در ششمین شب برگزاری ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» که به همت اداره کل هنرهای نمایشی در محوطه باز تئاترشهر درحال اجراست، یاد و خاطره زندهیاد علاءالدین قاسمی، اولیاخوان پیشکسوت زنده شد.
مخاطبان ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در ششمین شب برگزاری، باز هم شنوای نوای عاشورایی و شاهد هنرنمایی گروه «ساحل عاشوراییان» در نواختن سنج و دمام و طنین پرقدرت و توأمان حماسه و اندوه در محوطه باز تئاترشهر بودند.
کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) مانند شبهای پیشین این ویژهبرنامه در محوطه باز تئاترشهر و همراه علاقهمندان اهلبیت(ع) و نمایشهای آیینی حاضر بود و پس از هر اجرا، با هنرمندان هر برنامه به گفتوشنود میپرداخت. همچنین شب پیش، احمد جولایی (دبیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی) و سید محمدجواد طاهری (مدیر تئاترشهر) نیز به محوطه تئاترشهر و محل برگزاری اجراها آمده بودند و همراه با مردم که هر شب بر میزان حضور و استقبال آنها افزوده میشود، به تماشای آثار پرداختند.
درحالیکه آغاز این ویژهبرنامه همزمان با فروکش نسبی گرمای این روزهای تهران است، اما باز هم گرمای هوای شهر بیداد میکند و در گرمترین مرداد سالیان اخیر، علاقهمندان اهلبیت و سیدالشهدا میدان را خالی نگذاشتهاند و با حضور گرم خود در شامگاه تئاترشهر، به رونق و شور برنامههای محرمی اداره کل هنرهای نمایشی افزودهاند. در میان جمعیت سر که میگردانی، زوجهای جوانی را میبینی که ترجمان اندوه شدهاند بر مصیبت ثارالله. آنسوتر پدری سیاهپوش حسین علی، دخترش را قلمدوش دارد و دست پسرکش را محکم گرفته و هر سه در جاری زلال روایت دلدادگی حر به امام حسین غرقه هستند. بیرقهای سبز و سرخ زیر تابش پروژکتورها نمایی دیگر یافتهاند و تو انگار شاهد جدال تاریخی حق برابر باطل هستی؛ جدالی که اگرچه بهظاهر خون حق بر زمین داغ کربلا جاری شد، اما هدر نشد و تا جاودان تاریخ تا خود ابدیت تداوم یافت و روشناییبخش راه همه حقجویان و عدالتخواهان جهان شد.
بعد از پایان برنامه نوای عاشورایی، نوبت به اجرای نقالی و پردهخوانی رسید.
حسین ظاهری نقال روز ششم بود که با نقل داستان کسی که در عشق و دلدادگی به امام حسین(ع) سستعنصر و بیمایه بود و در روز عاشورا امام خود را در چنگال دیوسیرتهای انساننما تنها گذاشت، مخاطبان را با سیر از افلاک به خاک افتادن و ذلت یافتن آدمیزاد آشنا کرد. این قصه حقارتی است که کمتر روایت شده است.
او نقل ضحاک ابن عبدالله را خواند که برای پیوستن به لشکر امام حسین(ع) شرطی میگذارد مبنی بر اینکه تا لحظهای در کنار امام میماند که جز او یار دیگری هم در لشکر حضور داشته باشد. او اسبی را پشت خیمهها پنهان میکند و روز عاشورا بعد از شهادت همه یاران امام و جوانان بنیهاشم و در وضعیتی که جز او هیچ یار دیگری کنار امام نبوده، شرط خود را یادآوری میکند و با وجود دیدن تنهایی و زخمهای امام و شهادت یارانش، با همان اسبی که پنهان کرده بود، امام را ترک میکند و از این منظر، نقطه مقابل حر ریاحی است.
همچنین شب گذشته با گرامیداشت یاد و نام زندهیاد علاءالدین قاسمی که بهعنوان موافقخوان و اولیاخوان سالیان سال در تعزیه تلاش و جهد کرد، مجلس تعزیه حر روی صحنه رفت.
در اجرای تعزیه دیشب که مخاطبان را تحت تأثیر قدرت روایت و داستان جذاب بخشش حر از سوی امام حسین (ع) قرار داد، مجلس شهادت حُر و زرهپوشی او و شمر توسط مهدی دریایی خوانده شد.
همچنین ویژهبرنامه عاشورایی بنیاد رودکی به مناسبت ایام محرم با عنوان «شبیهخوانی در پهنه» در پهنه رودکی درحال برگزاری است.
ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هر شب از ۲۸تیر تا ۶مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پردهخوانی در محوطه باز مجموعه تئاترشهر اجرا میشود.
نظر شما