شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
هنر چگونه تعریف می­‌شود؟

کتاب «درآمدی بر جامعه­‌شناسی هنرها» از آخرین متون در حوزه جامعه‌شناسی هنرهاست که با ترجمۀ علیرضا خدامی توسط نشر نی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسنت راوه موسیقی‌­شناس، جامعه‌­شناس و استاد دانشکدۀ ادبیات دانشگاه سوربن است و محور اصلی تأملاتش در این اثر «تعریف هنر» است. وی ضمن نزدیک‌ کردن مباحث جامعه‌­شناسی و هنری به یکدیگر، معتقد است جامعه‌­شناسی آمده تا خط بطلانی بکشد بر این ایده که هنر امری بدیهی و ذاتی است.

پرسش‌هایی که نویسنده کوشیده به آن‌ها پاسخ دهد عبارت‌اند از اینکه هنر چیست؟ چه کسان و چه سازوکارهایی در تعیین ارزش اثر دخیل‌اند؟ هنرمند کیست و «آفرینشگر» اثر هنری اساساً به چه کسی گفته می‌شود؟ نقش دولت در «آفرینش» آثار هنری چیست؟ مخاطبان و هواداران هنر چه کسانی هستند و چه عواملی در ساخت ذائقه‌های هنری و تنوع آن‌ها مؤثر است؟ آیا می‌توان از هنر «مردم‌پسند» سخن گفت؟ وجه تمایز دیدگاه جامعه‌شناختی با هنر در چیست و نگاه جامعه‌شناختی چگونه می‌تواند به درک پدیده‌های هنری کمک کند؟

این کتاب ذیل سه بخش کلی به بررسی این مسائل می‌­پردازد: هنر از دید جامعه­‌شناختی، رفتار هنری و پژوهش­‌های جامعه­‌شناختی، مباحث امروز جامعه­‌شناختی هنرها.
در بخش نخست نویسنده ضمن بررسی مسئلۀ تولید هنر و پیدایش آفرینشگران و مخاطبان و جایگاه آثار هنری در جامعه، از چگونگی پیدایش تأملات جامعه­‌شناختی دربارۀ هنر و گسترش آن سخن به میان می‌­آورد و رویکردهای مختلف به هنر را بررسی می‌­کند.

در بخش دوم با پیش کشیدن بحث نقش دولت در گسترۀ هنر، دربارۀ نهادها، سیاست‌­های فرهنگی و بازار هنری و مشروعیت آن‌ها می‌نویسد. همچنین از حرفه‌­ها و مشاغل هنری و شرایط اجتماعی آفرینش هنری در جامعه می­‌گوید.
یاسنت اظهار می­‌کند که پژوهش‌ها دربارۀ جامعه­‌شناسی هنرها روز­به­‌روز گسترش بیشتری می‌یابد و به‌­سوی چندوجهی شدن و چندگونگی پیش می­‌رود. او در نهایت در بخش پایانی ضمن کندوکاوهای میدانی به این سؤال پاسخ می­‌دهد که آیا می‌­توان رویکردی جامعه‌­شناختی به آثار هنری داشت؟ او ضمن بررسی مسائل امروزی جامعه­‌شناسی هنرها، اثر هنری را به‌مثابه «فرآیند» مورد مطالعه قرار می‌­دهد.
 
نوشتار پیش ­رو بیش از هر چیز توجه ما را به مفهوم «فرهنگ» و اهمیت آن در جامعه­‌شناسی هنر جلب می­‌کند و ما را به طرح این پرسش می‌­کشاند که در زیر عنوان «جامعه‌­شناسی هنرها» چه معنایی نهفته است؛ چراکه به‌هرحال عنوان این کتاب همین است و در بخشی از پیشگفتار معنای کلی آن آمده است: «زمانی که می­­‌گوییم جامعه‌­شناسی فرهنگ منظور جامعه‌­شناسی رفتارهای فرهنگی، جامعه‌­شناسی مخاطب و به‌­طور کلی جامعه‌­شناسی پذیرش آثار فرهنگی است. هرچند در اینجا هم تعریف حدود و ثغور فرهنگ بسیار مناقشه‌­برانگیز است. حال در جامعه‌شناسی هنر یا هنرها این قضیه چه شکلی پیدا می­‌کند؟ اگر جامعه‌­شناسی فرهنگ بیشتر به مصرف­ فرهنگی توجه می‌­کند، آیا در حوزۀ جامعه­‌شناسی هنر هم با جامعه‌­شناسی تولیدکنندگان آثار هنری سروکار داریم؟»
راوه متعقد است سخن‌ گفتن از جامعه‌­شناسی هنر می­‌تواند به این معنا باشد که هنر همان هنرهای زیبا و فاخر است؛ یعنی آثاری که به رسمیت شناخته شده‌­اند. او ضمن بیان اینکه تعریف هنر همیشه محل مناقشه بوده است، می‌­نویسد: «نکته این است که شأن و منزلت آثار و فعالیت‌های هنری ازپیش‌تعیین‌شده نیست. جامعه‌­شناسی آمده است تا خط بطلانی بکشد بر این ایده که هنر امری بدیهی و ذاتی است. ضمن اینکه بر این نکته پافشاری می‌­کند که فرم­‌های زیباشناختی و اعمال هنری گونه‌به‌گونه هستند. چنین می­‌نماید که کاربرد اصطلاح «جامعه‌شناسی هنرها و فرهنگ‌­ها» در این کتاب بهترین راهکار باشد. چنان­که انجمن جامعه‌شناسی فرانسه در باب این موضوع، هسته‌­ای پژوهشی با همین نام ایجاد کرده است.»
نویسنده ضمن طرح این پرسش‌ها و با تکیه بر دستاوردهای پژوهش‌های میدانی گوناگون، پارادایم‌های نظری اصلی این حوزه را به‌روشنی معرفی می­‌کند. کتاب حاضر می­‌تواند برای پژوهشگران جامعه­‌شناسی و دانشجویان هنر و هنرمندانی که مسئلۀ جامعه‌شناسی هنر برایشان مهم می­‌نماید مناسب باشد.

«درآمدی بر جامعه­‌شناسی هنرها» با قطع رقعی، در ۲۳۷صفحه  و با بهای ۱۹۰هزار تومان، توسط نشر نی روانۀ بازار کتاب شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها