چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
زیربنای اصلی تاریخ مشروطه بحث نگاه یک فقیه به دین است

قم- رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه زیربنای اصلی تاریخ بسیار مهمی که ما به عنوان تاریخ مشروطه داریم و در نهایت به انقلاب اسلامی منتهی می‌شود، بحث دین و حکومت است، تصریح کرد: زیربنای اصلی تاریخ مشروطه بحث نگاه یک فقیه به دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در کنگره ملی «شیخ شهید؛ فقیه تهران، دیده بان ایران» که عصر چهارشنبه 11 مرداد در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، گفت: زیربنای اصلی تاریخ بسیار مهمی که ما به عنوان تاریخ مشروطه داریم و در نهایت به انقلاب اسلامی منتهی می‌شود، بحث دین و حکومت و بحث نگاه یک فقیه به دین است. به تعبیر امام خمینی(ره) دین یعنی حکومت. این بحث نیاز به ساعت‌ها تحلیل دارد اما به صورت اجمال می‌گویم در قرآن کریم آیات متعددی داریم که دین یعنی حکومت.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیات جهاد در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: جهاد بدون رهبر و بدون حکومت تحقق‌پذیر نیست. آیه خلافت از آن دسته آیاتی است که بیان می‌کند دین یعنی حکومت  و آن را سنت الهی عنوان می‌کند.
 
استاد حوزه علمیه قم، تاکید کرد: اگر آیات وجوب اطاعت، آیات خلافت، آیات حکم، آیات جهاد در کنار هم قرار گیرند، منظومه‌ای از لزوم حکومت در دین دست می‌یابیم. اگر برای دین شأن سیاسی و حکومت قائل نباشیم، نمی‌توانیم شیخ فضل‌الله‌ها و آیت‌الله کاشانی و نهضت امام خمینی(ره) را به درستی تحلیل کنیم.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: مرحوم شیخ فضل‌الله نوری این نگاه را به دین داشت و در قضیه تحریم تنباکو حضور جدی داشت تا به قضیه تاسیس عدالتخانه و مشروطه و شهادت ایشان منتهی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها