شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
کتابی دربارۀ اولین زن روزنامه‌نگار بوشهر منتشر می‌شود

بوشهر- سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و مورخ اجتماعی جنوبی تازه‌ترین اثر خود را درباره شوکت سلامی، اولین زن روزنامه‌نگار بوشهری روانه بازار کتاب خواهد کرد.

این مورخ اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: شوکت سلامی اصالتا همدانی بوده که در عنفوان جوانی به نجف می‌رود و در آن‌جا درس طلبگی می‌خواند. سپس او در سال‌های بعد از کودتای 1299 و همزمان با به‌قدرت رسیدن رضاشاه پهلوی (1304) به بوشهر می‌آید و در این شهر اقدام به تأسیس مدرسۀ دخترانه می‌کند که بعدها این مدرسه به دبیرستان «شاهدخت» تبدیل می‌شود.

سیدقاسم یاحسینی ادامه داد: همچنین او در دهۀ 30 نخستین مهدکودک در بوشهر را راه‌اندازی می‌کند. او افزون بر این فعالیت‌های آموزشی، در حوزۀ روزنامه‌نگاری نیز اقدام به انتشار روزنامۀ «نورافشان» می‌کند که حدود 20 سال منتشر می‌شود.

به گفتۀ وی، روزنامۀ «نورافشان» چهاردهمین نشریۀ زنانه در تاریخ مطبوعات ایران و اولین روزنامۀ زنانه در مطبوعات بوشهر بوده است. پیش از این دربارۀ شوکت سلامی در کتاب‌های «صدسال مطبوعات بوشهر» و «زن بوشهری در جنگ و فرهنگ» مطالبی نوشته بودم؛ اما به علت اینکه تا امروز کتاب تخصصی دربارۀ این زن فعال در حوزۀ آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاری استان نوشته نشده، تصمیم گرفتم که اثری را در این باره بنگارم.

یاحسینی تاکید کرد: این کتاب در 130 صفحه تدوین شده‌است و در آن تلاش کرده‌ام ضمن بازتاب زیست این بانوی فرهنگی و روزنامه‌نگار، کلیشه برخی از مقالات و مطالب روزنامۀ «نورافشان» که بسیار کمیاب بود و به سختی توانستم حدود 12 شمارۀ آن را پیدا کنم، ضمیمۀ کتاب کنم. امیدوارم این کتاب پشتوانۀ تئوریکی برای روزنامه‌نگاری زنانه در بوشهر باشد.

این روزنامه‌نگار و مورخ پرکار جنوبی در خصوص نام این اثر هم توضیح داد: احتمالا یکی از نام‌های «ژورنالیست زن در بوشهر» یا «زنِ پیشگام آموزش یا روزنامه‌نگاری در بوشهر» را برای این اثر انتخاب خواهم کرد.

وی یادآور شد: شوکت سلامی منشأ خدمات مهمی در حوزه آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاری بوشهر بوده است. وی سرانجام در سال 1347 در سن 74 سالگی در شیراز درگذشت و در همان‌جا هم دفن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها