سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
اهدای ۲۸ هزار جلد کتاب اربعینی به کودکان و نوجوانان در داخل و خارج ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: تا این لحظه ۲۸ هزار جلد کتاب «گام گام تا داستان سفر اربعین»، «چهل روز عاشقانه» و «یک اسب و دو سوار» نیز برای مطالعه معرفی شده‌اند و استقرار کتابخانه‌های سیار روستایی در مرزها هم جزو برنامه‌های ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «ویژه‌برنامه‌های ستاد ملی اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و دبیر ستاد اربعین در استان کرمانشاه و محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری، سه‌شنبه (۷ شهریورماه) در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
حامد علامتی در ابتدای این نشست ضمن عرض تسلیت ایام اربعین حسینی، از برنامه‌های کانون برای این روز گفت: ما باید از هر فرصتی برای حوزه تربیتی و فکری کودکان و نوجوانان‌مان استفاده کنیم. برخی از اتفاق‌ها و جریان‌ها هستند که نفس‌کشیدن در آن فضا، خود یک کار تربیتی است. یکی از مهم‌ترین این جریان‌ها ایام محرم و صفر است؛ بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید از این فضاهای فرهنگی کشور نهایت استفاده را داشته باشد.
 
وی در ادامه درباره نقش نهادهای دیگر در برگزاری برنامه‌های اربعین صحبت کرد: مدیریت جریان فرهنگی کودک و نوجوان در حوزه اربعین حسینی، فقط برعهده کانون نیست و ما به حضور و پای کار بودن همه دستگاه‌ها و فعالان این حوزه نیازمندیم؛ همچنین اربعین به ما نیازی ندارد، بلکه ما باید نقش‌آفرینی خود را نشان دهیم.
 
اربعین، فرصت مناسبی برای ایجاد فضای دوستی بینِ ملل مختلف است

علامتی از ظرفیت‌های پنهان در مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: بهره‌مندی از فرصت اربعین برای وحدت‌بخشی و انتقال پیام دوستی و ایجاد فضای دوستی بینِ ملل مختلف است؛ چرا که کودکان ایرانی با کودکان عراقی یا کودکان دیگر کشورها ارتباط برقرار می‌کنند. فضای اربعین فرصتی است برای آگاهی‌بخشی و آشنایی و ترویج سبک زندگی اسلامی.
 
وی ادامه داد: امسال تدبیر بر این بود که دبیرخانه ستاد اربعین به یکی از مرزهای کشور جابه‌جا شود؛ بنابراین دبیرخانه ستاد اربعین کانون به استان کرمانشاه واگذار شد. رئیس ستاد اربعین فروهر معدنی است. عنوانی که برای ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر گرفتیم «میهمانان کوچک امام حسین» است که با همین عنوان پویش‌های مختلفی از پنجم ماه محرم شروع شد و تا به امروز هم در حال برگزاری است.
 
۱۱۰ سفیر کانون در داخل و خارج از مرزهای ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: امسال طرح «۱۱۰ سفیر کانون» را داریم که در این طرح، مربیان داوطلب در ایام محرم و اربعین در هیئت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تربیت و اصلاح برای کودکان کار به اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری با موضوع محرم و صفر پرداختند که در حال حاضر در مسیر پیاده‌روی در داخل و خارج کشور مستقر شده‌اند. برنامه‌ها از پنجم شهریورماه آغاز شده و تا پانزدهم شهریورماه ادامه خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: دست‌سازه‌های کوچک که کار دست خود کودکان و نوجوانان است، آماده و به عنوان هدیه فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین به کودکان عراقی و در مرزها به کودکان ایرانی ارائه خواهد شد. یکی از برنامه‌های ستاد اربعین، برگزاری روایت‌گری عاشورایی بود که این روایت‌خوانی به صورت قصه‌گویی، نقالی، پرده‌خوانی، سرود و... در بعضی از مناطق برگزار شد و در بعضی دیگر در حال برگزاری است.
 
کودکان عاشورایی در نر‌م‌افزار شاد

حامد علامتی در ادامه گفت: در نرم‌افزار شاد برنامه «کودکان عاشورایی» پیش‌بینی شده است که دانش‌آموزان از آن استفاده کنند. تا این لحظه ۲۸ هزار جلد کتاب «گام گام تا داستان سفر اربعین»، «چهل روز عاشقانه» و «یک اسب و دو سوار» نیز برای مطالعه معرفی شده‌اند. استقرار کتابخانه‌های سیار روستایی در مرزها جزو برنامه‌های ما است. تجمیع فراخوان‌های «مهرواره عاشورایی بچه‌های اربعین» نیز در دستور کار است که در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی تدارک دیده شده است.
 
هفت تماشاخانه سیار در شش مرز ایران و تهران

علامتی در تشریح کارهای عملیاتی کانون این‌طور ادامه داد: کارهای عملیاتی شامل استقرار ۱۵۰ ایستگاه کودک و نوجوان با ارائه خدمات اربعین در سراسر کشور و در داخل کشور است. این ایستگاه‌ها و موکب‌ها هم برای کسانی است که به اربعین اعزام می‌شوند و هم کسانی که جامانده هستند. فعال‌شدن هفت تریلی سیار یا همان تماشاخانه سیار از مهم‌ترین کارهای ما است که در شش مرز ایران یعنی در تمرچین، شلمچه، ایلام، خسروی، میرجاوه و باشماق مستقر هستند. یکی از این تریلی‌ها هم برای جاماندگان تهرانی است.
 
وی در انتها عنوان کرد: برنامه‌های کانون از نقالی تا اجرای قصه‌گویی، شعر، مداحی، سرود، اهدای کتاب، نمایش و تئاتر است. از دیگر فعالیت‌های کانون در این ایام پویش «من الحبیب الی الحبیب»، نقاشی گروهی دیواری با هماهنگی شهرداری و... است. به صورت کلی سعی کردیم همه نهادهای مرتبط را پای کار بیاوریم. دو کتاب «تشنه لبان» که مقتل‌خوانی روان برای نوجوانان به قلم حمید گروگان و کتاب پژوهشی «چهل روز عاشقانه» به قلم محمدرضا سنگری را برای خواندن معرفی کرده‌ایم.
 
میرجاوه برای اولین‌بار تماشاخانه سیار دایر کرد

فروهر معدنی در ادامه گفت: سال‌های قبل گروهای نمایشی از تهران به مرزها اعزام می‌شدند؛ اما امسال از شهرهای مختلف و از تئاترهای بومی در تماشاخانه‌های سیار استفاده می‌شود. مرز میرجاوه برای نخستین‌بار تماشاخانه سیار فعال کرده است؛ چون در آنجا پذیرای کودکان پاکستانی هم هستیم. خوشبختانه استقبال هم خیلی خوب بوده است و تلاش کردیم از محتوای خود پاکستانی‌ها هم مثل خواندن نوحه استفاده کنیم.
 
رئیس ستاد اربعین افزود: یکی از نکته‌هایی که امسال به صورت ویژه در مراکز شهرها و روستاهای مختلف به آن پرداختیم، این بوده است که از همکاران خواستیم با حضور در شهر و روستاهای مختلف برای جاماندگان هم برنامه اجرا کنند؛ بنابراین کتابخانه‌ها فعال شدند و هدایای زیادی به بچه‌ها دادند. همچنین سفیران فرهنگی ما نیز هدایای زیادی به همراه قصه‌خوانی، تعزیه و برنامه‌های دیگر فرهنگی انجام خواهند داد. این کار داوطلبانه توسط مربیان ما در کشور عراق انجام می‌شود. پویش‌های کتابخوانی ایام اربعین نیز در قالب دو کتاب که مطرح شد، فعال شده و یک کتاب دیگر نیز به نام «هنگام باران بود»، معرفی خواهد شد.

وی درباره مهرواره بچه‌های اربعین نیز گفت: امسال این برنامه در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی فعال شده و دبیرخانه آن استان کرمان است که بخش ادبی در استان گیلان و بخش هنری نیز استان آذربایجان شرقی است که فعال است و همه این‌ها در یک اختتامیه برگزیدگان‌شان را خواهند شناخت.
 
پیش‌بینی چهار دوره آموزشی برای سفیران کانون

معنوی یادآور شد: برای سفیران کانون چهار دوره آموزشی پیش‌بینی کردیم که دست پُر بین مردم حضور داشته باشند. محمدرضا سنگری نیز قرار است سلسله نشست‌هایی را برای خانواده‌ها داشته باشد و امسال در شبکه شاد هم محتوای مناسب کودکان عاشورایی تولید کرده‌ایم.
 
فیلم «مسیر عشق» ساخته بیژن شکردوست در تلویزیون

محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورشی نیز در صحبت‌هایی گفت: فیلم «مسیر عشق» ساخته بیژن شکردوست از طرف کانون به عنوان هدیه به کودکان و نوجوانان در ایام اربعین از تلویزیون پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها