یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
انس کودکان با کتاب تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده است

فارس- در آیین رونمایی از کتاب «چرخ و فلک» بر انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده جامعه تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، آیین نقد و رونمایی کتاب «چرخ و فلک» با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، فاطمه صفری‌راد، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز، اعظم ایزدی، منتقد، راضیه احمدی، نویسنده کتاب و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند کتاب و کتابخوانی ‌در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رییسی اردکانی شیراز برگزار شد.

محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان  فرصت مناسبی  به منظور آشنا کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی است. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است.

وی ادامه داد: کتاب «چرخ و فلک» توسط راضیه احمدی، نویسنده خوب بومی و ناشری حرفه‌ای به نام انتشارات «به‌نشر» منتشر شده است. برای ما مهم است که کتابی در حوزه کودک و نوجوان در شیراز توسط انتشاراتی ملی منتشر می‌شود. انتشارات به‌نشر کتاب‌های متنوعی با رویکرد حمایت از تالیف را منتشر می‌کند و کارهای ترجمه‌ای را انجام نمی‌دهد. شاید بتوان گفت تنها ناشری است که چنین رویکردی دارد.

کمتر به سوی کارهای ترجمه‌ای برویم

فیروزی به اهمیت تالیف کتاب در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: برای ما که کار کتاب می‌کنیم دغدغه به خصوص در حوزه کودک و نوجوان این است که کمتر به سوی کارهای ترجمه‌ای برویم لذا برای ما تالیف اهمیت بسیاری دارد و وظیفه خود می‌دانیم که آن را تقویت کنیم و به خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان معرفی کنیم و امیدواریم تا پایان تابستان نزدیک به ۵۰ عنوان کتاب از نویسندگان بومی را در استان رونمایی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس تصریح کرد: بعد از اینکه کتابی چاپ و منتشر می‌شود، کتابخانه‌های عمومی کار رونمایی، بررسی، نقد و ترویج کتاب را انجام می‌دهند. این نشست نیز در همین راستا برگزار شده است. هیچ هدیه‌ای برای نویسنده بالاتر از این نیست که کتابش به شکل مطلوب معرفی و خوانده شود و درباره آن اظهار نظر شود. 

به گفته فیروزی، پدر و مادرها اگر کتابی برای فرزندانشان از کتابخانه امانت می‌گیرند و یا کتابی برای آنها خریداری می‌کنند، خودشان نیز آن کتاب را بخوانند تا بیشتر با فضای فکری بچه‌ها آشنا شوند و لذت خواندن کتاب‌های کودک و نوجوان را به شکل متفاوتی بچشند.

مسیر بالندگی بزرگسالی از کودکی می‌گذرد

معصومه غیوری، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم به بیان نکاتی درباره مراحل کتابخوانی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: مسیر بالندگی بزرگسالی از کودکی می‌گذرد و کودکی گره خورده با کتاب این فرصت را ایجاد می‌کند تا در زندگي به ساحت‌های بیشتری وارد شویم.

این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در ادامه با بیان خاطره کتابخوانی خودش از کودکی گفت: یکی از عادت‌های موثر در کتابخوان کردن کودکان، عادت دادن آنها به نوشتن حاشیه یا خلاصه‌ای از کتاب توسط آنهاست. رونویسی به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا برای هميشه کتاب خوانده شده را به حافظه بلندمدت خود بسپرد و با یک مرور ساده نکات مهم کتاب را به خاطر بیاورد.

استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان همچنین خطاب به کتابداران و اولیای تربیتی افزود: نقش کتابدار حرفه‌ای در ارتقای فرهنگ کتاب بر هیچکس پوشیده نیست. یک کتابدار می‌تواند به نیازهای مختلف مراجعه‌کنندگان با اشراف اطلاعاتی که بر محتوای کتاب‌ها دارد، کمک کند.

جستارنویسی ابزار کمکی در اختیار کتابداران است

او جستارنویسی را به عنوان یک هنر و ابزار کمکی در اختیار کتابداران و مربیان برشمرد و گفت: تجربه‌نگاری مسائل و نیازها از طریق جستارنویسی بسیار ارزشمند است و مسائل را از پژوهش‌های دانشگاهی به سمت مسائل کاربردی سوق می‌دهد. در جستارنویسی تجربه‌های ارزنده کتابداران از دریچه نگاه آنها و بر اساس مسئله‌ای که با آن روبه‌رو بودند ثبت و ضبط می‌شود و این اقدام بسیار ارزنده و تاثیرگذار خواهد بود.

اعظم ایزدی نویسنده، پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان که به عنوان منتقد در برنامه حضور داشت، با برشمردن تعاریف مختلفی که از ادبیات دفاع‌مقدس وجود دارد به جنبه‌های گوناگون ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در تحلیل کلی یک اثر سه عنصر موضوع، ماده و مصالح، و پدیدآورنده اثر دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کنند و باید در تحلیل اثر به هرسه این عناصر توجه شود. رابطه منطقی بین این سه عنصر است که یک اثر را خواندنی و به یادماندنی می‌کند. در کتاب چرخ و فلک، راضیه احمدی تلاش کرده تا با موضوع جنگ، اما از طریق خلق فضایی کودکانه به آفرینش ادبی دست پیدا کند که با سایر کتاب‌هایی با این موضوع متفاوت باشد.
 
بررسی شباهت‌های فرهنگی جامعه ایران و عراق در رمان جنگ

این شاعر کودکان و نوجوانان به رویکردهای متفاوت در نقد یک اثر اشاره کرد و گفت: در رویکرد ارزش‌محوری به ارزش‌هایی که نویسنده به آنها توجه داشته پرداخته می‌شود و در این کتاب ارزش‌هایی همچون هم‌دلی، حل مساله، تاب‌آوری و... به چشم می‌خورد. در رویکرد جامعه‌محوری با اثری روبه‌رو هستیم که شباهت‌های فرهنگی بین دو جامعه ایران و عراق در زمان جنگ را به تصویر می‌کشد.

وی در بخش دیگری از سخنان درباره این کتاب گفت: در رویکرد انسان‌محوری، نویسنده تلاش کرده تا ماهیت روابط انسانی را در کتابش نشان دهد و شیوه تعاملات انسانی را به رشته تحریر درآورد. در رویکرد انتقادمحور نیز با نویسنده‌ای روبه‌رو هستیم که به مفهوم صلح اما از طریق یک اتفاق تاریخی نظیر جنگ نگاه دارد و این نگاه انتقادی را در پایان داستان به خوبی نشان می‌دهد.

این فعال حوزه کودک، نکات بارز این رمان را تخیل سیال، خلق شخصیت‌های باورپذیر و حادثه‌محور بودن داستان برشمرد و گفت: در ادبیات جنگ مرزها فرو  می‌ریزد و تفاوتی بین فرد مهاجم و متهاجم نیست. مهم توجه به ادبیات اثر است که این کتاب با قلم خاص نویسنده توانسته در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اثری متفاوت باشد.
 
به گزارش ایبنا؛ کتاب «چرخ و فلک» نوشته‌ راضیه احمدی، با تصویرگری طاهر شعبانی، توسط انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در ۶۴ صفحه، ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به تازگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها