پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
ادبیات روستایی غنای ادبیات داستانی کشور است

قم- دبیر چهارمین جشنواره ملی داستان قم با اشاره به اهمیت پرداخت به فضای روستا در داستان، گفت: ادبیات روستایی غنای ادبیات داستانی کشور است.

سید‌محمود میرصانعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره چهارمین جشنواره داستان قم، گفت: بدون تردید نقش و جایگاه انجمن‌ها و تشكل‌های ادبي در حفظ و ترويج زبان و ادبيات فارسي و از همه مهم‌تر تثبیت باورهای مذهبی و ملی و نیز مبارزه با هجوم فرهنگي بر اهل قلم پوشیده نیست در همین راستا  انجمن ادبی پیرنگ با تاسیس دبیرخانه جشنواره ملی داستان قم و برگزاری چهار دوره جشنواره برای رسیدن به این مهم تلاش کرده است.
 
مدیر انجمن ادبی پیرنگ، افزود: چهارمین دوره جشنواره ملی داستان قم همزمان با روز قم در دو بخش عمومی و ویژه فراخوان اعلام کرد که بخش عمومی آن به موضوع ادبیات روستا و تاثیر مدرنیته بر آداب و رسوم آن اختصاص پیدا کرد و بخش ویژه برای اولین بار به داستان اولی کودکان و نوجوان تخصیص داده شد. این درباره دو موضوع سفر به قم و زیارت حضرت معصومه(ع) و موضوع آزاد برگزار شد.
 
وی ادامه داد: تعداد 277 اثر داستانی از شهرهای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در ابتدا این آثار دسته‌بندی شد و سپس  در دو بخش عمومی و ویژه (کودک و نوجوان) تفکیک و سپس توسط اساتید و داوران در دو مرحله داوری و آثار برگزیده مشخص و اعلام گرديد.
 
میرصانعی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های جشنواره ما انتخاب موضوع است. موضوعات را در جلسات کمیته علمی انجمن پیرنگ دنبال کردیم،د تا به این موضوعات رسیدیم.
 
وی افزود: هر سال تلاش کردیم یک بخش به شهر قم اختصاص پیدا کند و یک بخش هم با موضوع ادبیات روستایی با مباحثی همچون مهاجرت، کسب و کار فراموش شده پیگیری شود که امسال تاثیر مدرنیته بر آداب و رسوم روستا انتخاب شد.
 
دبیر چهارمین جشنواره ملی داستان قم، درباره چرایی انتخاب ادبیات روستایی، توضیح داد: ادبیات روستایی غنای ادبیات داستانی ماست و همچنین تاثیری که روستا در فرهنگ و پیشینه ما دارد، به وضوح مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها