پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
روایتی از جوان‌ترین مدیر باشگاه کتابخوانی هرمزگان

هرمزگان-  کم سن و سال ترین مدیر باشگاه کتابخوانی هرمزگان، عضو نوجوان کتابخانه فرهیختگان دهستان ایسین بندرعباس، مثل سال گذشته، برنده سیمرغ زرین دومین جشنواره ملی سیمرغ سخن شد. او کتاب را مثل شکلات، شیرین می‌داند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مائده غریب نواز، بنیانگذار باشگاه کتابخوانی شادیتاب، کم سن و سال ترین مدیر باشگاه کتابخوانی هرمزگان، قصه گو، عروسک گردان، نویسنده، مجری و مروج کتاب است.

وی زاده هجدهم شهریورماه سال ۱۳۸۹ و سال تحصیلی جدید در پایه هشتم درس خواهد خواند.

او تیرماه سال ۱۴۰۰ باشگاه کتابخوانی خود را در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ثبت کرد و با توجه به حجم  فعالیت‌هایش، برگزاری برنامه‌های کتابخوانی سه روز در هفته، در آبان همان سال مورد تقدیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گرفت. از آن پس تاکنون روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت آنلاین با هم سن و سالان دوستدارکتابش، نشست‌ها و مسابقات کتابخوانی برگزار می کند و به برندگان مسابقات نیز با هزینه شخصی و پول توجیبی کتاب هدیه می‌دهد. دوره‌های رایگان فن بیان، قصه‌گویی و کتابخوانی می گذارد. در خصوص ورزش و تغذیه سالم و ساخت کاردستی و سرگرمی‌های سالم نیز دوره برگزار می‌کند.

اخیرا نیز در دومین جشنواره ملی سیمرغ سخن، مانند نخستین دوره این جشنواره با کسب مقام اول در رشته قصه گویی، سیمرغ زرین این همایش را کسب کرد.

عضو نوجوان کتابخانه فرهیختگان ایسین گفت: دومین جشنواره ملی سیمرغ سخن با حضور ۱۵۰ هنرمند خردسال، کودک و نوجوان در استان قزوین برگزار شد. این جشنواره دارای بخش‌های مجری‌گری، سخنوری، قصه‌گویی و شعرخوانی بود و به فضل خدا من توانستم با قصه‌گویی بر اساس کتاب «بدترین جشن تولد مار بوآ»، نوشته جین ویلیس، نویسنده بریتانیایی با ترجمه آتوسا صالحی، در بخش قصه‌گویی رتبه نخست را کسب کنم.

«مائده غریب نواز» افزود: سال گذشته نیز از بین ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده در مرحله نهایی در بخش قصه‌گویی و در رده کودک جشنواره ملی سیمرغ، با قصه گویی به استناد کتاب «یک بز و دو بز و نیم بز آدم کوچولو» اثر ناهید مهدوی اصل کسب مقام اول سیمرغ زرین جشنواره را به خودم اختصاص دادم.

این مجری نوجوان ادامه داد: متاسفانه سال بعد نمی‌توانم در بخش قصه‌گویی شرکت کنم. زیرا مدیر این جشنواره اعلام کرد که از سال آینده باید مجری جشنواره باشم.

مدیر باشگاه کتابخوانی شادیتاب اضافه کرد: کتابخانه‌ای بالغ بر ۴۰۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف دارم. بعضی روزها تا ۵ ساعت هم کتاب می‌خوانم. از کتاب‌های قصه گرفته تا طب سنتی، روان شناسی شخصیت، مجموعه کتاب ۱۰۱ بازی حسین فدایی حسین، اثر مرکب، کلیله و دمنه و شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی می‌خوانم. هیچ سرگرمی و تفریحی به جز یک کتابخانه که در روستای دیگری است(پشته ایسین) در حوالی روستای ما وجود ندارد. ما اهل روستای سرریگ هستیم و دوست دارم یک کتابخانه برای اهالی روستای مان ایجاد کنم. دو سال پیش موضوع احداث کتابخانه را به انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور و معاون وی خانم عشقی که به بندرعباس آمده بود گفتم، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

قصه‌گوی نوجوان هرمزگانی همچنین گفت: بزرگ‌ترین دغدغه‌ام در حال حاضر ایجاد پاتوق سالمی برای همسالان خودم است. اما به عنوان یک آرزو و ایده‌آل، دوست دارم دکتری ادبیات بگیرم و شغل معلمی داشته باشم. برای همین هم دوره‌های فن بیان، مجری‌گری ، گویندگی را گذرانده‌ام و می‌خواهم از سال آینده  دوره‌های سخنوری فریبا علومی یزدی، بانوی سخن ایران و  نویسنده و مالک معنوی بانک تقدیر نامه، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری و سایت ایران مجری و مولف كتاب شرح احوال و نقد آثار وحشي بافقي را بگذرانم.

این عروسک گردان کم سن افزود: در حال حاضر روزی بیش از ۵ ساعت با گروه حرفه‌ای چیکو، به مدیریت هانیه هادی نژاد، نمایش و عروسک گردانی کار می‌کنیم تا برای جشن‌های آغاز سال تحصیلی آمادگی کامل داشته باشیم.

این دختر کتاب‌خوان گفت: من سرسخت بودن، پیگیری و کنجکاوی  را آموخته ام و با استناد به همین ویژگی‌های خاص توانسته‌ام به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنم اما روزهای بسیار درخشانی را برای خودم متصورم.

او ادامه داد: کتاب برایم مثل شکلات، شیرین است. از هر کتابی که مطالعه می کنم سعی دارم نکات پندآموزش  را در دفتر یادداشت هایم ثبت کنم و آن را به عنوان نصیحتی از جانب نویسنده کتاب به یادگار داشته باشم.

نویسنده خلاق  و نوجوان بندرعباسی نیز ادامه داد: از ۹ ماه پیش، نوشتن کتاب چگونه خوب سخن بگوئیم  با موضوع فن بیان آغاز کرده‌ام و می‌خواهم به زودی آن‌را چاپ کنم و به عنوان هدیه خودم در جشن ۱۳ سالگی‌ام باشد.

مروج موفق کتاب در بندرعباس، قصه‌های صبورانه پدربزرگش، زنده یاد حسن حیدری، را عامل اصلی ورودش به این عرصه دانست و گفت: زحمات زهرا پورحسن، مسئول کتابخانه فرهیختگان و هانیه هادی نژاد، مدیر گروه چیکو که با شکیبایی به من مشاوره دادند، و راه‌های موفقیت میان‌بر را به من آموختند، را هرگز فراموش نمی‌کنم و از آن ها برای همیشه قدردان هستم.

روستای تاریخی ایسین، سال ۱۳۹۸ در ششمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب با محوریت کتابخانه عمومی فرهیختگان به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شد.

این منطقه در فاصله تقریبا ۲۴ کیلومتری شمال بندرعباس، در دامنه جنوبی کوه گنو و حاشیه جاده بندرعباس به بندرلنگه و لارستان، واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها