یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
چهارمین جایزه‌ ملی داستان‌حماسی در مشهد آغاز به‌کار کرد

خراسان‌رضوی - چهارمین جایزه‌ ملی داستان حماسی در مشهد آغاز و پوستر این رویداد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در   نشست خبری و رونمایی از پوستر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی، اصلی‌ترین ماموریت دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسی را استفاده از فرصت ظرفیت های حماسی خراسان برای دمیدن روح حماسه و امید در فضای هنری دانست و بیان کرد: فعالیت این دبیرخانه به فرصتی برای فعالیت های ادبی و هنری در زمینه حماسه تبدیل شده و پس از 6 سال از آغاز به کار این دبیرخانه، می‌توان گفت امروز به دستاوردهای خوبی مواجه رسیده‌ایم.

مجید عسکری با اشاره به بازخوردهای ادوار گذشته این رویداد گفت: اتفاقات خوبی در 3 دوره برگزاری آن رقم خورد. تلاش کردیم مسئله نوشتن داستان‌های امیدبخش و حماسی به یک دغدغه جدی برای نویسندگان کشور مبدل شود و در کنار مفهوم شناسی هنر حماسی، با تولید نمونه‌هایی در گونه های مختلف هنری، جلوه هایی از هنر حماسی را ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در آینده، این رویداد بتواند یک اتفاق بین المللی را رقم بزند.

جایزه ملی داستان حماسی یک حرکت پیشرو

در ادامه این مراسم دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی  گفت: در دوره سوم از نظر کمی و کیفی نتیجه راضی کننده و باشکوهی داشتیم. شرکت حدود 600 نویسنده و ارسال حدود 700 اثر نمایانگر این است که جایزه ملی داستان حماسی یک حرکت پیشرو و تعیین کننده است.

محمدرضا شرفی خبوشان افزود: جایزه ملی داستان حماسی توانسته است داستان را از امر فردی به جمعی مبدل کند و اگر قهرمانی در حماسه هست، بر اساس خواست و اراده جمعی بوده است.

شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: اثرات پیشرو بودن جایزه داستان حماسی را می‌توانیم در آثار خلق شده و فعالیت‌های دبیرخانه هنر حماسی به درستی ببینیم.

وی تاکید کرد: جایزه ملی داستان حماسی در مسیر هویت و روایت ایرانی حرکت می‌کند. پیوند داستان حماسی و تمدن اسلامی از اهداف جایزه ملی داستان حماسی بوده است. نویسندگان نیز به این موضوع توجه کرده‌اند که قهرمان با موانع می‌جنگد و خستگی ناپذیر است و در نهایت قله‌ای را فتح می‌‍کند. حوزه هنری برای میزبانی جایزه ملی داستان حماسی به خود افتخار می‌کند.

این جایزه نمونه‌ای از پختگی و فرهیختگی در ادبیات است

معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این نشست، ضمن تقدیر از افرادی که در شکل گیری این رویداد نقش داشته‌اند، گفت: در هم آمیختگی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و موضوع حماسه، جلوه‌ای باشکوه داشته و شاهد اثرات و برکت‌های آن در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هستیم.

علی فروزانفر افزود: این جایزه و تنوع در موضوعات و محورهای آن، نمونه‌هایی از پختگی و فرهیختگی در حوزه ادبیات است.

فروزانفر تاکید کرد: امروز حوزه هنری برای میزبانی این جایزه، به خود می‌بالد و افتخار می‌کند. روایت دفاع از حق و روایت حماسه‌ها بر عهده هنرمندان است.

لزوم پرداختن به داستان‌های ایرانی

سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این نشست گفت: در زمانه‌ای هستیم که بازار کتاب را رمان‌های ترجمه قرق کرده که با فرهنگ ما بیگانه است و همین رمان‌ها نیز خوراک فکری نوجوانان و جوانان ما هستند. از این رو پرداختن به داستانی که بتواند قشر گسترده مخاطب را به داستان و روایت ایرانی نزدیک کند، در اولویت است.

میلاد عرفان‌پور عنوان کرد: روایت پهلوانی در دفاع از حق و روایت حماسه‌ها، بر عهده هنرمندان است و این موضوع در حوزه داستان، کارکرد ویژه‌ای دارد.

عرفان پور خاطرنشان کرد: برای گفتمان‌سازی و ترویج حماسه و داستان حماسی، کارگاه‌های آموزشی همچون دوره های گذشته پیگیری می‌شود. داستان حماسی، داستان زندگی است. داستان حماسی از قدیمی‌ترین گونه‌های داستان سرایی در اقوام است.

مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در ارتباط مجازی با محل برگزاری این نشست گفت: داستان حماسی از قدیمی‌ترین گونه های داستان سرایی در اقوام است.

بهزاد دانشگر با بیان اینکه در آثار حماسی، روحیه امید دمیده می شود تاکید کرد: ملتی که حماسه نداشته باشد، امید به آینده و چشم انداز ندارد. هر ملت به گونه های مختلف داستان نیاز دارد.

دانشگر در ادامه گفت: بهترین داستان‌های حماسی می تواند با نگاه به روزگار حاضر و معاصر نوشته شود. حماسه فقط به گذشته و میدان جنگ اختصاص ندارد؛ هر چند از مهمترین فضاهایی که حماسه رخ می دهد میدان جنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها