســت خواهــد یافــت.

وی افزود: داشــتن ایــن باور مهم‌تریــن عامــل شکســت فیلمنامــه‌نویســان مبتــدی اســت. چنیــن بــاوری ایــن توقــع را بــه وجــود مــی‌آورد که اگــر نتوانید بنویســید، حتما از ایــن موهبــت برخــوردار نیســتید و بــرای بــه دســت آوردن آن نمی‌توانیــد کاری بکنیــد. ایــن تــا حــدودی ماننــد آن اســت کــه از شــخصی توقــع داشــته باشــیم در مســابقات المپیــک قهرمــان شــود بــی آن کــه ماه‌هــا تمریــن کــرده باشــد. یادگیــری فراینــد ســعی و خطاســت. بایــد در کلاس‌هــای مختلــف شــرکت کنیــد، کتاب‌های زیــادی بخوانیــد، نکته‌هــا و روش‌هــای مختلــف را در نوشــته  خودتــان امتحــان کنیــد و ببینیــد کــدام یــک بــرای شــما مناســب اســت. ایــن مســیری اســت کــه راه میان‌بــری نــدارد. بــا ایــن همــه، در ایــن راه، گام اول را بایــد بــا بهتــر دیــدن برداشــت.

فیلمنامه‌نویس مستند درباره حرفه خود بیان کرد: فیلمنامــه‌نویســی برآمــده از دیــدگاه، بصیرت و عواطفــی اســت کــه نویســنده وارد اثــر می‌کنــد. لازمــه فیلمنامــه‌نویــس شــدن اشــراف داشــتن بــه افــکار و احساســات اســت. ایــن مهــم نیازمنــد آن اســت کــه بیاموزیــد چگونــه زندگی را بــا تمــام پیچیدگی‌هــای آن مشــاهده کنیــد و بدانیــد کــه چگونــه بــا دیگــران و بــا خــود بــه تبــادل اندیشــه بپردازیــد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها