یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
تلاش سازمان‌های جاسوسی در دانشگاه‌های خارج روایت شد

گلستان- کتاب «خطرناک برای دموکراسی» اثری خواندنی، جذاب و عبرت‌آموز برای دانشجویان مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی است و نمونه‌ای از تلاش سازمان‌های جاسوسی را در دانشگاه‌های خارج روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، کتاب «خطرناک برای دموکراسی» خاطرات دانشجوی ایرانی سیف‌الله لطفی در دانشگاه‌های بلژیک است که به گردآوری و تدوین رحمت‌الله رجایی نویسنده و پژوهشگر گرگانی روانه بازار نشر شده و می‌تواند به‌خصوص برای دانشجویان مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی، جذاب، جالب و عبرت‌آموز باشد.

محور کتاب «خطرناک برای دموکراسی» درباره سیف‌الله لطفی متولد سال ۱۳۳۱ در شهرستان گرگان است که پس از کسب مدرک دیپلم تجربی و به‌رغم قبولی در کنکور تربیت‌معلم سال ۱۳۶۰ عازم کشور آلمان برای تحصیل شد ولی درنهایت ترجیح داد تحصیلات خود را در رشته داروسازی در کشور بلژیک ادامه دهد.

او در این کشور 10 سال اقامت کرد و به دلایلی نتوانست موفق به پایان آن شود؛ ازاین‌رو به کشور ایتالیا رفت و با ادامه تحصیل در همان رشته داروسازی موفق به کسب مدرک دکترای داروسازی شد.

کتاب «خطرناک برای دموکراسی» درواقع خاطرات سال‌های حضور سیف‌الله لطفی در دانشگاه‌های بلژیک است که توسط او  بیان‌شده و رحمت‌الله رجایی آن را گردآوری و تدوین کرده است.

در بخش‌هایی از مقدمه کتاب، سیف‌الله لطفی، عنوان کرده است: من از سال 1366 شمسی (1987 میلادی) برای تحصیل در رشته داروسازی به بلژیک رفتم و تقریباً تا حدود سال ۱۳۷۹ (2000 میلادی) در این کشور به سر بردم و در دانشگاه‌هایی در شهرهای نمور، لی یژ و بروکسل به تحصیل پرداختم.

وی ادامه داده است: ناخواسته متوجه مسائلی شدم که نباید از آن‌ها مطلع می‌شدم و به آنچه که سازمان سری فعال در دانشگاه از من می‌خواستند، پاسخ منفی دادم. همین امر سبب شد تا مسئولین این سازمان بر من سخت گرفته و در پی انتقام برآیند.

دراین‌بین، دانشجویان آفریقایی زیادی قربانی شدند و مردودی‌های مکرر و برنامه‌ریزی سازمان جاسوسی بلژیک سبب شد تا آن‌ها تحصیل را کنار بگذارند و به کشور خود برگردند.

در آن سال‌ها، دانشجویان ایرانی به دلیل وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ یکی از اهداف سازمان‌های سری برای انجام فعالیت‌های جاسوسی بودند؛ ازاین‌رو مرا هم به‌عنوان طعمه انتخاب کردند، ولی عدم همکاری من سبب ایجاد مشکلات بسیاری برایم شد.

درمجموع این یادداشت‌ها درواقع گزارش حدود 10 سال زندگی در بلژیک است. کشوری با مردمانی خوب و دوست‌داشتنی، اما محلی برای عملیات جاسوسی CiA در دانشگاه‌های آن کشور!

مجری سیاست‌های جاسوسی، برخی از اساتید بودند که صرفاً برای CiA کار می‌کردند. دراین‌بین، سهم اساتید دانشگاه روانشناسی شهر نمور از همه بیشتر بود.

درواقع اساتید این دانشگاه به‌ویژه پروفسور فوره، فیلسوف و روانشناس تماماً در خدمت CIA بودند تا از دانشجویان اطلاعات لازم را کسب کنند. از همان ابتدای گرفتاری، سعی کردم مطالبی بنویسم، اما امکان آن فراهم نشد.

در کشور ایتالیا هم تلاش کردم فعالیت آن‌ها را افشا کنم که بازهم ممکن نشد! واقعاً عجیب است در سرزمینی که همگان دم از آزادی می‌زنند، چگونه کسی نمی‌تواند علیه سازمان‌های جاسوسی حرفی بزند یا بنویسد؟

احمد خواجه نژاد، مدیر انتشارات پیک ریحان که انتشار این کتاب را بر عهده داشته است، درباره این اثر، گفت: سیف‌الله لطفی انتشار خاطرات خود را وظیفه‌ای می‌داند تا به‌عنوان یکی از قربانیان سازمان سری و جهنمی فعال در دانشگاه‌های بلژیک برنامه آن‌ها را افشا و به قولی که به برخی از دانشجویان آفریقایی داده بود وفا کند.

وی افزود: کسانی که به دلایل مسائل پیش‌پاافتاده اما صرفاً به دلیل این‌که نمی‌خواستند از کشورشان جاسوسی کنند یا به دلایلی به اسراری پی بردند که نباید آگاه می‌شدند نتوانستند به‌اصطلاح نمره قبولی از اساتید جاسوس بگیرند و بالاجبار از دانشگاه اخراج شدند.

خواجه نژاد ادامه داد: ازاین‌رو سیف‌الله لطفی کتاب «خطرناک برای دموکراسی» را تقدیم به دانشجویان آفریقایی بی‌گناه  دانشگاه‌های بلژیک کرد، به آن‌هایی که حاضر نشدند علیه منافع ملتشان، با اساتید به‌اصطلاح روان‌شناس و فیلسوف، اما جاسوس همکاری کنند. ازاین‌رو یا مردود و یا به دلایل واهی، از دانشگاه اخراجشان کردند.

وی افزود: کتاب «خطرناک برای دموکراسی» در شش فصل دانشجویان ایرانی در شهر نمور، دردسرهای دانشگاه نمور، جهنم دانشگاه لی یژ، دانشگاه آزاد a.l.b بروکسل، فرار از بلژیک و نیز فصل ایتالیا تدوین‌شده است.

خواجه نژاد ادامه داد: در پایان کتاب هم اسناد و تصاویری از سال‌های تحصیل در اروپا آمده است. همچنین کتاب در 2 صفحه به زبان انگلیسی نیز معرفی‌شده است.

خاطرات سیف‌الله لطفی از تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک بسیار تلخ و غم‌بار است، بااین‌همه لطفی از بلژیک و مردمان آن در همان ابتدای کتاب تعریف و عنوان می‌کند: نمور شهری کوچک با 100 هزار جمعیت، مرکز استان والونی است و در فاصله ۶۲ کیلومتری جنوب بروکسل قرار دارد. دانشگاه این شهر، دارای دانشکده‌های مختلف ازجمله پزشکی، داروسازی و روانشناسی و رشته‌هایی دیگر است.

علاوه بر نمور، دیگر شهرهای بلژیک ازجمله لی یژ، دارای دانشگاه‌های معتبری هستند. بلژیک دارای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است که به نظر من، مردمان بسیار خوبی دارد که در دیگر نقاط اروپا نظیر ندارد. آدم‌های باشعور و با سطح فکر بالا که اصلاً کسی را به سبب نژاد، زبان و پوشش مسخره نمی‌کنند.

من مدت حدود 11 سال در بلژیک زندگی کردم و کاملاً بلژیک و مردمش را می‌شناسم، ازاین‌رو می‌توانم ادعا کنم مردمی به‌خوبی اهالی بلژیک در اروپا وجود ندارد.

به گزارش ایبنا، کتاب «خطرناک برای دموکراسی» خاطرات دانشجوی ایرانی سیف‌الله لطفی در دانشگاه‌های بلژیک است که به گردآوری و تدوین رحمت‌الله رجایی نویسنده و پژوهشگر گرگانی در 376 صفحه رقعی و به همت نشر پیک ریحان روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها